در گفت و گو با برنا مطرح شد:

شرایط فرزندخواندگی در استان اصفهان شفاف می‌شود/ ۱۹۰۰ زوج متقاضی فرزندخوانده

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۱۳:۲۲:۵۴
کد خبر: ۸۴۵۵۴۱
شرایط فرزندخواندگی در استان اصفهان شفاف می‌شود/ ۱۹۰۰ زوج متقاضی فرزندخوانده
پس از تهران با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی در اداره کل بهزیستی استان اصفهان، شرایط فرزندخواندگی به اما و اگرهای این راه طولانی پایان می دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، پس از تهران با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی در اداره کل بهزیستی استان اصفهان، شرایط فرزندخواندگی به اما و اگرهای این راه طولانی پایان می دهد.

حالا قرار است دیگر هر کس شرایط فرزندخواندگی را داشته باشد بدون مراجعه حضوری، مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند و با کدی که از طریق سامانه دریافت می کند روند کارش را پی گیری کند. شاید این سامانه خط ی بکشد بر تمام سوظن های راه پرتلاطم شرایط فرزندخواندگی؛ راهی که در آن خانواده های اصفهانی مدام با شک و شبهه پی گیر کار فرزند خواندگی بودند و این سامانه قرار است خیالشان را راحت کند که همه چیز مثل روز روشن است و فقط باید کاسه صبرشان به این زودی ها لبریز نشود.

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست با بازبینی در سال 1392 شرایط سرپرستی را تغییر داد. اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور، می‌توانند تقاضای سرپرستی بدهند. زن و شوهرهایی که از ازدواجشان ۵ سال گذشته و بچه دار نشدند و سن یکی از آنها بالای ۳۰ سال است مشمول این قانون شدند. همچنین زنان بدون شوهر و دخترانی که بالای ۳۰ سال باشند، می‌توانند کودک دختر به فرزندخواندگی بگیرند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری برنا در اصفهان گفت: سامانه فرزند خواندگی قبلا در تهران راه اندازی شده بود اما قرار است در سال جاری در کل کشور از جمله اصفهان دایر شود تا کسانی که متقاضی پذیرش فرزند خوانده هستند با ثبت نام در این سامانه بتوانند مراحل فرزندخواندگی را پیگیری کنند.

مجتبی ناجی افزود: هدف از تاسیس این سامانه پایان دادن به شبهات مسیر فرزندخواندگی است تا با شفاف سازی این مسیر به درستی و با صبر و حوصله متقاضیان به سرانجام رسد.

وی افزود: گاهی انتظار در مسیر فرزندخواندگی به شش سال هم می رسد و ممکن است زوجی سالها قبل درخواست داده باشند و هنوز در لیست انتظارند. 1900 زوج متقاضی فرزندخوانده هستند و از سمت دیگر سالانه 70 شیرخواره قابل واگذاری است. 

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به هدف دیگر سامانه فرزندخواندگی تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف سامانه مذکور اطلاع رسانی در جهت معرفی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست است.

وی اضافه کرد: متقاضیان خواهان فرزندخواندگی شیرخواران دختر هستند و همین زمان انتظار را بیشتر می کند. با ثبت نام در سامانه فرزندخواندگی امکان خارج از نوبت برای فرزندخواندگی از بین می رود.

زوج هایی که فرزند ندارند در اولویت فرزندخواندگی هستند

مجتبی ناجی با اشاره به متقاضیان صلاحیت دار برای فرزندخواندگی ابراز  کرد: زوج هایی که از ازدواجشان ۵ سال گذشته و بچه دار نشدند و سن یکی از آنها بالای ۳۰ سال است می توانند برای فرزندخواندگی اقدام کنند. همچنین زنان بدون شوهر و دخترانی که بالای ۳۰ سال باشند، می‌توانند کودک دختر به فرزندخواندگی بگیرند. از سمت دیگر زوج هایی که صاحب فرزند هستند اگر صلاحیت شان مورد تایید واقع شود از نعمت فرزندخوانده برخوردار خواهند شد.

وی اضافه کرد: برای کودکان بالای 4 سال که فرزندان بدسرپرست نامیده می شوند و شرایط واگذاری به صورت فرزندخوانده وجود ندارد طرح هایی به صورت «امین موقت» در نظر گرفته شده که اگر بعد از دوسال شرایط خانواده کودک مطلوب نشد طبق قانون به خانواده متقاضی و با دستور مقام قضایی واگذار می شود و مدت انتظار برای پذیرش این کودکان کوتاه تر است.

معاون امور اجتماعی  اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه متقاضیان فرزندخوانده از سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی هستند تاکید کرد: امیدواریم تقاضا از سمت شیرخواره ها به کودکان بزرگتر بی سرپرست و بدسرپرست هم پیش رود. نزدیک به  420 کودک بدسرپرست و بی سرپرست در استان اصفهان در مراکز شبه خانواده در جمعیت های ده نفره با هم زندگی می کنند. 

وی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان اطعام معنادار این کودکان در ضیافت های افطاری رنگ و عطر معنوی ویژه ای به خود می گیرد.  

ناجی با اشاره به سه شنبه و جمعه پیش رو که ضیافت افطاری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بهزیستی اصفهان توسط خیرین برگزار می شود ابراز کرد: خیرین و سمن ها در قالب تجهیز کردن شیرخوارگاه و تامین مایحتاج ایشان با کمک های نقدی و غیر نقدی همراه با یاری رسانی دولت به کمک این کودکان می شتابند. در حال حاضر در سطح استان 39 مرکز در جهت نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به وسیله خیرین و سمن ها نگهداری می شود و دولت هم ماهیانه کمکی می کند.

 

گزارش از عاطفه علیان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز