برگزاری کارگاه آموزشی اینکوترمز در اتاق بازرگانی اصفهان

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۶:۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۶۹۲۲۶
برگزاری کارگاه آموزشی اینکوترمز در اتاق بازرگانی اصفهان
کارگاه آموزشی اصطلاحات بین المللی بازرگانی (اینکوترمز) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش برنا از اصفهان، در این کارگاه خسرو مژدهی، مدرس دانشگاه با بیان اینکه هدف از تدوین اینکوترمز از بین بردن تفاسیر گوناگون از اصطلاحات بازرگانی و ایجاد مقررات واحد به منظور حس امنیت برای همه تجار بود گفت: در سال 1927 میلادی جزوه Trade Terms که شامل وظایف، مسوولیت، تکالیف، ریسک ها و هزینه هایی که هر یک از تاجران باید بپذیرند، بود به عنوان سنگ بنای اینکوترمز مشخص شد.

وی تصریح کرد: پس از آن، اولین جزوه تحت عنوان اینکوترمز در سال 1936 که 6 ترم خرید و فروش را به عنوان مبانی قراردادهای بین المللی مطرح کرد، تهیه و در سال 1953 دو ترم دیگر به آن اضافه و در سال 1967 این جزوه به ده ترم تبدیل شد.

مژدهی افزود: در سال 1976 اینکوترمز به دوازده ترم افزایش یافته و پس از تغییرات اساسی در سال 1980 تعداد ترم ها به 14 رسید. مدرس این کارگاه گفت: در سال 2000 تعداد ترم ها به 13 و در سال 2010 به 11 رسید.

مژدهی اینکوترمز را مبانی قراردادهای بین المللی تعریف نموده وافزود: اولین ترم Ex works و شرایطی در قراردادهای خرید و فروش بین المللی است که در آن فروشنده موظف است محموله را در محل کار خود تحویل خریدار یا نماینده قانونی او بنماید.

وی FAS  را نیز شرایطی در قراردادهای خرید و فروش بین المللی دانست که در آن فروشنده موظف است کالا را روی اسکله، کنار کشتی، در بندر مبدا تحویل خریدار یا نماینده قانونی وی نماید. این مدرس دانشگاه پس از تعریف هر یک از ترم ها به ذکر نکات کاربردی در خرید و فروش های بین المللی پرداخت و گفت: منظور از بسته بندی استاندارد در قراردادهای بین المللی، بسته بندی با حداقل های مورد قبول برای بسته بندی است.

مژدهی در ادامه با تاکید بر اینکه در زمان انعقاد قراردادهای خرید و فروش بین المللی توجه به نکات و دانستن اینکه مسوولیت های این نوع خرید یا فروش بر عهده چه کسی است بسیار اهمیت دارد، که این مسوولیت ها شامل استفاده از استانداردهای بین المللی، تدوین الزامات بسته بندی، تحویل کالا روی کف زمین در محل کار فروشنده، بارگیری در محل کار فروشنده، بارچینی روی وسیله نقلیه، انتقال کالا از محل کار فروشنده تا گمرکات صدور، تخلیه، اخذ مجوزهای صدور کالا، انجام تشریفات گمرکی برای ورود کالا، حمل داخلی در مقصد، تخلیه کالا در گمرکات کشور مقصد، پرداخت حق بیمه کالا برای حمل تا مقصد، انجام تشریفات گمرکی برای ورود کالا، پرداخت کلیه عوارض گمرکی و مالیات ها برای ورود کالا و تخلیه کالا در انبار خریدار خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: در Ex works  مالیات بر ارزش افزوده (VAT) حساب شده و فروشنده ملزم به پرداخت آن می باشد. این مدرس دانشگاه در ادامه به توضیح دو اصطلاح SHIP و VESSAL پرداخت و افزود: VESSAL یا LINER و یا CHARTER هستند که لاینرها کشتی های خطوط منظم کشتیرانی هستند که دارای نظم در زمان حرکت و نظم در مسیر حرکت می باشند.

مژدهی تصریح نمود: CHARTER  ها نیز یا دربستی زمانی یا دربستی یک سفر دریایی هستند و تجار در هر یک ازترم ها باید بدانند که کدام نوع کشتی را لازم است انتخاب نمایند. مدرس این کارگاه در ادامه به توضیح FCA، FOB ، FAS،CFR ،CIP ،CPT ،DAP، DAT،DDP ، CIF و مسوولیت هایی که بر عهده خریدار و فروشنده کالا می باشد پرداخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز