کتاب «ادبستان کساء» منتشر شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ - ۱۵:۲۷:۲۴
کد خبر: ۱۱۰۰۵۳۶
کتاب «ادبستان کساء» منتشر شد
کتاب «ادبستان کساء» شامل هفتاد نکته تربیتی با محوریت خانواده از حدیث شریف کساء به قلم حجت‌الاسلام علی‌ صغیرا از سوی انتشارات مهرستان چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ حجت‌الاسلام علی‌ صغیرا، مبلغ تخصصی خانواده و استاد حوزه و دانشگاه، از چاپ و انتشار کتاب «ادبستان کساء» خبر داد و اظهار داشت: «ادبستان کساء» به سمع و نظر برخی از علما و حتی روان‌پزشکان رسیده و آنها به لحاظ دینی و روانشناسی، این کتاب را بررسی و تایید کرده‌اند و مقدمه آن نیز در چهار صفحه به قلم آیت‌الله مهدوی به رشته تحریر درآمده است.

وی با اشاره به سخنی از آیت الله بهجت که فرمودند: «عجائب و غرایبی در حدیث کساست. خدا می‌داند کسی بشمارد که چقدر معجزه در آن است، خیلی کار بزرگی کرده است»، بیان کرد: معمولا در جلسات و روضه‌خوانی‌ها، بیشتر مصیبت حضرت زهرا(س) برای مردم بیان شده است و با وجود اینکه امام زمان(عج) می‌فرمایند: «الگوی‌ من دختر رسول خداست»، و باید تمام تلاشمان را برای معرفی این الگوی کامل به عموم مردم به کار گیریم.

مولف کتاب «ادبستان کساء» با اشاره به نکته‌هایی که براساس حدیث کساء در کتاب آمده است، گفت: حضرت زهرا(س)‌ وقتی می‌خواهند از ورود پدرشان خبر دهند، می‌فرمایند: «دَخَلَ عَلَیَّ...»، یعنی ایشان تشریف آوردند. یا زمانی که می‌خواهند از ورود فرزندان‌شان خبر دهند، برای مثال می‌گویند:«وَ اِذا بِوَلَدیَ الحسن قَد اَقبَلَ»، همچنین وقتی می‌خواهند از ورود همسرشان خبر دهند، می‌گویند: «فَاَقبَلَ عِندَ ذلک ابوالحسن علی بن ابی‌طالب»، در واقع کنیه ایشان را به کار می‌برند که برای مدح است. نگاه درمانی و گفتار درمانی نیز از دیگر نکات تربیتی به حساب می‌آید که از حدیث کساء استخراج شده است.

وی ادامه داد: در حدیث شریف کساء، حضرت زهرا(س) در جواب سلام امام حسن(ع)، دو واژه و در جواب سلام امام حسین(ع)، سه واژه به کار می‌برند، به این دلیل که بچه‌های کوچک‌تر نیاز بیشتری به ارتباط کلامی دارند، ولی وقتی حسنین(ع) نزد پیامبر(ص) می‌روند، ایشان برای هر دو، دو واژه به کار می‌برند، چون وقتی امام حسین(ع) به حضور پیامبر(ص) می‌رسد، امام حسن(ع) نیز در آنجا حضور دارد و این نشان می‌دهد که در حضور یک فرزند نباید به فرزند دیگر توجه بیشتری نشان داد، تا حسادت در آنها ایجاد نشود.

حجت الاسلام صغیرا تصریح کرد: در حدیث شریف کساء، به برخی از فضائل حضرت زهرا(س) نیز اشاره شده است، مثلا حضرت موسی(ع) کلیم الله بود و زمانی که خداوند با ایشان صحبت می‌کرد، صدای باری تعالی را می‌شنید، ولی حضرت زهرا(س) در این حدیث بیان می‌کنند که حتی سخنان خداوند با ملائکه و جبرائیل را نیز می‌شنوند که نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: معجزات کلامی نیز در حدیث کساء بیان شده، مانند اینکه خورشید مُضیئ است، یعنی از ذات خود نور دارد و ماه منیر است، یعنی نور را انعکاس می‌دهد، همین‌طور می‌توان به در گردش بودن فلک اشاره کرد. بشر در ۱۴۰۰ سال پیش از این مطالب آگاهی نداشت، ولی حضرت زهرا(س) به آنها اشاره کرده‌اند.

براساس این گزارش، انتهای کتاب «ادبستان کساء» با حدیث شریف کساء مزین و ۱۴ سوال تستی بیان شده است و إن شاء الله به زودی در مراسمی، توسط آیت‌الله ناصری رونمایی خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز