برگزاری آیین قالی‌شویان مشهد اردهال با حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۱۴:۰۷:۲۵
کد خبر: ۶۲۱۶۱۲
آیین سنتی‌مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال همزمان با دومین جمعه مهر‌ماه با حضورعلی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

به‌گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، آیین سنتی‌مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال که در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی شده است، بر اساس یک سنت دیرینه و هرسال در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال و در حرم امام‌زاده علی‌ابن محمد باقر (ع) (امامزاده سلطانعلی) برگزار شد.

امسال نیز این آیین با توجه به تقارن با ماه محرم، با شکوه بسیار خاصی و با حضور هزاران نفر از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ، زائران امام‌زاده علی‌بن‌محمد، اقشار مختلف مردم و مدیران و مسئولان ملی و استانی در مشهد اردهال برگزار شد.

این مراسم سنتی مذهبی با قدمت بیش از هزار سال با مرثیه‌خوانی  برای این امام‌زاده برگزار شد و عزاداران و زائران بعد از عزاداری و سینه‌زنی در سالروز شهادت علی‌بن‌محمد باقر، قالیچه‌ای را به‌عنوان نمادین در رودخانه مجاور امام‌زاده شست‌و‌شو دادند.

مردم خطه کویر کاشان و آبادی‌های اطراف آن حضور در مناسک قالی‌شویان و زیارت امام‌زاده سلطانعلی (ع) را از فرائض مذهبی خود می‌دانند و ثواب زیارت این امام‌زاده و حضور در مراسم قالی‌شویان را با زیارت مرقد مطهر جد بزرگوارش، حضرت امام حسین علیه السلام و حضور در کربلا برابر می‌دانند.

مراسم قالی‌شویان به‌عنوان تنها مراسم مذهبی که به‌تاریخ شمسی برگزار می‌شود، نمایش نمادین تشییع و به خاک‌سپاری حضرت سلطانعلی‌‌بن امام محمد باقر(ع) مشهور به شهید اردهال در سال 116 هجرت است.

این مراسم از 10 قرن پیش تا کنون همه ساله با آیین و آداب مختلفی در این شهرستان برگزار می‌شود و در سال 192 در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد و لوح ثبتی آن یک سال بد در مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال رونمایی شد.

معاون رئیس جمهوری با حضور در این مراسم به مقام شامخ این امامزاده مکرم ادای احترام کرد و در سالروز شهادت علی‌بن محمد همراه با سایر عزاداران و زائران به عزاداری پرداخت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس به زیارت بارگاه ملکوتی این امامزاده پرداخت و بعد از آن نیز بقعه امامزادگان حضرت عبدالله، قاسم، عبدالوهاب و حکیمه خاتون از نوادگان امام موسی‌بن جعفر (ع) را در مجاورت حرم امامزاده علی بن محمد زیارت کرد.

در این مراسم علاوه بر علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشری، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالنبی نمازی امام جمعه کاشان، حمیدرضا مؤمنیان معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه کاشان، فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و تعدادی از مدیران استان اصفهان و شهرستان کاشان حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز