نیمه‌ای که پنهان است

۱۴۰۰/۰۵/۱۹ - ۱۱:۳۲:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۲۲۱
نیمه‌ای که پنهان است
نخستین دوره جشنواره عکس نیمه پنهان از طرف شرکت توسعه سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا اصفهان، اصفهانی که کوچه کوچه هایش زیباست. هرجایش را که بنگری ردی از هنر را در آن میبینی و بی شک باید آن را نصف جهان نامید. اثرهایی که هریک به تنهایی نمایانگر تمدن ایرانی است و بازگو کننده شوق و طبع هنری این شهر که زبان زد خاص و عام است و این زیبایی در جهان نیز شهرت دارد. اما با وجود همه این مسائل، آسیب رساندن و تخریب این بناهای زیبا و ارزشمند معضل بزرگی بوده که سالیان سال است حفاظت از این بنا ها یکی از بزرگترین چالش ها به وجود می‌آید.

نیمه پنهان، آن روی دیگر شهر است که شاید خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبر باشند. نیمه ای که در برابر زیبایی‌ها و دلنوازی های بی پایان این شهر گم شده است و کسی به فریادش نمی‌رسد. ولی اینبار این جشنواره صدایی شده‌است برای تمام آن نیمه تاریک و پنهان شهری به این زیبایی که شاید این تاریکی رنگی از امید و روشنایی به خود بگیرد.

وحید مؤمن‌زاده، دبیر نخستین جشنواره عکس «نیمه پنهان» در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: هدف اصلی این جشنواره فرهنگ‌سازی درباره برخورد صحیح با بناهای فرهنگی و میراث تاریخی است. همچنین ایکی دیگر از اهداف این جشنواره آگاه کردن مسئولان است که بدانند آثار تاریخی اصفهان در حال تخریب است و برای حفظ و نگهداری از آنها باید به دنبال راهکاری باشند. شاید تلنگری برای توجه بیشتر مسئولان و مردم نسبت به میراث تاریخی شهر اصفهان و جلوگیری از تخریب‌ها و ناملایمتی‌هایی که به این بنا ها وارد است.

مومن‌زاده درباره تعداد آثار ارسالی گفت: 1280 اثر را از 112 عکاس دریافت کردیم و از این تعداد 49 اثر به بخش نمایشگاه چاپی این جشنواره راه یافت و 58 اثر نیز به بخش دیجیتال راه یافت و در نهایت تعداد 107 اثر داخل کتاب انتشار یافت و کتاب نیز به دست گرفتن مجوز رفته است و به زودی منتشر خواهد شد.

دبیر نخستین جشنواره عکس "نیمه پنهان" افزود: این آثار توسط 3 داور، محمدرضا مومنی، حمیدرضا صیادی و شهرام احمدزاده به قضاوت نشست.

وی تاکید کرد: شخصا خیلی دوست دارم که این اتفاق دائمی شود و حتی رنگ و بوی ملی به خود بگیرد. چه درمورد همه آثار کل استان اصفهان و یا چه دیگر شهر های ایران در حین برگزاری این جشنواره خیلی از دوستان از شهر های دیگر میگفتند که جای این جشنواره در شهر های دیگر خالی است. اگر حمایت شود می‌تواند در سطح ملی برگزار شود. اما مسئله قابل توجه این است که مدیریت شهری استان اصفهان چند روزی است که تغییر کرده است و در نتیجه مسئولان شرکت گردشگری هم نیز عوض خواهند شد و امیدواریم دوستانی که جایگزین میشوند، این دغدغه را داشته باشند.

مومن‌زاده گفت: این جشنواره تلاشی است برای جلب‌توجه مسئولان و شهروندان، به آن دسته از آثار تاریخی اصفهان که در سایه غفلت و ناآگاهی دچار آسیب شده‌اند و حتی نیازمند رسیدگی هستند. بیشتر جشنواره‌هایی که با موضوع بناهای تاریخی برگزار می‌شود، در صدد تولید تصاویری کارت‌پستالی و زیبا از این بنا ها هستند؛ اما اگر در واقع ما باید نیمه پنهان این بناها را هم ببینیم و متوجه واقعیت ماجرا شویم.

دبیر این جشنواره تاکید کرد: نشر این عکس‌ها شاید به شهروندان بیاموزد که نوشتن یادگاری روی تن بناهای تاریخی، به‌مرور زمان قطعا منظره زشتی را ایجاد خواهد کرد و حتی  تجاوز به حریم یک اثر باارزش، خسارت های جبران‌ناپذیری را بر شهر متحمل میشود.

وی افزود: میراث تاریخــی و فرهنگــی اصفهان، میراثی ارزشمند اســت و حفظ آن بــر تمــام شهروندان واجب و ضروری اما متأسفانه سالانه و ماهانه و روزانه، شاهد شنیدن اخباری هستیم که به موضوع تخریب یک بنا یا نقض حریم آن میپردازند و ا گر همه نگاه ها به سمت همان تصویر کارت‌پستالی باشد، دیر یا زود زیبایی های اصفهان را از دست خواهیم داد.

مومن‌زاده درباره جوایز اظهار کرد: به پذیرفته شدگان بن رایگان استفاده از مراکز تفریحی گردشگری اصفهان تعلق گرفت همچنین به ارزش 4 میلیون ریال به عنوان حق تالیف اثر، اهدا گردید. اما در کنار این دو، تندیس در فراخوان ذکر نشده بود که 3 تندیس به نفرات اول، دوم و سوم اهدا شد و همچنین دو نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر هیات داوران انتخاب شدند که به علت کیفیت بالا آثار جوایزی اهدا گردید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز