نمایشگاه پرده های خیالی نگاری عاشورا افتتاح شد

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۴:۴۶:۳۵
کد خبر: ۱۲۲۹۹۲۶
نمایشگاه «پرده های خیالی نگاری عاشورا» در میان جمعی از هنرمندان و مسئولان اصفهانی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که عصر روز یکشنبه 14 شهریورماه در فضای باز عمارت سعدی برگزار شد مرشد اسماعیل نصوحی نقال و پرده خوان بر روی یکی از آثار استاد عباس گیاهی به نقالی پرداخت.

در این مراسم که با حضور مجتبی شاه مرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان، دکتر عیدی معاون فرهنگی شهردار اصفهان، مهدی تمیزی مدیرموزه هنرهای معاصر و مهندس ایزدخواستی مدیر دفتر نمایندگی کمسیون ملی یونسکو در اصفهان و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد، آزاده کوفگر مدیر گالری های حوزه هنری استان اصفهان به توضیح پرده هایی که با همکاری موزه هنرهای معاصر و مجموعه داران شخصی در گالری گلستان و بوستان به نمایش درآمده است پرداخت.

در ادامه مراسم مهندس ایزدخواستی مدیر دفتر نمایندگی کمسیون ملی یونسکو در اصفهان با اشاره به این که مدت زمان زیادی بود که پرده خوانی نشنیده بودیم از استاد نصوحی تشکر کرد.

وی افزود: در مواجهه با پرده های عاشورایی ذهن انسان به شدت درگیر عالم خیال هنرمند صاحب اثر می شود،  ابتدایی ترین مسئله ای که در این آثار نهفته است انتقال پیام عاشورایی است و اگر از این مسئله فاصله بگیری با یک ساختار بسیار پیچیده مواجه می‌شویم که این ساختار فراتر از یک تحلیل هنری را می طلبد.

وی ادامه داد: با نگاه به پرده های عاشورایی که توسط هنرمندان بزرگ این شهر و کشور خلق شده است این پیچیدگی را مشاهده می‌کنیم، رموز نهفته در این آثار در گستره فرهنگ و اجتماع و تاریخ این آثار است.

ایزدخواستی تصریح کرد: اگر این پیچیدگی ها را در کنار مفهوم و پیامی که در اثر وجود دارد مورد تحلیل قرار دهیم می بینیم که یک نگاه بینا رشته ای و بین فرهنگی در ذات این اثر نهفته است، اگر در کنار این آثار به سایر رخدادهای فرهنگی نگاه کنیم و نشانه هایی از آن را ردیابی کنیم می بینیم که آنچه در اتمسفر ایجاد این آثار وجود دارد در خود آثار نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این ساختار پیچیده را باید در مسائل فرهنگی اجتماعی جامعه ایرانی پیدا کنیم، ایرانیان همواره در طول تاریخ به دلیل شرایط زیستی که داشته‌اند در خلق یک پدیده و در تولید یک رخداد یا اثر هنری به دنبال یک شیوه ای بیانی منحصر بفرد و ویژه خود می گشته اند.  ایرانیان همواره به یک شیوه بیانی پیچیده‌تر از یک بیان ساده نیاز داشته‌اند. ایران کریدور روابط بین المللی بوده است و در ایران تبادلات گسترده بین فرهنگی صورت می‌گرفت و ایرانیان همواره به برقراری ارتباط با کسانی که از این سرزمین عبور می کردند نیاز داشته اند.

مدیر دفتر نمایندگی کمسیون ملی یونسکو در اصفهان گفت: فضای فرهنگی ایران یک فضای فرهنگی گوناگون و متنوع است که اقوام مختلفی در آن با یک همزیستی قرار دارند و با وجود تفاوت های فرهنگی زیادی که دارند نیاز به یک شیوه بیانی منحصر به فرد دارند که بتوانند صحبت خود را با هم به انجام برساند، این ارتباط فراتر از ارتباط کلامی است برای جامعه ایرانی ارتباط اصل یک مساله بوده است. در ایران به دلیل وجود قومیت‌های مختلفی که حضور دارند و ارتباط آنان و پیچیدگی هایی که این ارتباط دارد انتخاب شیوه بیان مهم بوده است و هنرمند صاحب اثر پیام خود را به شیوه پیچیده بیان می‌کرده است.

وی ادامه داد : یک اثر فراتر از چهارچوب یک اثر تجسمی ارائه شده است و یک اتمسفر و کهکشان عظیمی را در خود جای داده است و اینگونه است که یک اثر می تواند با مخاطب خاص و عام ارتباط برقرار کند.

سپس وی در خصوص مرحوم استاد عباس گیاهی و شیوه زندگی او و ارادت ایشان به حضرت جوادالائمه مطالبی را بیان کرد و افزود: روایات این پرده های خیالی نگاری عاشورایی در کنار روایت‌های گوناگون قرار می‌گیرد که گاه از روایت هایی از زندگی هنرمند را در آن نیز می‌توان دید و بیان پیچیده چیزی است که یک هنر سنتی را در طول تاریخ زنده نگه داشته است و هرگز نمی توان آن را ساده سازی کنیم. و البته این شیوه بیانی سال ها می ماند و دستیابی به کشف لایه های متفاوت آن زمان می برد و سالها به طول می‌انجامد.

پس از آن مراسم افتتاحیه با دو نوازی ترامپت محمدرضا حسینی و طبل نوازی هادی رحیمی انجام شد و مجتبی شاه مرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان و دکتر محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار اصفهان و دیگر هنرمندان و مسئولین به دیدن پرده های به نمایش درآمده در گالری های بوستان و گلستان پرداختند.

گفتنی است این نمایشگاه به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) با ۵ پرده از استاد عباس گیاهی (دو پرده از مجموعه شخصی علیرضا بطلانی و مهندس عطریان ، سه پرده از گنجینه موزه هنرهای اصفهان) و نمایش فیلم «مروری بر زندگی استاد عباس گیاهی» به کارگردانی مصطفی حیدری و همچنین یک تابلو از داوود زندیان متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز