در بازدید از زندان نسوان استان عنوان شد؛

دومین زندان مستقل نسوان کشور در اصفهان است/ ۲.۵ درصد از زندانیان استان ، زنان هستند

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۱۱:۱۰:۱۸
کد خبر: ۷۲۹۲۲۸
دومین زندان مستقل نسوان کشور در اصفهان است/ ۲.۵ درصد از زندانیان استان ، زنان هستند
زندان نسوان اصفهان، دومین زندان مستقل زنان در کشور است، جرم اکثر زنان دستگیرشده در استان مربوط به مواد مخدر است و ۲.۵ درصد از زندانیان استان اصفهان زنان هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا- استان اصفهان، زهره را آخرین روزهای اولین ماه تابستان از پشت میله‌هایی که سایه‌اش روی صورت زنان منتظر در زندان افتاده بود صدا زدند. بعد از بازرسی بدنی باید برای اعدام آماده می‌شد. خودش به خبرنگار خبرگزاری برنا می‌گوید: ۲۷ ساله است اما اعتیاد به مواد مخدر باعث شده ۳۷_۳۸ ساله بزند.

زهره ادامه می‌دهد: آزادی برایم مزه ندارد، اعدام را به زندگی که کسی منتظرم نیست ترجیح می‌دهم. چند سال پیش در درگیری بعد از مصرف مواد مخدر، شوهرش را می‌کشد. خودش می‌گوید: تا چند ساعت نفهمیدم چه کرده‌ام همسایه‌ها از صدای فریادهای همسرم وقتی جان می‌داده پلیس را خبر کردند و دستگیر شدم.

زهره در حالیکه قطره‌های اشک را از گونه‌های پر چین و چروکش پاک می‌کند، می‌گوید: اگر خانواده‌ام را رها نمی‌کردم و معتاد نبودم این وضعیتم نبود، گول خوردم و پشیمانم.

افزایش امید به زندگی با اشتغال

 مدیر کل زندان‌های اصفهان می‌گوید: همه پرسنل و مدیریت داخلی را زنان تشکیل می دهند ورزش صبحگاهی و کلاس قرآن هر روز صبح در زندان نسوان اصفهان برگزار می‌شود.

اسدلله گرجی زاده در ادامه بیان می‌کند: کارگاه های خود اشتغالی برای زنان هر روز به جز پنجشنبه‌ها از صبح تا ظهر برگزار می‌شود که همه مددجویان این زندان در آن‌ها کار می‌کنند و درآمد دارند.

وی با بیان اینکه این کارگاه ها به طور رایگان زیر نظر فنی و حرفه ای و یا مربوط به بخش خصوصی است، می‌افزاید: مددجوها در رشته‌های آشپزی، آرایشگری، مینا کاری، پرداز، فیروزه کوبی، خاتم، قالیبافی و خیاطی و .‌. مشغول هستند وسایل و مکان توسط خیران تهیه شده که تمام زندانیان چه افرادی که زیر حکم هستند و چه کسانی که منتظر ابلاغ حکم اند در این کارگاه های شرکت می کنند چون هر چه قدر مشغول کار باشند امید به زندگی شان بیشتر می شود.

مدیر کل زندان‌های اصفهان با بیان اینکه  ۳۷ حافظ قرآن از یک تا کل قرآن در این زندان است، خاطرنشان می کند: هر مددجو با حفظ قرآن امتیاز کسب می کند و می تواند طبق آن مرخصی بگیرد همچنین در این زندان علاوه بر کلاس قرآن، کلاس حفظ احکام، مهارت زندگی و نهج البلاغه توسط مربیان و روحانیون برگزار می شود.

زنان ۲.۵ درصد زندانیان کل استان را تشکیل می‌دهند

به گفته گرجی زاده زندان نسوان با اداره کل اوقاف، کانون های فرهنگی و هنری، مساجد و شهرداری ها تفاهم نامه دارد که به صورت رایگان نماینده بفرستد و خدماتش را ارائه کند همچنین برای تشویق مددجوها همراه با خانواده هایشان به سفرهای مذهبی فرستاده می شود.

وی با بیان اینکه این مهدکودک زندان زیر نظر خیریه علی اصغر اداره می شود، می افزاید: نوزادان ۶ ماه تا ۳ سال نزد مادرانشان در زندان نگهداری می شوند و از صبح تا ظهر در مهدکودک زندان هستند و بعد از آن به مادرانشان تحویل داده می شوند در این زندان محل نگهداری مادران و کودکانشان و زنان باردار از بقیه زندانیان جدا است.

مدیر کل زندان های اصفهان می گوید که سوادآموزی در زندان اجباری است بسیاری از زندانیان سواد نداشتند اما الان می توانند بخوانند و بنویسند و حتی شرایط برایشان فراهم می شود که غیرحضوری مدرک دانشگاهی بگیرند.

مواد مخدر اولین جرم دستگیری زنان در اصفهان است و ۲.۵ درصد از زندانیان کل استان را زنان تشکیل می دهند گرجی زاده با عنوان سه نوع ملاقات برای زندانیان زن تصریح می‌کند: ملاقات کابینی مخصوص همه زندانیان است، ملاقات حضوری ملاقاتی است که افراد با خانواده هایشان ناهار می خورند از فروشگاه خرید می کنند و شامل افرادی می شود که امتیاز دارند و ملاقات آخر خصوصی و شرعی است که مخصوص افراد متاهل است و شرایط برای همسران فراهم می شود تا در سوییت های زندان زنان با هم ملاقات کنند و حتی زندانیانی که شوهرانشان در زندان مرکزی هستند هماهنگ می شود تا زن به دیدن شوهر برود چون تعداد سوییت های آن‌جا بیشتر است.

۳ نوع تست مشاوره روی پرونده زنان زندانی

مشاور زندان نسوان اصفهان می‌گوید: بعد از ورود هر مددجو به زندان و جلسه‌ای که برای مشاهده او و حالات رفتاری‌اش برگزار می‌شود مشاوران بیماری‌های خاص روحی و روانیش می‌فهمند و در صورتیکه او می‌تواند از خدمات مشاوره‌ای این زندان استفاده کند که که محکومیتش بیش از ۶ ماه باشد.

زهره صالحی ادامه می‌دهد: هر مددجوی زندان نسوان اصفهان در کلاس های فرهنگی شرکت می کند و با کار درمان می شود یعنی حتما باید یک شغل برای خودش انتخاب کند و در کارگاه های ویژه آموزش های لازم آن شغل را دریافت کند تا بعد از آزادی هم بتواند درآمدزایی کند.

وی با توصیح در مورد دورهمی های مشاوره ای برای مددجویان ادامه می‌دهد: هر روز به مدت یکساعت و نیم این دورهمی‌های صمیمانه با مشاوران برگزار می شود و چون مشاوران بعدازظهر در زندان حضور ندارند از بین آنها ۱۰ مشاوریار از بین مددجوها در هر اتاقی انتخاب می‌شوند که بعد از دورهمی درس ها را با بقیه تمرین کنند در واقع این مشاوریاران از بین زندانیانی انتخاب می شوند که درس های مشاوره ای را خوب دریافت می کنند، نسبت به مشاوره حس مثبت دارند و تغییر را حس می کنند.

مشاور زندان نسوان اصفهان با بیان اینکه بعضی از زندانیان ضد اجتماعی و بسیار پرخاشگر هستند و باید از این ویژگی دور شوند، ادامه می‌دهد: مددجویان در زندان به خودآگاهی می رسند و ویژگی های مثبت و منفی خود را روی برگه می نویسند و به تخت خواب خود می زنند و ویژگی های منفی خود را آرام آرام کنار می گذارند.

به گفته صالحی زندانیان ۳ نوع تست مشاوره روی پرونده های خود دارند که نشان می دهد در چه شرایطی هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز