سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان:

رویکرد جدید برای موضوع آب داریم

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۱۳:۵۳:۰۷
کد خبر: ۱۲۶۴۱۱۷
رویکرد جدید برای موضوع آب داریم
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان اجازه نمی‌دهند مطالبات آنها دستاویزی برای دشمنان شود، گفت: مردم و کشاورزان اصفهان در اجتماع آرام خود در ۲۸ آبان ضمن بیان مطالباتشان، سیلی محکمی به گوش دشمنان داخلی و خارجی زدند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، ابراهیم جان‌نثاری، درجمع خبرنگاران در استانداری با بیان اینکه دیروز مردم اصفهان خواسته‌های خود در باره جاری شدن آب زاینده‌رود را بصورت زیبا، آرام و منطقی بیان کردند، افزود: اجتماع دیروز مردم اصفهان بصورت خودجوش و مردمی برگزار شد و سبک ابراز خواسته‌ها در آن، مهم و قابل اعتنا بود و مردم در کمال آرامش و صداقت آمدند و حساسیت‌ها و مطالبات خود را بیان کردند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به موضوع آب باید ملی باشد و اگر محله‌ای یا منطقه‌ای به آن نگاه شود، اشتباه است، اظهار داشت: افراد مختلف دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به موضوع زاینده‌رود مانند مسائل اقتصادی و معیشتی، تمدنی و فرهنگی، اجتماعی و نشاط و زیباشناسی دارند اما این روزها نه تنها مردم اصفهان بلکه همه مردم ایران و حتی دنیا نسبت به ضرورت زنده بودن زاینده‌رود با توجه به اهمیت نقش گردشگری این خطه، حساسیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه ایران، کشور آزادی است و مردم هر منطقه حق دارند مطالبات خود را مطرح کنند، اظهار داشت: در اجتماع مردم و کشاورزان اصفهان به هیچ عنوان موضوع اختلاف بین استانی مطرح نبود و نخواهد بود بلکه آنها مطالبه خود مبنی بر جاری شدن آب زاینده‌رود را بیان کردند اما اینکه آب چگونه باید تامین می شود و سهم استان‌ها چقدر باید باشد، جزو مباحثی است که نباید به مردم کشیده شود بلکه بر اساس ضوابط و قوانین، این مطالبات پیگیری خواهد شد.

جان نثاری با اشاره به اینکه بیان مطالبه توسط مردم هیچ اِشکالی ندارد، تصریح کرد: مسوولان نیز باید تصمیم های قانونی و منطقی بگیرند تا مردم بنا به حقی که دارند، از آنها منتفع شوند.

وی همچنین با بیان اینکه از افکار عمومی نباید غفلت کرد، تصریح کرد: مردم با مردم هیچ مشکلی ندارند، مردم اصفهان با مردم چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان ذره ای مشکل ندارند بلکه سالیان سال برادرانه با هم مراوده داشته و زندگی کرده اند و در دوران دفاع مقدس نیز شاهد برادری آنها از جمله تشکیل تیپ رزمنده قمر بنی هاشم(ع) متشکل از مردم چهارمحال و بختیاری و اصفهان بودیم و امروز نیز آنها می توانند باهم در برابر دشمنان داخلی و خارجی بایستند.

جان نثاری با اشاره به اینکه در باره آب باید در سطح ملی تصمیم‌گیری شود، اضافه کرد: در استان اصفهان یک راهبرد درباره موضوع آب و یک رویکرد اجرایی درباره آن داریم و راهبرد ما همان راهبرد رهبر معظم انقلاب است بطوریکه ایشان تاکید دارند که در باره مسائل مختلف از جمله آب، اگر اختلافی وجود دارد نباید به مردم کشیده شود بلکه لازم است بین مسوولان حل و فصل شود.

وی با بیان‌اینکه همه ما باید پایبند نظم و قانون باشیم و راهبرد ما همان راهبرد رهبر معظم انقلاب باشد، تصریح کرد: رویکرد مسوولان در دولت سیزدهم، تنش‌زُدایی و دوری از حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی است و مسوولان چند استان درگیر موضوع آب نیز باید با همین راهبرد و نگاه ملی در این زمینه صحبت کنند و بر مبنای قانون، تصمیم گیری شود تا اختلافی هم بوجود نیاید.

به گفته وی، اگر همین راهبرد مبنا باشد، همه مسوولان بخش های مختلف اجرایی، قضایی و نمایندگان مجلس بر این اساس تصمیم می‌گیرند و همه از آن مُنتفع می شوند و مشکلات حل می شود و مردم نیز به حق خود می رسند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه مسوولان استان های درگیر مسائل آب از جمله اصفهان باید این راهبرد را ملاک قرار دهند، افزود: ما باید خویشتنداری و از ادبیات خوب استفاده کنیم و با توجه به اینکه همه در برابر یک دشمن هستیم که قصد نابودی ما را دارد، حرف هایی نزنیم که مردم برنجند.

جان نثاری همچنین گفت: ما طالب این نیستیم که چنین اجتماعاتی به این شکل ایجاد شود و می گوییم مسوولان آنقدر باید مردمی باشند و بین مردم بروند که اصلا نیازی به برگزاری چنین اجتماعاتی برای پیگیری مطالبات نباشد.

وی با بیان اینکه در دوران های گذشته، مسوولان به میان مردم نیامده‌اند، افزود: بهتر است مسوولان آنقدر مردمی باشند که مطالبات عمومی اینگونه روی هم انباشته نشود و اگر ما این راهبرد را اجرا نکنیم و حرف مردم را نشنویم، مطالبات مردم نیز به این شکل مطرح خواهد شد.

جان نثاری به مسوولان توصیه کرد تا خود را در سطح مردم قرار دهند و با آنها زندگی کنند و اگر جایی مطالبه عمومی وجود دارد طبق ضوابط و با متانت آنها را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: چنین چیزی در دنیا سابقه ندارد که مردم در باره موضوعی حیاتی مانند آب اینگونه کنار هم جمع شوند و با کمال نظم، ادب و احترام به مسوولان و نیروهای انتظامی، مطالبات خود را بیان کنند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه این هنر از انقلاب اسلامی برمی‌آید، ادامه داد: امید است مردم احتیاج نداشته باشند که خواسته های خود را با صدای بلند بگویند و ما نباید بدنبال صدای بلند مردم باشیم بلکه گوش مسوولان باید شنوا باشد و هر صدای کمی نیز شنیده شود.

جان نثاری همچنین با بیان اینکه تصمیم گیری در باره بازگشایی آب رودخانه، تخصصی است و نباید آن را به مباحث هیجانی و احساسی گره زد، اظهار داشت: میزان ذخیره سد زاینده‌رود مشخص است و اولویت هایی برای اختصاص آب مطرح است از جمله اینکه تامین آب آشامیدنی نباید به مخاطره بیفتد زیرا آب آشامیدنی حدود ۶ میلیون نفر از این طریق تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی بارگزاری‌های قبلی روی این رودخانه، منطقی نبوده است و ایراد دارد، افزود: با توجه به میزان آب و در صورتی که تامین آب آشامیدنی به خطر نیفتد باید هر چقدر و در هر زمانی که می توانیم آب به کشاورزان تخصیص دهیم که تصمیم گیری در باره آن نیز در حوزه مسوولیت های بنده نیست.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان حقوق و حقابه‌ای دارند که باید به رسمیت شناخته شود، تصریح کرد: حقوق ضایع شده آنها باید به هر نحو جبران شود و ما می دانیم که حق آنها ضایع شده و در بارگزاری های روی زاینده‌رود، فشار مضاعف بر آنها وارد شده است.

جان نثاری با بیان اینکه پیگیر حقوق کشاورزان هستیم، اظهار امیدواری کرد که هر تصمیمی که در باره زاینده رود گرفته شد، منطقی ترین تصمیم باشد و هر تصمیمی حتما با مشارکت نمایندگان کشاورزان خواهد بود.

وی، بنای رفتار دولت سیزدهم را صداقت با مردم دانست و گفت: اگر مردم رفتار صادقانه ما را دیدند، ما را نیز باور می کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید از خدا بخواهیم که نزولات آسمانی را بر ما زیاد کند، خاطرنشان کرد: در استان بشدت بدنبال حل مشکلات مردم هستیم و امروز نیز استاندار اصفهان بعد از تصمیم معاون اول رییس جمهوری به تهران برای برگزاری جلسه و انجام مذاکره ها دعوت شد.

جان نثاری با بیان اینکه ما با کشاورزان مشکلی نداشته و نگرانی خاصی در باره اجتماع آنها در بستر زاینده رود نداریم، افزود: آنها تلاش ما را می بینند، موقعیت ها را درک می کنند و دشمن شناسی بالایی دارند و ما هم می‌کوشیم تا حال آنها را درک کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی نگرانی بوجود می آید که کشاورزان در اصلِ پیگیری و صداقت مسوولان شک کنند که اینگونه نیست و آنها تلاش ما را می بینند.

وی گفت: هنوز سه ماه از آغاز کار دولت سیزدهم نگذشته است که وزیر نیرو میان مردم و کشاورزان اصفهان آمده و از نزدیک با آنها صحبت کرده است و این نشان می دهد که مسوولان قصد دارند مشکلات حل شود در حالی که در دولتی، ۵ تا ۶ سال مسوولان پیگیری کردند تا یک دفعه وزیر نیرو به این استان سفر کند.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان تاکید کرد: عده‌ای نگران بودند که اگر تعداد زیادی از مردم برای اجتماع در بستر زاینده رود بیایند چه اتفاقی می افتد، در حالی که اینها مردمان خود ما هستند و ما اصلاً حس نگران کننده ای از این اجتماع نداشتیم.

به گزارش ایرنا، تجمع و حضور کشاورزان شرق و غرب اصفهان از روز دوشنبه ۱۷ آبان برای اعتراض به رهانشدن آب در بستر خشک زاینده رود و در جوار پل تاریخی خواجو آغاز شد و دیروز جمعه کشاورزان شرق و غرب استان به همراه اقشار مختلف مردم اصفهان در بستر خشک زاینده رود تجمع مسالمت آمیز اقدام و بر مطالبه خود مبنی بر احیای زاینده رود تاکید کردند.

به گفته جمعی از این کشاورزان، در سال های گذشته اعتراض آنها نسبت به قطع شدن حق آبه کشاورزان به جایی نرسیده و حالا شرایط برای آنها سخت شده است .

محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری نیز دیروز جمعه بدنبال حضور گسترده مردم و کشاورزان در جوار پل خواجوی اصفهان با صدور دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌ و بختیاری، اصفهان و یزد شد.

همچنین دیروز وزیر نیرو ضمن عذرخواهی از کشاورزان اصفهانی از پیگیری دستور معاون اول رییس جمهوری برای حل مشکلات آب اصفهان خبر داد.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه معاون اول رییس جمهوری بر این موضوع تاکید کرد که کمبود آب مورد نیاز کشاورزان در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان در دستور کار جدی دولت قرار دارد، افزود: مقرر شد که وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز در فرآیند تشکیل ستاد احیای زاینده‌ رود همکاری‌های لازم را داشته باشند.

جمعه هفته گذشته ۲۱ آبان وزیر نیرو در سفر به اصفهان، از سَرگیری طرح‌های نیمه‌تمام انتقال آب، بازنگری در تخصیص آب، واگذاری مدیریت آب به استان‌ها، پرداخت حقابه‌ها طبق قوانین جاری کشور و اهتمام به اجرای عدالت در بخش آب را به کشاورزان وعده داد.

 به روایت استاندار اصفهان نیز در سفر هفته اخیر وزیر نیرو، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول از طریق صنایع برای پرداخت حقآبه کشاورزان اختصاص یافت و تامین اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه دوم آب آبرسانی اصفهان، ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح های تکمیلی تصفیه پساب و فعال شدن کارگروه احیای زاینده‌رود از دیگر نتایج سفر وزیر نیرو به اصفهان عنوان شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز