بهزیستی تلاش می‌کند، از فشار وارد آمده بر خانواده‌های نیازمند، بکاهد

۱۳۹۹/۰۴/۲۷ - ۱۵:۴۸:۲۰
کد خبر: ۱۰۳۰۴۹۸
بهزیستی تلاش می‌کند، از فشار وارد آمده بر خانواده‌های نیازمند، بکاهد
خدمات بهزیستی، خلاف تصور عامه، صرفا شامل حال محرومین نمی‌شود و در زمینه‌های آموزشی و مشاوره و غربالگری، شامل همه اقشار جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در اصفهان رئیس سازمان بهزیستی شاهین‌شهر و میمه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن  گرامیداشت مناسبت این هفته، بیان کرد: این نهاد انقلابی به فرموده امام راحل و با همت شهید دکتر فیاض‌بخش، مصوبات و قوانینش در ۲۴ تیرماه سال ۱۳۵۹ به تصویب رسید و شکل گرفت.شانزده موسسه و خیریه با یکدیگر ادغام شدند تا موسسه بهزیستی شکل گرفت.

در ابتدا وظایف بهزیستی محدود به رسیدگی معلولین و زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست می‌شد اما به تدریج تخصصی‌تر شد به‌گونه‌ای که در حال حاضر، بهزیستی با همه مراحل زندگی انسان مرتبط شده است، از قبل از تولد تا زندگی و مرگ و پس‌از مرگ.

وی خاطرنشان کرد: خدمات بهزیستی، خلاف تصور عامه، صرفا شامل حال محرومین نمی‌شود و در زمینه‌های آموزشی و مشاوره و غربالگری، شامل همه اقشار جامعه می‌شود.

در شهرستان شاهین‌شهر و میمه، طی سال گذشته بیش‌ از نیمی از مردم از خدمات بهزیستی بهره‌مند شدند. چرا که این خدمات، روز به روز به سمت تخصصی‌تر شدن حرکت می‌کند.

عسگری با اشاره به وجود مرکز مشاوره ژنتیک که از تولد کودکان معلول پیشگیری می‌کند و معلولیت‌های ژنتیک را می‌توان در این مرکز از قبل شناسایی کرد، گفت: سال گذشته ۷هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که۳۳۲ مورد از آن‌ها دارای مشکل شناسایی شدند و با ارجاع به متخصص مربوطه، مشکلات مرتفع گردید.

وی با تاکید بر این‌که معاینه چشم همه کودکان ۳تا۶سال در این شهرستان با دستگاه صورت می‌گیرد و مشکوکین به چشم‌‌پزشک ارجاع داده می‌شوند، بیان کرد: چنانچه سال گذشته ۸۲۰۰کودک مورد معاینه قرار گرفتند و ۴۵۰ مورد از آن‌ها مشکوک تشخیص داده شد که از میان آن‌ها ۱۱۷ نفر دارای مشکل بینایی بودند و تحت درمان قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست که تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند، دانش‌آموز و دانش‌جو می‌باشند و هزینه‌تحصیلی ایشان توسط بهزیستی فراهم و پرداخت می‌شود.

عسگری عنوان کرد: طبق هماهنگی با آموزش و پرورش، آموزش مهارت‌های زندگی برای کل دانش‌آموزان و پیشگیری از معلولیت‌ها و پیشگیری از سایر آسیب‌های اجتماعی در مدارس انجام می‌شود.

وی تصریح کرد:مراکز مشاوره بهزیستی ۱۶۵۱ نفر از مردم شهرستان را در ۱۲مرکز مشاوره خدمات‌رسانی کرده‌اند.

و گفتنی است که مشاوره تلفنی در این ایام به نسبت دوران مشابه در سال گذشته، ۴برابر بیشتر شده است چون مراجعه حضوری کمتر صورت گرفته است.

عسگری بیان نمود: چهار مرکز سرپایی درمان اعتیاد در شهرستان وجود دارد که ۵۶۶نفر در این مراکز مراحل بهبودی را طی ‌می‌کنند و تحت درمان هستند و خانواده‌های ایشان هم تحت آموزش قرار دارند. حتی با هماهنگی صورت گرفته با سازمان فنی‌ و حرفه‌ای، هر یک مهارتی می‌آموزند و می‌توانند پس از بهبودی در حرفه‌ فراگرفته شده، وام اشتغال گرفته و مشغول به‌کار شوند و هزار و هشتاد نفر از خدمات مرکز اقامتی میان‌مدت در سال گذشته استفاده کرده و توانستند مراحل بهبودی را طی کنند و۱۲تسهیلات اشتغال‌هایی ۵۰ میلیونی در سال گذشته به معتادان بهبود یافته پرداخت شده است که معادل ۶۰۰میلیون تومان می‌باشد.

وی ضمن قدردانی از تلاش و کمک‌های مسئولان شهری و مردم که با خدماتشان کشتی بهزیستی را به سمت ساحل توانمندسازی هدایت نموده‌اند، افزود: هرساله ‌ده‌درصد از معلولین توانمند شده و از چرخه حمایت بهزیستی خارج می‌شوند. که این آمار در سال گذشته به ۱۶ درصد ارتقا پیدا کرد. و این امر، مگر با کمک‌ها و مساعدت‌های همه‌ مسوولین و مردم محقق نمی‌شد.

وی عنوان کرد: بر طبق تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، با ترسیم نقشه ‌آسیب‌شناسی شهرستان و ارزیابی تمامی نقاط با میزان شدت وجود آسیب، فرضیه‌سازی کرده و روش‌های آموزشی و درمانی را برطبق این فرضیات دقیق‌تر پیاده کنیم که متاسفانه در این میان خشونت خانگی در ایام شیوع کرونا بین۳تا ۴برابر افزایش نشان می‌دهد و از این منظر شاهین‌شهر جزء شهرهای خوب محسوب می‌شود و آمار بدی ندارد.

امین عسگری، گفت: در سال گذشته تنها شهری در استان بودیم که با کمک شهرداری، توانستیم یک اتوبوس مناسب‌سازی شده برای تردد معلولان بین اصفهان‌ و شاهین‌شهر خریداری کنیم و نظارت بر درستی و صحت اجرای این‌کار از طریق بهزیستی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ایام شیوع کرونا خاطرنشان کرد: بغیر از اعتباراتی که به‌صورت مستمر برای مددجویان واریز می‌شد بالغ بر ۲۰۰میلیون تومان طی دو نوبت به حساب مددجویان و آسیب ‌دیدگان کرونا واریز شد و دو نوبت هم به صورت کمک‌های غیر نقدی بالغ بر ۵۰۰میلیون تومان توزیع شد.

عسگری تصریح نمود: در این مدت افتتاحیه‌هایی هم صورت گرفت که همگی به‌صورت مجازی بود و از طریق وبینار انجام شد و که۲۵ شغل با ارائه تسهیلات از طریق بهزیستی به بهره‌برداری رسید و که مبلغی ۵میلیارد تومانی هزینه در بر داشت و ۷۰۴ متر مربع جمع کل این مغازه‌ها برآورد شد و علاوه بر آن ۴شغل نیز از طریق کارفرمایی با پرداخت ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات و ۲۰ شغل هم از طریق مراکز کاریابی ایجاد و ۲۷ شغل نیز از طریق پرداخت سهم بیمه خویش‌فرما و کارفرما ایجاد شده است.

 

مدیر بهزیستی شهرستان افزود؛ در باب مسکن نیز تعداد۲۶ واحد مسکونی با همکاری راه‌ و شهرسازی در منطقه گلدیس شاهین‌شهر تحویل خانواده‌های دو معلولی شد و نزدیک‌ به ۱۲۸۰متر مربع جمع کل این ۱۶واحد بود که ۵۰۰میلیون تومان از آن را بهزیستی متقبل شد و ۵۰۰میلیون سهم آورده خود مددجویان بود و علاوه بر آن مبلغی حدود یک میلیارد تومان هم از محل مساعدت خیرین جمع‌آوری شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز