رئیس پلیس راهور ناجا:

تولید پراید تا سال ۹۹ باید متوقف شود/در سه ماه اخیر ۴۰۰۲نفر جان خود را درتصادف از دست دادند

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۹:۱۵:۵۵
کد خبر: ۸۸۲۳۳۴
تولید پراید تا سال ۹۹ باید متوقف شود/در سه ماه اخیر ۴۰۰۲نفر جان خود را درتصادف از دست دادند
رئیس پلیس راهور ناجا گفت:در سه ماهه اخیر چهار هزار و دو نفر جان خود را در تصادفات از دست داده اند که یک هزار و 40 نفر آنها در حوزه درون شهری بوده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، سردار سید کمال هادیان ‌فر اظهار کرد: دولت در تنگنا قرار دارد و مشکلات اقتصادی بسیار زیاد شده اما لازم است به حوزه ترافیک که با جان مردم در ارتباط است توجه بیشتری صورت بگیرد؛ این زیبنده کشور ما نیست که در سال گذشته، 17 هزار و 138 نفر در جاده ها و شهرها بر اثر تصادف جان خود را از دست بدهند و بیش از 365 هزار نفر معلول و مجروح شوند. 

    وی با بیان اینکه 37 درصد تصادفات در جاده است که 70 درصد آن منجر به فوت می شود، تصریح کرد: در مقایسه با سال 85 شرایط بسیار بهتر شده و دولت ها نیز اهتمام بیشتری به حوزه ترافیک و حمل و نقل داشته اند، با توسعه تجهیزات بسیاری از دغدغه ها برطرف شده اما همچنان کافی نیست.

    رئیس پلیس راهور ناجا حوزه ترافیک را دغدغه همه جهان ذکر کرد و افزود: سالانه 1.5 میلیون نفر جان خود را در اثر تصادف از دست می دهند اما آنچه باعث نگرانی می شود ناهنجاری، بی نظمی، جان باختگان و شدت تصادف است که باید از روش ها و شرایط جدید دنیا استفاده کنیم. در سال 85، 27 هزار نفر در جاده های کشور کشته شدند که حدود سه برابر این رقم شامل آمار مجروحان بود.

    وی با بیان اینکه اتفاقاتی در کشور رخ داد که باعث کاهش آمار تصادفات تا سال 96 شد، ادامه داد: افزایش جهشی قیمت بنزین و در نتیجه آن کاهش سفرها، تشدید مجازات های بازدارنده، ورود خودروهای خارجی و بالا رفتن ایمنی از جمله این اتفاقات بود. با تحلیل 11 سال تصادفات کشور به این نتیجه رسیدیم که 34 درصد جان باختگان در پراید بوده اند که به استناد ماده قانونی که پلیس راهور در آن مسئولیت دارد، خواستار توقف تولید پراید در سال 99 شده ایم.

    هادیان‌فر افزود: هم اکنون بنزین از آب ارزانتر و قانون از بازدارندگی لازم برخوردار نیست، واردات خودروهای خارجی متوقف و خودروهای داخلی از ایمنی کافی برخوردار نیست، قالب تصادفات کشور تصادفاتی است که به دلیل مشکلات خودرویی رقم می خورد، محدودیت منابع دولت شرایط را در وضعیت کنونی بسیار سخت کرده است.

    وی تاکید کرد: در حوزه تصادفات در سال 97 از 17 هزار و 183 تصادف، 4 هزار و 273 مورد تصادف درون شهری با 12 هزار و 128 مجروح بوده است که نقش عابر پیاده و موتورسوارها بسیار زیاد است. در 9 تا 12 درصد تصادفات کودکان فوت می کنند که کاملا بی گناه و بی تقصیر هستند و یک هزار و 638 فوتی نیز در کلانشهرها هستند که 38 درصد تصادفات را به خود اختصاص می دهند.

    رئیس پلیس راهور ناجا آمار جان باختگان عابرین کشور به طور متوسط را در درون شهر و بیرون شهر 27 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در درون شهر 45 درصد است که نشان می دهد حوزه عابرین بی دفاع ترین افراد در تصادف هستند، رانندگان نیز 24 درصد جانباختگان در تصادفات و 30 درصد نیز شامل موتورسیکلت سواران می شود.

    وی با بیان اینکه در سه ماهه اخیر چهار هزار و دو نفر جان خود را در تصادفات از دست داده اند که یک هزار و 40 نفر آنها در حوزه درون شهری بوده اند، تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که روش های گذشته نمی تواند پاسخگوی مشکلات ترافیکی امروز باشد، لازم است نگاهی به حوزه اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم. امروز در حال حرکت به سمت حوزه فناوری اطلاعات هستیم زیرا احساس می کنیم کشور در این حوزه ضعیف است. هم اکنون آشنایی خوبی با ظرفیت های استارتاپ ها و اپ ها وجود ندارد.

    سردار هادیان فر با بیان اینکه امروز با جمعیت 80 میلیون نفری 110 میلیون موبایل در کشور وجود دارد، تصریح کرد: 72 درصد این موبایل ها اسمارت و هوشمند است، امروزه آموزش در دنیا متفاوت شده و دیگر کلاس ها به صورت حضوری برگزار نمی شود، آموزش ها با استفاده از «اپ» انجام می شود اما کشور ما چه میزان توانسته از این ظرفیت و فناوری ها در حوزه ترافیک استفاده کند؟

    وی اضافه کرد: در حوزه ITS به معنای واقعی کاری نشده، خط کشی ها فاقد سنسور است،‌ امروز دوربین وجود دارد اما آیا هوشمندی نیز وجود دارد؟ به طور مثال هوشمندی یعنی اینکه قبل از خط عابر پیاده زیر خط سفیدی که باید خودرو متوقف شود سنسور گذاشته شده و لاستیک ماشین که روی آن قرار گرفت ثبت تخلف و جریمه صورت بگیرد. هوشمندی یعنی اینکه پلیس نباید سر جریمه با مردم درگیر شود باید دوربین هوشمند بوده تا خودش ثبت تخلف، تحلیل، جریمه و ارسال پیامک را انجام دهد.

    رئیس پلیس راهور ناجا یکی از مشکلات جدی را مشکلات مربوط به حوزه فرهنگ مردم دانست و اضافه کرد: ما باید به دنبال تغییر رفتارهای غلط و فرهنگ سازی باشیم، نقش رسانه در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. تغییر رفتار نیز به عنوان مهمترین موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، 92 درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است و تا زمانی که تغییر رفتار صورت نگیرد تعداد کشته ها کاهش نمی یابد.

    وی رویکرد راهور ناجا با شهرداری را کاملا تعاملی ذکر کرد و افزود: با این وجود 33 دستگاه در حوزه ترافیک نقش دارند که لازم است همه آنها را فعال کنیم، به کمیسیون راهبری استان ها ابلاغ شده تا با حضور استانداران هر نقصی که وجود دارد، برطرف و نقش همه سازمان های مرتبط مشخص شود. همه باید در این حوزه کمک کنند تا مشکلات کمتر شود.

   

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز