مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی:

کودکان کار عضو هیچ باندی نیستند

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۱:۳۲:۱۸
کد خبر: ۶۲۲۴۱۷
کودکان کار عضو هیچ باندی نیستند
مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی گفت: کودکان کار در اصفهان و ایران عضو هیچ باند و گروهی نیستند و اکثر آن‌ها به دلیل درآمد بالا و اصرار والدینشان وارد بازار کار می‌شوند.

به گزارش برنا از اصفهان، نوید مسائلی که به مناسبت روز جهانی کودک با رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان دیدار کرد اظهار داشت: خیلی از مردم بر اساس فیلم و سریال و نمایش‌هایی که دیده‌اند گمان می‌کنند کودکان کار تحت نظر باندهای قاچاق و غیره در سطح شهر مشغول به کار هستند، درحالی‌که تحقیقات میدانی ما چنین موضوعی را کاملاً تکذیب و رد می‌کند.

وی ادامه داد: نه‌تنها در اصفهان که در هیچ کجای ایران چنین موضوعی صحت ندارد و کودک کار از مسائل اقتصادی والدین به‌ویژه در خانواده‌های افغان‌ها شکل‌گرفته است.

مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی تأکید کرد: 10 سال است که در زمینه کودکان کار فعالیت می‌کنیم و 2 سال است که این موسسه را که به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند به ثبت رسانیدم. همه‌کاره‌ای صورت گرفته در موسسه طلوع مهر و دوستی داوطلبانه و بدون کوچک‌ترین حمایت مالی از سوی دولت، جریان سیاسی خاص و یا خیرین سرشناس است. هیچ خیری حامی ما نیست و در هیات مدیره و هیات مؤسس طلوع مهر و دوستی هیچ مسئول و یا فرد سیاسی حضور ندارد. بیش از 600 عضو داریم که داوطلبانه و برای کمک به پایان کار و آغاز کودکی با ما همکاری دارند.

مسائلی با اشاره به تحقیقات میدانی صورت گرفته از سوی این موسسه در مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: 350 کودک کار را شناسایی کردیم که در سطح شهر دست‌فروشی می‌کنند و برآورد می‌کنیم این تعداد به 700 نفر نیز برسند که در کارگاه‌ها و فضاهای سرپوشیده مشغول به کار هستند. 90 درصد این کودکان افغانی هستند که تنها 4 درصدشان در افغانستان متولدشده‌اند و بقیه متولد اصفهان بوده و ازنظر چهره و لهجه بسیار با افغانی‌ها متفاوت‌اند. 10 درصد این کودکان بی‌هویت‌اند و 10 درصدشان ایرانی. شغل پدران 80 درصد از این بچه‌ها کارگری است و تنها 5 درصد از کودکان کار دارای پدر و مادر باسواد هستند. والدین 30 درصد از کودکان کار در اصفهان معتاد و میانگین جمعیت هر خانواده آن‌ها 5 نفر است. از سوی دیگر 70 درصد کودکان کار دست‌فروش در اصفهان پسر هستند.

وی ادامه داد: 60 درصد از کودکان کار از کار کردن راضی‌اند، زیرا متنوع، با درآمد بالا و تأمین‌کننده مخارج زندگی‌شان است. تنها 40 درصد آن‌ها از کارشان ناراضی‌اند. نکته قابل‌تأمل این است که فقط 30 درصد از این بچه‌ها، نیازمند واقعی هستند و باید برای تأمین مخارج زندگی خود و خانواده‌شان کار کنند. بقیه برای داشتن درآمد بالا، نماندن در خانه و دلایل این‌چنینی رو به کار کردن آورده‌اند.

مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد رشد صددرصدی کودکان کار بودیم و اگر به این موضوع توجه نکنیم در آینده شاهد اتفاقات ناخوشایندی در زمینه کودکان کار در شهر توریستی اصفهان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: باید جلوی رشد گرایش کودکان به کار گرفته شود، چراکه در اصفهان 110 کودک کار واقعی داریم و اگر بی‌تفاوت باشیم مانند تهران این آمار افزایش پیدا خواهد کرد به‌گونه‌ای که به‌راحتی نمی‌توان با آن مقابله کرد. در حال حاضر در تهران 10 هزار کودک کارداریم که واقعاً مشخص نیست که چند درصد آن‌ها نیازمند واقعی هستند.

مسائلی بابیان اینکه موسسه طلوع مهر و دوستی 100 کودک کار واقعی را تحت حمایت دارد گفت: بعد از شناسی کودکان کار به‌صورت میدانی، وارد خانواده آن‌ها شدیم و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و برحسب اولویت خدماتی نظیر خدمات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و تفریحی، مسائل حقوقی و اشتغال‌زایی به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

وی تأکید کرد: ما برای ممانعت از رشد بی‌رویه کودکان کار سقفی برای حمایت از کودکان کار تعریف کرده‌ایم که مبادا خانواده‌های بی‌بضاعت برای استفاده از این خدمات فرزندانشان را مجبور به ورود به بازار کار کنند. از سوی دیگر پیگیر تفاهم‌نامه با مدیر امور اجتماعی شهرداری و استانداری بودیم تا در این زمینه منسجم‌تر و هدفمندتر مسائل مربوط به کار کودکان کار را پیش ببریم.

مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی اضافه کرد: متأسفانه مردم با این باور که کودکان کار تحت نظر باند یا گروه خاصی کار می‌کنند و از این بابت تحت‌فشار هستند، از آن‌ها خرید می‌کنند و نتیجه این رفتار درآمد بالای کودکان کار است که عامل وسوسه والدین و خودشان برای ادامه حضور در بازار کار می‌شود. درحالی‌که قبلاً نیز گفتم تنها 30 درصد این بچه‌ها به دلیل فوت و یا ازکارافتادگی پدر مجبورند کار کنند.

وی بابیان اینکه باید به دنبال ارائه راهکار برای مقابله با رشد تعداد کودکان کار باشیم افزود: امیدواریم با شروع دوره پنجم شورای شهر اصفهان و تغییر شهردار، به مؤسساتی همچون ما در فرهنگ‌سازی رفتار با کودکان کار کمک شود. ما خواهان استفاده از امکانات فرهنگی شهرداری برای فرهنگ‌سازی در بین مردم هستیم که به آن‌ها آموزش دهیم چگونه با کودکان کار رفتار کنند که تعدادشان افزایش پیدا نکند.

مسائلی یادآور شد: والدین و خود کودکان کار وقتی با درآمد بالای 80 هزارتویمان در روز مواجه‌اند، تمایلی به خروج از بازار کار ندارند. پس‌خرید کردن از آن‌ها کار درستی نیست. از سوی دیگر این بچه‌ها در معرض آسیب‌های اجتماعی زیادی ازجمله آزار و تجاوز جنسی قرار دارند که با فرهنگ‌سازی می‌توان مردم را برای کمک به کودکان کار و کاهش مخاطرات آن‌ها آموزش داد.

وی اذعان کرد: اگر هزینه‌ای که بابت خرید کالا به این کودکان پرداخت می‌شود، به مؤسسات تخصصی کودکان کار تزریق شود، این مؤسسات با ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی و فرهنگی و غیره می‌توانند کمک شایانی به آن‌ها بکنند.

مدیرعامل موسسه طلوع مهر و دوستی گفت: ما در موسسه طلوع مهر و دوستی تلاش می‌کنیم این بچه‌ها را به فضای درس و تحصیل بازگردانیم و برای آن‌ها کلاس تقویتی و درسی برگزار می‌کنیم. دوره‌های خلاقیت، مهارت‌های زندگی و سفرهای سیاحتی و زیارتی نیز در مجموعه خدمات قرار دارد و تلاش کرده‌ایم به‌صورت داوطلبانه و با هزینه شخصی این امور را پیگیری کنیم. ولی به‌واقع نیازمند حمایت مسئولان شهری هستیم تا به توانیم شعار پایان کار آغاز کودکی را عملی سازیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز