مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان اعلام کرد؛

کشف سفال و کاشی های الوان درجریان مرمت حمام شیخ بهایی

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۰:۰۵
کد خبر: ۸۶۷۲۸۵
کشف سفال و کاشی های الوان درجریان مرمت حمام شیخ بهایی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت:در عملیات مرمت بخش بانوان و استحکام‌بخشی دیواره‌های بخش شمالی حمام تاریخی شیخ‌بهایی سفال و کاشی های الوانی کشف شد که در اختیار باستان شناسان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان و به نقل از  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون ا... یاری  گفت:  با توجه به مرمت‌های صورت گرفته در سال های ۱۳۸۵، ۱۳۸۷، ۱۳۸۹ و همچنین ۱۳۹۴ در بخش های مختلف این حمام تاریخی، در سال جاری نیز با تامین اعتبار لازم با مبلغی در حدود یک‌میلیارد ریال کار مرمت بخش دیگری از این حمام تاریخی، به مدت سه ماه با نظارت کارشناسان دفتر فنی اداره کل آغاز شد.

وی در ادامه گفت: در عملیات مرمت اخیر و به ویژه در بخش بانوان حمام شیخ بهایی مرمتگران توانستند بخشهایی از راه آبه های حمام را که متعلق به عصر صفوی بوده و پس از آن روی آنها پوشانده شده بود را کشف کنند، همچنین در طی حفاریهای اخیر مرمتگران، تکه های متعدد سفال و کاشی های الوان که به احتمال زیاد متعلق به دوران صفوی و پس از آن است نیز بدست آمده که برای بررسی بیشتر در اختیار باستان شناسان قرار می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد:طرح مرمت حمام شیخ بهایی در سال ۱۳۹۸ شامل اجرای عملیات پاک‌سازی و سبک‌سازی در بخش سربینه حمام بانوان بوده و همچنین تلاش شده تا رطوبتی که به صورت صعودی در ضلع شمالی حمام از سرویسهای بهداشتی همسایه های مجاور حمام به دیواره های شمالی حمام نشت یافته دفع شود. در این عملیات تلاش شده است تا کاشی های ازاره های این بخش از حمام نیز که دچار آسیب شده است، بازسازی شود.

الله یاری در ادامه افزود:با توجه به اینکه حمام شیخ بهایی از آن دسته حمام‌هایی بوده که از دوران صفوی تا حدود سه دهه قبل فعال بوده، لذا در این ایام طولانی، الحاقات بسیار زیادی به این حمام افزوده شده، به گونه ایی که برخی بخشهای این حمام کاملا از ساختار اصلی خود خارج شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز