اتمام یکی از بزرگترین طرحهای مرمتی استان اصفهان در ۳۰ سال اخیر

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۱۶:۲۷:۳۲
کد خبر: ۶۸۳۲۷۶
اتمام یکی از بزرگترین طرحهای مرمتی استان اصفهان در ۳۰ سال اخیر
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان صبح امروز از اتمام عملیات 6 طرح بزرگ مرمتی در بخشهای مختلف مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان خبر داد و تاکید کرد: این طرحهای مرمتی که از جمله بزرگترین طرحهای مرمتی آثار تاریخی اصفهان در 30 سال اخیر به شمار می رود در کمتر از 9 ماه به اتمام رسید و آخرین داربستهای مرمتی در این مسجد، ظهر امروز جمع آوری شد.

به گزارش برنا از اصفهان، فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان امروز چهارشنبه 9 اسفند از اتمام 6 طرح مرمتی در مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین طرحهای مرمتی استان اصفهان در 30 سال اخیر خبر داد و تاکید کرد: با جمع آوری آخرین داربستهای مرمتی، این مجموعه عظیم جهانی، آماده پذیرائی از گردشگران داخلی و خارجی در نوروز 1397 می باشد.

او در همین راستا افزود: با برنامه ریزی های به عمل آماده و پس از تخصیص اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال، کار مرمت این مسجد عظیم تاریخی با توجه به ثبت جهانی این اثر تاریخی و حساسیتهای موجود در آن از تیرماه سال 1396 آغاز و آخرین مرحله آن صبح امروز نهم اسفند ماه و در آستانه نوروز 1397 به اتمام رسید، لذا هم اینک اعضای ستاد سفر استان در حال برنامه ریزی برای آماده سازی این مجموعه عظیم جهانی برای استقبال از گردشگران نوروزی می باشند.

در رابطه با ویژگی های طرحهای مرمت این اثر تاریخی، حسین یزدانمهر مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان نیز تاکید کرد: با توجه به اینکه این مسجد یکی از کهن ترین مساجد جامع ایران به شمار می رود، لذا نیازهای مرمتی بخشهای مختلف این مسجد در بهار سال 1396 استحصال شد و پس از تامین اعتبار، مرمتگران در بخشهای مختلف این مسجد بزرگ در 6 طرح مرمتی، به صورت همزمان کار خود را از تیرماه آغاز نمودند.

او در همین زمینه ادامه داد و گفت: در اولین طرح ، کار مرمت پشت بام جنوب غربی، شامل : برچیدن و دسته بندی آجر فرش قدیمی، اصلاح شیب بندی، اجرای کاهگل و اصلاح ناودانها و همچنین اجرای آجر فرش پشت بام ها با بازیابی آجرهای قدیمی و سپس آجرهای جدید اجرا گردید.

یزدانمهر همچنین در رابطه با سایر طرحهای مرمت مسجد جامع عتیق اصفهان تصریح کرد: مرمتگران در عملیات دیگری کار مرمت، بازبینی و اصلاح کف و بدنه بخشهای جنوب و جنوب غربی مسجد را به انجام رساندند، به گونه ائی که در این بخشها ضمن مرمت کف صحن ها، با ایجاد سیستم تهویه و ایجاد کانال ناکش، تلاش شده تا در این بخشها دفع رطوبت صورت گیرد.

در رابطه با سایر طرحهای مرمتی مسجد جامع عتیق اصفهان، نوید درخشان فر کارشناس ارشد پایگاه مسجد جامع عتیق نیز عنوان کرد: یکی از مهمترین طرحهای مرمت در این مسجد، مرمت و استحکام بخشی سقاخانه بزرگ این مسجد تاریخی است که متعلق به دوران صفوی می باشد.

درخشان فر همچنین به دیگر طرحهای مرمتی در صحن اصلی مسجد جامع اشاره کرد و گفت: در صحن اصلی مسجد جامع عتیق اصفهان نیز عملیاتی شامل: اصلاح شیب بندی و هدایت آبهای سطحی کف صحن اصلی و همچنین در قسمت جنوب شرقی طرح بزرگ مرمتی شامل : اصلاح و مرمت کف فرش مسجد باقیمانده از دوران صفوی پس از چهارصد سال به سرانجام رسید.

او ادامه داد و ظهار داشت: در ادامه طرحهای مرمتی مسجد، در این بخش سنگ فرشهای قدیمی مسجد به مساحت 450 متر مربع انجام شد و در ادامه چهار حلقه چاه قدیمی مسجد نیز جهت دفع آبهای سطحی پس از چند صد سال مجددا احیاء گردید.

در زمینه دیگر طرحهای مرمتی مسجد جامع عتیق اصفهان، منصور عسگری، کارشناس ارشد دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز عنوان کرد: یکی از مهمترین طرحهای مرمتی مسجد جامع عتیق اصفهان در سال 1396، اجرای مرحله اول مرمت مدرسه مظفری این مسجد تاریخی و شبستان 18 ستون آن می باشد، با این وصف با اتمام کامل این طرح، یکی از بزرگترین موزه های اصفهان که در برگیرنده اشیاء مکشوفه در محور سبزه میدان اصفهان از یکصد سال پیش تا کنون می باشد در این موزه بزرگ و دائمی در معرض دید عموم قرار می گیرد.

او همچنین تصریح کرد: بزرگترین طرح مرمت مسجد جامع عتیق اصفهان در سال جاری، اجرای طرح مرمت کاشی کاری مناره های گنبد خانه اصلی مسجد جامع و همچنین مرمت کارشی کاری بدنه صحن اصلی مسجد جامع اصفهان می باشد، بگونه ائی که در این عملیات ابتدا مناره غربی و سپس مناره شرقی بنای گنبد خانه در ایوان جنوبی مرمت شد و پس از آن کاشی های صحن اصلی مسجد نیز در دو طبقه مرمت شد . با این وصف برای حفاظت از این کاشی ها از تکنولوژی جدید به ویژه از پوشش نانو برای حفاظت کاشی ها استفاده شده است.

عسگری همچنین تاکید کرد: در راستای حفاظت از این مسجد تاریخی، تمامی بخشهای صحن اصلی مسجد و همچنین ورودی های مسجد نیز به دوربین مدار بسته تجهیز گردید.

مسجد جامع عتیق اصفهان یکی از کهن ترین مساجد جامع ایران بوده و با بیش از 1280 سال قدمت، در ده دوره تمدنی، مجموعه متنوعی از تلاشهای هنرمندانه نیاکان خداجوی ایرانی را در به تصویر کشیدن هنر معماری و تزئینات وابسته به آن را در بر دارد.

این مسجد عظیم تاریخی با 22 هزار متر مربع وسعت به عنوان اولین مسجد جهان اسلام در سال 1391 به ثبت جهانی رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز