گفت و گوی اختصاصی برنا با رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان به مناسبت روز بهزیستی؛

حمایت مدیریت شهری از ۱۲۰هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی در ایام کرونا

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۱۴:۵۲:۲۸
کد خبر: ۱۰۲۹۸۰۳
حمایت مدیریت شهری از ۱۲۰هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی در ایام کرونا
سازمان بهزیستی به کاهش آلام جامعه و بهزیستن جامعه کمک می‌کند؛ اما متاسفانه امروزه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، سازمان بهزیستی بسیار ناتوان شده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، 25 تیرماه «روز بهزیستی و تامین اجتماعی» نامگذاری شده است. سازمان بهزیستی کشور، به موجب لایحه قانونی سال 1359 در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شده است.

بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که برای کمک به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچارعدم تعادل شده اند، تأسیس شده است.

سازمان بهزیستی با کمترین حمایت های دولتی و با تکیه بر مشارکت مردمی و همکاری سازمان ها، در راه گسترش خدمات توان بخشی، امدادی، بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیازهای گروه های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، فعالیت می کند. مدیریت شهری و شهرداری اصفهان با تشکیل کمیسیون اجتماعی در شورای اسلامی شهر به صورت اختتصاصی در رفع مشکلات سازمان بهزیستی ورود پیدا کرده است.

در ادامه گفت و گوی کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با خبرنگار برنا را می‌خوانیم.

سازمان بهزیستی استان اصفهان چه میزان به حمایت و تعامل با ارگانهای دولتی از جمله شهرداری و شورای شهر اصفهان نیازمند است؟

ابتدا به عنوان فعال اجتماعی روز بهزیستی و تامین اجتماعی را به تمامی همکاران و فعال این حوزه تبریک می‌گویم. سازمان بهزیستی به کاهش آلام جامعه و بهزیستن جامعه کمک می‌کند؛ اما متاسفانه امروزه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، سازمان بهزیستی بسیار ناتوان شده است و با توجه به قوانین، مقررات و اعتباراتی که از روز اول برای این سازمان در نظر گرفته شده این سازمان را در مقابل رسالت ویژه‌ای دارد که دارد، ناتوان و ناکارآمد کرده است.

در قوانین وصف شده برای سازمان بهزیستی به رسالت این سازمان توجه شده است؟

سازمان بهزیستی نیاز دارد که توانمند شود و برای توانمندی نیازمند قوانین دیگری است که انتظار میرود، قانون گذار ورود پیدا کند و اعتبارات ویژه‌ای را به این سازمان اختصاص دهد. در حال حاضر با این شرایطی که دارد قادر به انجام ماموریت خود نیست و اگر خیرین نباشند، بهزیستی با مشکل مواجه می‌شود.

تعامل مدیریت شهری اصفهان با بهزیستی در دوره پنجم شورای اسلامی شهر چگونه است؟

در دوره پنجم شورای اسلامی شهر سطح تعامل و همکاری مدیریت شهری با بهزیستی به دلیل نگاه اجتماعی تقویت شده در مدیریت شهری خیلی بیشتر شد و تعامل زیادی با سازمان بهزیستی داشتیم. بعد از اینکه کمیسیون اجتماعی در شورای شهر تشکیل و مسائل اجتماعی به صورت مجزا دنبال شد، ارتباط و تعامل خوبی با بهزیستی برقرار کردیم و خیلی از مسائلی که برای سازمان بهزیستی به تنهایی ممکن نبود در تعامل و همکاری با مدیریت شهری انجام شده است.

مدیریت شهری برای مناسب سازی معابر شهری چه اقداماتی انجام داده است؟

برای مناسب سازی فضای شهری، کارگروه ویژه‌ای در کمیسیون اجتماعی با حضور سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شد که یکی از این کارگروه‌ها مختص نابینایان است و تصمیماتی که در این کارگروه‌ها گرفته می‌شود لازم‌الاجرا است. تا کنون 250 مورد از فضا و معابری که نیاز به مناسب سازی داشته اند در جلسات این کارگروه با معاونت شهرسازی بررسی وایستگاه‌های مترو و اتوبوس، ساختمان های ادارات دولتی و عمومی، مناسب سازی شد. همچنین  در محدوده خیابان چهارباغ و محور پیاده راه چهارباغ دسترسی‌هایی اعمال شد. این کارگروه همچنان ادامه دارد و جلسات آن با محوریت معاونت شهرسازی  و حضور شهردار اصفهان در حال برگزاری است تا در شورای شهر اصفهان تریبونی برای شنیدن مشکلات معلولین در شورای شهر وجود داشته باشد.

در دوران کرونا چه کمک‌هایی از جان مدیریت شهری به بهزیستی صورت گرفت؟

در دوران کرونا برای 120 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی بسته‌های حمایتی تهیه شد که این خانواده‌ها با کمک بهزیستی استان اصفهان شناسایی و بسته‌های حمایتی با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و حمایت مدیریت شهری بین این افراد توزیع شد.

اصفهان به عنوان «شهر دوستدار سالمند» معرفی شده است. در این زمینه چه اقداماتی در شواری شهر اصفهان انجام شده است؟

دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان  ایجاد شده و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در حوزه اجتماعی و شورای سالمندی شهرداری در حال انجام است. اعتباراتی را در این زمینه اختصاص دادیم و در کنار بهزیستی ایستاده‌ایم؛ همچنین مسئولیت دبیرخانه را «شهر دوستدار سالمند» بر عهده مدیریت شهری است و برای شکل‌گیری طرح مطالعاتی و پژوهشی هزینه هایی را پرداخت کرده‌ایم. اتفاقاتی که در شهر دوستدار سالمند رخ داد می‌دهد، نمایانگر پیوند عمیق شهرداری و بهزیستی استان اصفهان است.

امروزه در بیشتر نقاط شهر شاهد حضور کودکان و متکدیان هستین که نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته‌اند، برنامه مدیریت شهری برای ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی چیست؟

مدیریت شهری به صورت مستقیم در حوزه ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی ورود پیدا کرده است و هم اکنون در حال تکمیل مجموعه فدک با اعتباری بالغ بر 10میلیارد تومان در مساحت 5هزار متر مربع هستیم. برای بهره‌برداری و اجرا از سازمان بهزیستی استان اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی کمک گرفته‌ایم و اطمینان داریم مجموعه فدک می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.

پرداخت هزینه‌ نگهداری از متکدیان برعهده مدیریت شهری است یا سازمان بهزیستی؟

تمام اعتبارات و هزینه های مربوط به متکدیان در این چند سال توسط مدیریت شهری تامین شد و اداره کنترل و پیشگیری شهرداری اصفهان به جد در کنار سازمان‌های متولی قرار گرفته است. اگرچه وظیفه مستفیم مدیرت شهری نیست اما پذیرفته‌ایم که با توجه به امکاناتی که در اختیار شهرداری است، این فرایند توسط شهردای اصفهان دنبال شود. همچنین برای زنان خیابانی، مجموعه ای تحت عنوان «بانو سرا» تشکیل شده است و در حد امکان، مدیریت شهری اصفهان اعتبارات لازم را تامین کرده و نقش اساسی را داشته است.

چه برنامه‌هایی برای کودکان کار داشته‌اید؟

کارگروه مقابله با کار کودک تشکیل شده و ضمن حمایت از کودکانی که به ناحق کار می‌کنند و مورد ستم قرار گرفته‌‌اند، اعتبارات ویژه‌ای را برای آنها در نظر گرفته‌ایم. در دوران کرونا در پنج مرحله، حمایت‌های بهداشتی، درمانی و دندان پزشکی برای کودکان کار داشته‌ایم.همچنین آگاه سازی جامعه، خانواده‌ها و کارفرمایان را در پیش گرفته‌ایم و تلاش ما بر این است که از کار کودک پیشگری کنیم تا در آینده اتفاقات بهتری رخ دهد.

به نظر شما نگاه جامعه و مسئولین به سازمان بهزیستی چگونه است؟

بهزیستی به عنوان مرجع، برای بحث توانبخشی معلولین، افراد آسیب دیده و پیشگیری، باید  باور شود. حتی اگر اگر این سازمان به وزارت خانه تبدیل شود نتایج بهتری خواهد داشت اما اکنون نگاه مسئولین کشور به بهزیستی ضعیف است.

 

گفت و گو از کیمیاصادقی خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز