گام بلند اصفهان در گسترش جنگل های دست کاشت

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۱۴:۵۷:۱۳
کد خبر: ۱۰۶۰۷۲۷
گام بلند اصفهان در گسترش جنگل های دست کاشت
رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: ایجاد ۳۰۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در بیابان‌های اصفهان حدود ۱۵ درصد از جنگل‌های دست کاشت کشور را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، حسینعلی نریمانی رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: مطالعه طرح‌های بیابان‌زدایی در ۹۷۰ هزار هکتار، مالچ پاشی ۳۱ هزار هکتار، احداث بادشکن در هزار و ۱۰۰ کیلومتر و اجرای طرح‌های مشارکتی با مردم در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار ازدیگر اقدامات مهم این اداره در سال‌های گذشته است.

وی گفت: مطالعات و تهیه طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی و مدیریت جنگل‌های دست کاشت و کانون‌های بحران فرسایش بادی به منظور ارائه راهکار‌های و پیشنهاد‌های اجرایی با اصول علمی، اجرای عملیات بیولوژیک بیابان‌زدایی مشتمل بر نهال‌کاری و بذرپاشی با گونه‌های مقاوم به شرایط محیطی مناطق، تولید نهال گونه‌های مقاوم به خشکی و شرایط بیابانی و اجرای عملیات مالچ پاشی در مواردی که احیای بیولوژیک منطقه امکان پذیر نیست از جمله طرح‌هایی است که در سال‌های گذشته در این منطقه اجرا شده است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان احداث انواع بادشکن در مناطق حساس به فرسایش بادی و نهال‌کاری در بادپناه آن، برگزاری کمیته‌های مشورتی با حضور استادان دانشگاه و پژوهشگران فعال در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و فرسایش بادی، مشارکت و همکاری در طرح‌های تحقیقاتی به منظور ارائه راهکار‌های بهتر و علمی در زمینه مقابله با پدیده بیابان زایی و احیای مناطق بیابانی را از دیگر موارد مرتبط با مقوله بیابان زدایی در استان برشمرد.

حسینعلی نریمانی، اعتبار اختصاص یافته طرح‌های بیابان زدایی درسال ۹۸ را ۴۳۰ میلیارد ریال و سال ۹۶ را حدود ۱۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی در مقایسه با سال‌های ۹۸ و ۹۶، ۴۳ برابر رشد داشته است.

وی اصفهان را از استان‌های پیشتاز در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در کشور معرفی کرد و افزود: به نظر عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشکده صنعتی اصفهان در سال‌های گذشته اقدامات بسیار مثبتی در زمینه بیابان‌زدایی در استان اصفهان شده است تا جایی که در این خصوص این خطه از جمله پیشتازان کشور به شمار می‌رود.

رضا جعفری از استادان دانشگاه هم، یکی از چالش‌های اجرای طرح‌های بیابان زدایی بویژه نهال کاری در استان اصفهان را کمبود منابع آبی برشمرد و گفت: با اینحال اجرای حدود ۳۰۰ هزار هکتار نهالکاری در مناطق بیابانی این خطه اثرات مفید و شایانی داشته است.

وی تعامل بیشتر نهاد‌های اجرایی و دانشگاه و استفاده از توان فنی آنان و بهره گیری از نقشه‌های جدید لازم دانست و افزود: روش‌های مبتنی بر سنجش راه دور بهتر می‌تواند استان را در زمینه نیاز سنجی و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی یاری کند.

 


 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز