بایدها و نبایدهای زندگی مشترک از زبان شاهین فرهنگ؛

مزاحم فکر کردن همسر خود نشوید

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۱:۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۱۳۳۳۸۷
مزاحم فکر کردن همسر خود نشوید
یک مدرس خانواده با بیان اینکه علت اصلی طلاق این است که زندگی کردن را بلد نیستیم، چند باید و نباید زندگی مشترک برای زوج‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ فرهنگسرای تخصصی پرسش وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه مجموعه وبینارهای «جوانی فصل رویش» به سراغ شاهین فرهنگ دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه هاروارد آمریکا و مدرس نام‌آشنای خانواده رفت تا با مخاطبان خود از «بایدها و نبایدهای زندگی زناشویی» بگوید.

فرهنگ در ابتدا از مخاطبان سخنان خود خواست توصیه‌هایی که در این وبینار مطرح می‌کند را به مدت 3 ماه و بدون وقفه در زندگی مشترک خود اجرا کنند تا با احتمال 98 درصد تلخ‌ترین زندگی‌های در لبه پرتگاه طلاق به زندگی‌هایی آرام و عاشقانه تبدیل شود.

این مدرس خانواده با بیان اینکه این توصیه‌ها اصلاً شامل خودخوری کردن، دم نزدن، صبر کردن، سکوت کردن و اشک ریختن نیست، گفت: اختلافات زناشویی هم طول درمان دارد، پس عمل کردن به این توصیه‌ها را نباید رها کرد و باید آنها را ادامه داد.

وی با تأکید بر اینکه به‌ جای اصلاح همسر، فرزند و خانواده همسر باید خودمان و نگاه‌ها و باورهای خود را ترمیم کنیم، افزود: نباید این توصیه‌ها را چماقی بر سر همسرمان کنیم و قیافه حق به جانب بگیریم. همچنین تمام این توصیه‌ها هم برای آقایان است و هم برای خانم‌ها.

آقایان و خانم‌ها؛ مزاحم فکر کردن همسر خود نشوید

«آقایان مزاحم فکر کردن خانم‌ها نشوید»؛ فرهنگ این جمله را به عنوان نخستین توصیه خود مطرح کرد و ادامه داد: خانم‌ها زمانی که می‌خواهند فکر کنند، حرف می‌زنند و زمانی که با ما صحبت می‌کنند در واقع دارند فکر می‌کنند. آنها در هنگام حرف زدن امکانات، احتمالات و راهکارها را بررسی کرده و به ‌دنبال راه‌حل‌ها می‌گردند. پس زمانی که خانمی حرف می‌زند همسرش نباید حرف بزند بلکه باید به او نگاه کند، سرش را به علامت شنیدن تکان دهد و کلاه همه‌چیزدانی هم بر سرش نگذارد و اجازه دهد تا حرف زدن و در واقع فکر کردن همسرش تمام شود و تنها در صورتی که خانم سوالی پرسید می‌تواند نظر دهد.

این روانشناس با اشاره به اینکه خانم‌ها هم نباید مزاحم فکر کردن آقایان شوند، بیان کرد: آقایان در هنگام فکر کردن حرف نمی‌زنند و زمانی که درگیری ذهنی دارند، مأیوس و ناامید یا نگران مسائل مالی یا زیر بار فشار اقتصادی هستند وارد غار تنهایی خود می‌شوند و دوست ندارند کسی دور و برشان باشد. در غار تنهایی رفتن نشانه‌هایی دارد؛ مثل اینکه مرد کنترل تلویزیون را در دست می‌گیرد و مدام کانال‌ها را عوض می‌کند یا مدام تلفن همراه یا سررسیدش را چک می‌کند اما در واقع در حال فکر کردن است، پس خانم‌‌ها نباید مزاحم فکر کردن آقایان شده و وارد غار تنهایی آنها شوند. در این هنگام خانم‌ها نباید با همسرشان حرف بزنند بلکه باید صبور باشند تا فکر کردن مرد تمام شود و سر صحبت را باز کند.

وی با بیان اینکه به نظر من علل اصلی طلاق برخلاف چیزی که عنوان می‌شود، اعتیاد، عدم رضایت از روابط زناشویی، خیانت و مسائل اقتصادی نیست اضافه کرد: علت اصلی طلاق این است که زندگی کردن را بلد نیستیم پس باید این مهارت‌ها را یاد بگیریم.

خانم‌ها نیاز به درک و توجه دارند

فرهنگ با بیان اینکه خانم‌ها نیاز به درک و توجه دارند، تصریح کرد: توجه کردن آسان‌تر از آن است که با بی‌توجهی به روح و روان همسر خود لطمه بزنیم و سپس بخواهیم با صد روش و تکنیک این ضربه را جبران کنیم. پس مردان باید در عمل و با رفتار خود در خانه نشان دهند که به جنس زن چه همسر، چه دختر و چه خواهر خود اهمیت می‌دهند.

این مدرس خانواده با تأکید بر اینکه یکی از دلایلی که برخی خانم‌ها مدام بیمار می‌شوند بی‌توجهی همسرشان است، اظهار داشت: رفتار غلطی که امتیاز دریافت کند و تأیید شود تکرار، تشدید و تکثیر می‌شود. مثلاً مردی که به دیگران پرخاش و بی‌ادبی می‌کند اگر دوستانش رفتار او را تأیید کنند بی‌ادب‌تر و پرخاشگرتر می‌شود. بنابراین اگر خانمی مدام به خود و زندگی‌اش برسد اما همسرش به او هیچ توجهی نکند کم‌کم افسرده می‌شود. صدها بیماری وجود دارد که منشأ جسمانی ندارد و ریشه آغاز آنها مسائل روحی و روانی است.

وی افزود: خانم‌ها دوست دارند خواسته‌های آنها برای همسرشان مهم و نظرشان ارزشمند باشد، همسرشان با آنها مشورت کرده و به تنهایی تصمیم نگیرد. مردان باید بدانند که باید به اتفاق همسرشان تصمیم بگیرند و این تصمیمات را با هم اجرا کنند.

فرهنگ با بیان اینکه خانم‌ها نیاز به توجه کلامی هم دارند، ادامه داد: جملاتی مانند «دوستت دارم»، «قدر تو را می‌دانم»، «برای من خیلی مهم هستی» و ... سال‌ها در قلب خانم‌ها می‌ماند. همچنین این بسیار مهم است که مردان همسر خود را درست صدا بزنند. طبق یک روایت حضرت علی(ع) همسر خود حضرت فاطمه(س) را با سه ویژگی صدا می‌زدند؛ اول با نام "فاطمه"، دوم "فاطمه جان" و سوم "فاطمه جان که جان علی فدای تو شود".

وی با بیان اینکه خانم‌ها نباید با همسر خود رفتارهای انجام دهند که معمولاً در قبال بچه‌ها دارند، سرزنش کردن، انجام کارهای کاملاً شخصی آقایان، یادآوری مدام کارها، گوشزد کردن اشتباهات و به رخ کشیدن نقاط ضعف، مقایسه منفی با دیگران و دستور و تعیین تکلیف برای شوهر را 6 رفتار مخرب خانم‌ها با همسرشان دانست.

این دانش‌آموخته دکترای روانشناسی گفت: معنای این 6 رفتار مخرب یا همان مامان‌بازی این است که خانم‌ها به همسر خود می‌گویند تو نمی‌دانی چه باید بگویی و چه نگویی، چه کاری انجام دهی و چه کاری انجام ندهی و نیاز به کنترل، هدایت و مراقبت دائمی داری. مردان در مقابل این رفتار زنان دو نوع واکنش دارند؛ اول اینکه زیر بار آن نمی‌روند و گارد می‌گیرند و بدرفتاری می‌کنند. دوم اینکه زیر بار آن می‌روند اما روز به روز بچه‌تر و بی‌مسئولیت‌تر می‌شوند و خانم‌ها روز به روز مامان‌تر و پرمسئولیت‌تر می‌شوند، پس خانم‌ها باید از این شش رفتار مخرب بپرهیزند.

نظر شما