تلفات ناشی از تصادفات موتورسیکلت در اصفهان ۲۰ درصد از میانگین کشور بالاتر است؛

سلطان خیابان‌های شهر

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۴:۰۶:۰۸
کد خبر: ۸۵۰۳۶۹
سلطان خیابان‌های شهر
سروصدایشان از هر گوشه به گوش می رسد. خواب و بیداری ندارند. کوچه و خیابان و بزرگراه برایشان فرقی نمی کند. یکه تاز میدان شده اند. بر روی خط عابر پیاده می ایستند و لایی می کشند و شده اند سلطان خیابان های شهر.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، سروصدایشان از هر گوشه به گوش می رسد. خواب و بیداری ندارند. کوچه و خیابان و بزرگراه برایشان فرقی نمی کند. یکه تاز میدان شده اند. بر روی خط عابر پیاده می ایستند و لایی می کشند و شده اند سلطان خیابان های شهر. به هم پیام می دهند که سرچهارراه موتور می گیرند و اگر کلاه و گواهینامه نداری مسیرت را عوض کن.

دو ترک، جوانانی که مسافر جابه جا می کنند و اسنپ باکس شده اند. اینها موتورسوارانی هستند که هر روز در کلان شهر اصفهان یا برای لقمه نانی تک چرخ می زنند یا برای لذت جویی راکب موتورسنگین می شوند و به موتورباز عرصه خیابان های شهر مشهور می شوند.

 آمارها نشان می دهد تلفات ناشی از تصادفات با موتورسیکلت در اصفهان ۲۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر است و اینگونه می توان اذعان کرد که موتورسواران اصفهانی رتبه اول مرگ و میر را در کشور دارند.

اما ارائه این آمارها و هشدار رسانه‌ها نه تنها باعث کاهش تلفات موتورسواران نشده بلکه افزایش روز به روز استفاده از این وسیله نقلیه در اصفهان ا به دنبال داشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری برنا در اصفهان با اشاره به تنوع متغیرهای موثر در حمل و نقل عمومی که خارج از وظایف شهرداری ست اظهار کرد: برخی از عوامل موثر در حمل و نقل عمومی مانند تعیین قیمت سوخت، قیمت خودرو و هزینه های جانبی خارج از اختیار مدیریت شهری است و چالش هایی را فراهم می کند که حل آن با دشواری هایی همراه است یکی از این چالش ها راکبان موتورسیکلت است.

علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه هر موتورسیکلت شش تا هفت برابر بیشتر از یک خودرو معمولی آلودگی هوا و صوتی تولید می کند تصریح کرد: متاسفانه آمار استفاده راکبان موتورسیکلت در اصفهان بسیار بالا است. سهم تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت ها 35 درصد در کل کشور است که بیش از 20 برابر میانگین آمار فوت کشوری است که رقم نگران کننده ای است.

وی افزود: با توجه به اینکه مدیریت راکبان موتورسیکلت خارج از حیطه وظایف شهرداری ها است اما همواره چالش مهمی برای مدیریت شهری بوده است؛ بنابر این به دنبال جایگزین کردن موتورسیکلت های برقی به جای موتور سیکلت های بنزینی بودیم. با توجه به هزینه های تمام شده با کاهش انگیزه شهروندان در تهیه و استفاده از موتورسیکلت های برقی مواجه شدیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ سازی در استفاده از کلاه های ایمنی و رعایت قانون اظهار کرد: با رعایت قانون و نکات ایمنی می توان کنترل بیشتری بر راکبان موتورسیکلت در کلانشهر اصفهان داشت. با مطالعات صورت گرفته در نظر داریم محدودیت هایی برای استفاده از راکبان موتورسیکلت های بنزینی در محدوده مرکزی شهر پدید آوریم تا تشویقی در استفاده از موتورسیکلت های برقی شود.

سال‌ها وظیفه ما در حد شعار باقی مانده است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به اینکه تعدادی از جوانان برای امرار معاش از موتور سیکلت استفاده می کنند به برنا گفت: راکبان موتورسیکلت یا در شرایط اقتصادی فعلی ناچارند از این وسیله استفاده کنند و یا شغلشان به گونه ای است که ناچارند در شهر بسیار تردد داشته باشند و همین دلایل باعث شده تا موتورسیکلت وسیله نقلیه جذابی در بین جوانان تبدیل شود.

علیرضا نصر ادامه داد: استفاده از موتورسیکلت موضوع های ایمنی سرنشینان و آلودگی های هوا و صوتی را به همراه دارد که متاسفانه در این زمینه اقدامات لازم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از موتورهای برقی در دوره ای بسیار جدی مطرح شد و سپس به فراموشی سپرده شد تصریح کرد: امیدوارم مدیریت شهری استفاده از موتورهای برقی را علی رغم هزینه های بالا در کلان شهر اصفهان در اولویت قرار دهد چون در درازمدت آثار زیست محیطی کمتری به شهر تحمیل می کند.

نصر افزود: سالها است وضعیت ما در حد شعار باقی مانده و حتی نتوانستیم برای کلان شهر اصفهان مسیرهای پیوسته دوچرخه سواری احداث کنیم تا جوانان بتوانند در مسیرهای امن و مطمئن و کم خطر با وسیله حمل و نقل سالم و پاک تردد کنند. قطعا چنین سرمایه گذاری هایی می تواند هم به نفع شهر و هم شهروندان خواهد بود.

 

عاطفه علیان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز