مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خبر داد:

استان اصفهان بیش از ۱۵ هزار موقوفه دارد

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۱۳:۳۰:۱۲
کد خبر: ۷۷۱۷۹۴
استان اصفهان بیش از ۱۵ هزار موقوفه دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: استان اصفهان 15200 موقوفه دارد که از این تعداد 5316 مسجد و 970 حسینیه است، با محاسبه نسبت جمعیتی هرند و نیک‌آباد در شرق اصفهان بیشترین مسجد و حسینیه را دارند و شاهین‌شهر کمترین میزان را به خود اختصاص داده، حداقل به ازای هر 1200 نفر یک مسجد لازم است.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، حجت الاسلام رضا صادقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: فعالیت‌های اوقاف مربوط به دو امانت الهی یعنی قرآن و عترت می‌شود که در کنار این دو موقوفه‌های نیز بخش سوم فعالیت‌های اوقاف را شامل می‌شود.

وی افزود: از سال 91 بیش از 1.3 میلیون حافظ تربیت کرده‌اند که حداقل 3 جزء از قرآن را حفظ کردند، سهم اصفهان در 4 سال اول 80 هزار نفر که در عمل به عدد 86 هزار نفر رسیدیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: سهمیه جدید 66 هزار اعلام شده، در حالی که استان تهران 58 هزار نفر است؛ این افتخاری است که استان اصفهان را قرآنی می‌دانند، در داخل استان هم شهرستان آران و بیدگل از همه بیشتر تربیت یافته قرانی داشته که آن هم به دلیل عظمت امامزاده هلال است.

صادقی تصریح کرد: 240 هزار نفر در کل کشور در آزمون طرح ملی حفظ قرآن شرکت کردند و اصفهان اینجا هم با 29 هزار نفر اصفهان رتبه اول را داشت؛ اگر در زمان دفاع مقدس 6 درصد جمعیت و 10 درصد شهدا مربوط به اصفهان بودند در رشته‌های قرآنی نیز شاهد همین نسبت هستیم.

وی با بیان این که مسابقات قرآن چند روز قبل در استان مرکزی برگزار و اصفهانی‌ها حائز رتبه‌های برتر شدند و در بخش بانوان به رقابت‌های بین‌المللی نیز راه پیدا کردند، یادآور شد: سال 98 استان اصفهان میزبان مسابقات کشوری قرآن خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یادآور شد: استان اصفهان 15200 موقوفه دارد که از این تعداد 5316 مسجد و 970 حسینیه است، با محاسبه نسبت جمعیتی هرند و نیک‌آباد در شرق اصفهان بیشترین مسجد و حسینیه را دارند و شاهین‌شهر کمترین میزان را به خود اختصاص داده، حداقل به ازای هر 1200 نفر یک مسجد لازم است.

وی عنوان کرد: 610 مرکز در اختیار آموزش و پرورش داریم، 6 سال است که در شهرستان اصفهان و کاشان اجاره‌ای پرداخت نکرده‌اند؛ تمام دستگاه و ارگان‌ها به نوعی مستأجر اوقاف هستند، حتی برخی نمایندگان دفاترشان موقوفه است.

صادقی با اشاره به موقوفه‌های خاص اظهار کرد: موقوفه خاص سادات منصوری، متولی مشخص است و در حال اداره هستند که نیت واقف مربوط می‌شود به ارحام و بستگان خودش، چنین وقف‌هایی بدون تصرف سازمان و از سوی خود واقفان اداره می‌شود.

وی بیان کرد: 750 نیت در سامانه اوقاف وجود دارد، وقف نامه میدان امام 3 متر طول دارد، اینقدر واقف ریز شده که به تمام جزئیات اشاره می‌کند مثل این که خادم مسجد امام باید نمازشب خوان باشد؛ گذشتگان و نیاکان ما نه تنها حقوق بشر بلکه به حقوق حیوانات نیز اهمیت می‌دانند، نیت‌هایی وجود دارد برای سگ‌های ولگرد و حتی غذای پرندگان در زمستان.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اذعان کرد: 2600 خادم در استان اصفهان فعالیت دارند، 700 نفر در امامزادگان و 1900 به صورت ثابت در مساجد هستند که حقوق نمی‌گیرند به جز معدودی که به 50 مسجد نمی‌رسد، مابقی بنا به علاقه‌شان کار می‌کنند، حتی بیمه را باید خودشان پرداخت کنند.

صادقی در خصوص گزارش عملکرد یک سال اخیر توضیح داد: سال گذشته 2218 مبلغ به امامزاده‌های استان اعزام شدند، 165 وقف جدید در یک سال اخیر داشتیم، 12 موکب در ایام اربعین از سوی اوقاف برپا شد.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی صورت گرفته از سوی اوقاف با همکاری بخش خصوصی عنوان کرد: 25 کاروانسرا 12 مورد را با بخش خصوصی قرارداد داریم که یا بازسازی شده و یا در دست اقدام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان  تاکید کرد: قیمت قبور هر امامزاده را هیأت امنای همانجا تعیین می‌کنند و ارسال می‌کند به اداره اوقاف کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده و نهایی می‌شود، صورت‌جلسه‌ای که به تصویب می‌رسد برای هر امامزاده وجود دارد و هیچ‌کس حق ندارد غیر از این مبالغ پولی دریافت کند.

وی با بیان این که کل درامد موقوفات در یک سال گذشته 10 میلیارد تومان بوده اذعان کرد: نذورات داخل ضریح امامزاده به صورت مشخص 40 درصد باید خرج عمرانی همان امامزاده شود، 10 درصد صرف حقوق کارمندان می‌شود، بیش از 200 نیرو داریم که 120 نفر را دولت حقوق می هد و مابقی از همین مبالغ پرداخت می‌شود؛ 10 درصد حق تولیت، 15 درصد کار فرهنگی در همان مکان، 25 درصد دیگر صرف آب و برق و ... می‌شود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز