تصمیم گیری درمورد برگزاری مراسم مذهبی در میدان تاریخی امام

بررسی و تغییر کاربری مغازه های نامتناسب با میدان نقش جهان

۱۳۹۵/۰۵/۰۲ - ۱۵:۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۳۵۹۴۴
بررسی و تغییر کاربری مغازه های نامتناسب با میدان نقش جهان
استاندار اصفهان گفت: آیین نامه ی جامع، فراگیر در خصوص برگزاری مراسم های فرهنگی و مذهبی و ... در فضاهای میراثی و فرهنگی با ارزش باید تدوین شود و در این آیین نامه باید نوع فعالیت ها مشخص وشناسایی گردد.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ی هیأت امنای میدان امام(ره) با اشاره به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی مالکیت ها و کاربری های مجموعه ی میدان، اظهارداشت: کاربری های این مجموعه باید متناسب و در شأن میدان جهانی حضرت امام(ره) باشد و بعنوان بازار بزرگ صنایع دستی معرفی گردد.

وی با تاکید بر اینکه در قدم اول باید لایه های اول و دوم مجموعه از هم تفکیک شوند، گفت: لایه ی اول به دلیل منظر عمومی و اهمیت آن باید در اولویت قرار گیرد.

زرگرپور با بیان اینکه در یک برنامه ی کوتاه مدت و اضطراری باید مغازه هایی که با عملکرد و فضای میدان هم خوانی ندارد مشخص و با آن ها برخورد شود، افزود: مغازه های بستی فروشی، چینی فروشی و گز فروشی که در لایه ی اول قرار دارند با توجه به اینکه متناسب با فضای میدان جهانی امام (ره) نیستند باید جمع آوری شوند.

رسول زرگرپور با بیان اینکه بانک های مستقر در میدان نیز باید نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود و فروشگاه هایی که در اختیار دارند اقدام کنند، ادامه داد: بستنی فروشی ها هم مشروط به تغییر فضا به فضای سنتی و عرضه ی محصولات سنتی می توانند فعالیت نمایندو همچنین وجود دو تا سه واحد گزفروشی فاخر در میدان ضروری است ولی باید با دیگر فروشگاه ها که اجناس نامرغوب عرضه می کنند برخورد شود.

وی خواستار برخورد جدی و جمع آوری واحدهای عرضه ی کفش در میدان شد و تاکید کرد: چینی فروش های داخل میدان نیز در صورت تغییر محصولات خود از محصولات خارجی به محصولات داخلی و قدیمی می توانند فعالیت نمایند.

رئیس هیات امنای پایگاه جهانی میدان حضرت امام خمینی(ره) ساماندهی لایه ی دوم میدان را به عنوان یک برنامه ی میان مدت خواند و تاکید کرد: بازارهای تخصصی میدان کمتر با مشکل وجود کاربری های ناهمخوان مواجه هستند و مسئولان مربوطه باید با تفکیک لایه های توریستی و غیر توریستی کاربری های متناسب را ایجاد نمایند و نسبت به ساماندهی اقدام کند.

استاندار اصفهان با اشاره به گزارش عملکرد و اعتبارات سال ۹۴ میدان امام(ره) گفت: مرمت و استحکام بخشی سقف و سرستون های ایوان عمارت عالی قاپو ۹۵ درصد پیشرفت داشته است و براساس اعلام میراث فرهنگی تا پایان شهریور ماه داربست های سقف عالی قاپو جمع آوری خواهد شد.

زرگرپور احیای راه شاهی، مرمت ترک ششم، هفتم و هشتم گنبد مسجد امام، مرمت تزئینات ایوان ضلع شرقی مسجد امام را از اقدامات میر اث فرهنگی و گردشگری استان در سال ۹۴ برشمرد و گفت‌: وجود داربست در کنار آثار تاریخی یک امتیاز است چرا که به صورت شبانه روزی باید کار احیا و مرمت آثار باستانی انجام شود ولی اگر جایی داربست ها ثابت شد باید نگران بود و دغدغه داشت.

استانداراصفهان با اشاره به مصوبه ی شورای راهبری پایگاه جهانی میدان امام(ره) گفت: احیای سردر خیابان های سپه، حافظ و سعدی کار بسیار خوبی است که باید اجرایی گردد و در مرحله ی اول احیای سردر خیابان سپه در دستور کار قرار گیرد.

وی خواستار تدوین آیین نامه ی جامع، فراگیر و محکم در خصوص برگزاری مراسم های فرهنگی و مذهبی و ... در فضاهای میراثی و فرهنگی با ارزش شد و گفت: در این آیین نامه باید نوع فعالیت ها مشخص وشناسایی گردد.

رسول زرگرپور همچنین بر ایجاد دستورالعملی برای ایجاد نظم و انضباط در تابلوها و سایبان های فروشگاه ها تاکید کرد و گفت: هارمونی و هماهنگی شاخصه ی اصلی میدان است باید در کوچکترین اجزای آن نیز رعایت شود.

وی در پایان به خط دو متروی اصفهان اشاره کرد و اظهارداشت: رئیس جمهور محترم بر عدم عبور مترو از زیر میدان نقش جهان تاکید داشتند و حتی عنوان نمودند که در فاصله ی ۳۰۰ متری از میدان نیز نباید مترو عبور کند.

مدیر ارشد استان با بیان اینکه تا قبل از این مصوبه برخی دستگاه ها بر عبور مترو از زیر میدان تاکید داشتند، گفت: خوشبختانه پس از ابلاغ رئیس جمهور همه این موضوع را پذیرفتند و نه تنها خط دو بلکه دیگر موضوعات مترو نیز حل شد و امروز تصویر روشنی از این پروژه در دست است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن ارائه ی گزارش عملکرد سال ۹۴ و اقدامات صورت گرفته در خصوص میدان نقش جهان، از اهتمام استانداراصفهان برای انتقال نمازجمعه به مصلی بزرگ امام خمینی(ره) و همچنین عدم عبور مترو از میدان نقش جهان تقدیر کرد.

همچنین در این جلسه که به ریاست استاندار اصفهان و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد، در خصوص مالکیت و کاربری‌های مغازه‌های میدان امام (ره)، تعیین تکلیف کلانتری مستقر در طبقه دوم سر در قیصریه و برگزاری مراسم مذهبی و فرهنگی در مجموعه میدان امام (ره) تصمیم گیری شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز