مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:

میراث فرهنگی گنجینه ائی ارزشمند از دانش، تجربه و خلاقیت نیاکان است

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۱۱:۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۲۹۱۲۸
میراث فرهنگی گنجینه ائی ارزشمند از دانش، تجربه و خلاقیت نیاکان است
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در آئین افتتاح دفتر نوآوری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش جهان اصفهان خطاب به پژوهشگران جوان گفت: میراث فرهنگی گنجینه ائی ارزشمند از دانش، تجربه و خلاقیت نیاکان است.

به گزارش برنا از اصفهان، آئین افتتاح دفتر نوآوری و پژوهش در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وابسته به دانشگاه جامع علمی و کاربردی نقش جهان با حضور فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان، سید علی صالح درخشان مشاور برنامه ریزی و اجرائی مدیر کل، جواد رحمتی مدیر دانشگاه نقش جهان و تنی چند از مدیران اداره کل، اساتید، مسئولین و پژوهشگران جوان این دانشگاه در محل خانه تاریخی قزوینی های اصفهان گشایش یافت.

در این آئین مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار داشت: بدون شک پژوهش یکی از نیازهای امروز کشور برای ارائه رهیافت های جدید در حوزه های مختلف اجرائی است.

فریدون اله یاری ادامه داد:  امروزه هرگاه از میراث فرهنگی نیاکان سخن رانده می شود برخی صرفا به بررسی کالبد یک بنای تاریخی می پردازند و این در حالی است که ما اعتقاد داریم، میراث فرهنگی گنجینه ائی ارزشمند از تجربه، دانش و خلاقیت نیاکانمان است، با این وصف ما امروز شاهد فناوری های نوین در تمدن بشری هستیم که بسیاری از آنها در قالب میراث فرهنگی توسط نیاکانمان در گذشته ارائه شده و ما متاسفانه امروز از بسیاری از آنها غفلت کرده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به نیازهای امروز بشر به استفاده از میراث پیشینیان اشاره کرد و گفت: امروز در حالی که یکی از مهمترین دغدغه های همه متخصصین، مشگلات زیست محیطی و ایجاد توازن و تعادل در بهره برداری از منابع طبیعی است، با نگاهی به میراث گذشتگان در می یابیم که نیاکان ما به گونه ائی از طبیعت و مواهب آن بهره برداری کرده اند که به واسطه آن نه تنها هیچگونه آسیبی به طبیعت نرسیده، بلکه دستاوردهای مطلوبی را همانند قنات و معماری آن برای نسلهای بعدی به یادگار گذارده اند.

وی با اشاره به لزوم پژوهش در حوزه های فعالیت سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ما امروز نباید صرفا به دیدن یک بنای تاریخی بسنده کنیم بلکه باید با دقت نظر و با یک نگاه ژرف اندیشانه به گذشته، ایده های جدید را برای حل بسیاری از مشگلات  پیش رو از این طریق ارائه کنیم.

وی با تاکید بر  لزوم پژوهش در حوزه های صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: امروزه ایران با دارابودن دوسوم صنایع دستی جهان می تواند در قالب طرح اقتصاد مقاومتی بخش قابل توجهی از معضلات خود را در حوزه اقتصاد در این حوزه مرتفع سازد لذا ما امروز به شدت به ویژه در استان اصفهان که می تواند الگوئی برای کشور باشد نیازمند ایده های جدید در حوزه های بسته بندی، بازاریابی و ارائه طرحهای جدید جهت ارائه صنایع دستی به گردشگران هستیم و در همین راستا پژوهش و آموزش در متدهای جدید گردشگری نیز می تواند به توسعه این صنعت در کشور بینجامد.

الله یاری در پایان ابراز امیدواری کرد: مدیریت دفتر نوآوری و پژوهش میراث فرهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی نقش جهان با ایجاد ارتباط با اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان بتواند در سه حوزه فعالیتهای سازمان ایده های جدیدی را برای توسعه در این حوزه ها ارائه کند.

پیش از سخنان مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ جواد رحمتی رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی نقش جهان وابسته به سازمان میراث فرهنگی نیز با ارائه سخنانی از اعلام آمادگی این دانشگاه جهت آموزش و پژوهش در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای توسعه اقتصادی دیار نصف جهان خبر داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز