سایه کرونا بر ناوگان حمل و نقل مسافربری

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۵:۳۸:۰۳
کد خبر: ۱۲۲۹۹۶۳
سایه کرونا بر ناوگان حمل و نقل مسافربری
شیوع ویروس کرونا بر میزان سفرها و ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر سایه افکنده و تغییر شغل در بین فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، کرونا و تاثیرات آن در بخش های مختلف موضوع جدی است که از روزهای پایانی سال 98 تاکنون وضع زندگی را متفاوت کرده و سبک زندگی جدیدی را اعمال کرده است.

کاهش میزان سفرها، قرنطینه خانگی، مدارس آنلاین، کاهش تحرک و فعالیت های تفریحی، تغییر سبک در برگزاری آیین و جشن های ملی، مذهبی و مناسک و کاهش حمل و نقل از جمله اتفاقاتی است که در این روزهای کرونایی بر کشورما حاکم شده و بخش حمل و نقل مسافر تاثیر متفاوتی پیدا کرده است.

قرنطینه خانگی از یک سو و تعطیلی مراکز تفریحی، گردشگری و فعالیت های خدمات حضوری باعث شده تا میزان جابه جایی مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی بین استانی و بین شهرستانی کاهش چشم گیری داشته باشد.

حمل و نقل عمومی که یکی از شاخص‌های اقتصادی استان اصفهان بوده و این استان را به دلیل مرکزیت و قرار گرفتن در کرویدور شمال به جنوب و شرق به غرب از جایگاه مهمی برخوردار بوده ولی این روزها این عرصه مثل بخش‌های دیگر اقتصادی حال خوشی ندارد. اصفهان، استان اول در جابه جایی مسافر بوده و در این عرصه با داشتن شرکت‌های توانمند نقش مهمی در حوزه ارائه خدمت به مردم در کنار فعالیت اقتصادی سهم داشته است.

وضعیت این دو سال اخیر با بررسی های میدانی و گفتگو با فعالان این حوزه نگرانی را ایجاد کرده که بسیاری در حال ترک این عرصه و ورود به حوزه های جدید اقتصادی هستند.

راننده و کمک راننده اتوبوسی که از این طریق امرار و معاش می کردند، در این دو سال با چالش های مالی روبرو شده اند و در حال تغییر شغل هستند.

موضوع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دغدغه دیگری است که مسافران از رانندگان و شرکت‌های مسافربری انتظار دارند چرا که بهداشت و سلامتی موضوع جدی است و نباید از بی توجهی ها در این حوزه گذشت.

بخش زیادی از مسافران بایت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام رضایت داشته و با توجه به گفته های آنان وضعیت خوبی در خصوص کیفیت بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بخش حمل و نقل عمومی وجود داشته است.

نظارت های نهادهای بالادستی و متولی در این حوزه نقش کارآمدی را در خصوص گاهش تخلفات و افزایش ایمنی ترافیک داشته که باید این موضوع ادامه پیدا کند و البته مردم می توانند با مشاهده تخلفات نیز مراتب به پلیس یا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان گزارش کنند.

نظارت پلیس راه اصفهان بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی

رئیس پلیس راه استان اصفهان با اشاره به نظارت‌های این یگان بر ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر گفت: علاوه بر نظارت‌های ترافیکی و ایمنی و حمل نقل، ضرورت رعایت بهداشت و اصول مربوط به کرونا مورد توجه قرار گرفته و نظارت می‌شود.

سرهنگ اصغر زارع ادامه داد: نظارت پلیس بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی وجود دارد مردم نیز با مشاهده تخلف در خصوص عدم انجام این دسته از اقدامات، مراتب را مثل سایر تخلفات ترافیکی به شماره ۱۱۰۱۲۰ با ذکر شماره خودرو مسیر تردد گزارش کنند.

کاهش میزان سفرها و رعایت اصول بهداشتی

معاون حمل و نقل  اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اصفهان از کاهش میزان سفرها و تاکید بر ضرورت اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل مسافر این استان خبرداد و گفت: میزان سفر و مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از 40 درصد افزایش داشته است.

محمدعلی صلواتی افزود: علاوه بر کاهش میزان سفر این ناوگان ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کاهش میزان مسافرن نیز شده‌اند.

وی به مشکلاتی که فعالان اقتصادی این حوزه با آن روبرو شده‌اند، اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش درآمد شرکت‌ها در پی کاهش مسافر و تعداد مسافران اتوبوس‌ها ایجاد شده که مالک و راننده به سمت فروش ناوگان و تغییر فعالیت در این عرصه روی آورده‌اند.

معاون حمل و نقل  اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اصفهان دغدغه سلامت مسافران برای این اداره کل وجود دارد، گفت: نظارت میدانی همکاری پلیس راه برنحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت فاصله اجتماعی وجود دارد.

وی یادآورشد: در صورت تخلف اعمال قانون توسط پلیس انجام موضوع تخلف به کمیسیون های مربوطه اداره کل نیز ارجاع می شود.

صلواتی خطاب به بهره برداران از این ناوگان گفت: هرگونه تخلف، می‌توانند نسبت به ثبت و پیگیری شکایت ازطریق سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  و سامانه  ۱۱۰۱۲۰پلیس  اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه از جمله تخلفات بهداشتی در ایام شیوع کرونا، عدم استفاده از ماسک توسط راننده، مهماندار و مسافرین، عدم رعایت فاصله گذاری داخل ناوگان مسافر بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا کشور بوده است.

وی توزیع پک بهداشتی به مسافرین و لیوان آب بهداشتی توجه تهویه خودرو از همه خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی مورد انتظار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز