گفتگوی برنا با رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان؛

کمیسیون فرهنگی تلاش کرده صدای مردم باشد/ در حوزه فرهنگی فقط شهرداری مسئولیت ندارد / افتتاح مجموعه تئاتر شهر به چهارباغ رونق می دهد

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۱:۱۴:۲۰
کد خبر: ۸۹۲۵۲۶
کمیسیون فرهنگی تلاش کرده صدای مردم باشد/ در حوزه فرهنگی فقط شهرداری مسئولیت ندارد / افتتاح مجموعه تئاتر شهر به چهارباغ رونق می دهد
رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: کمیسیون فرهنگی همواره تلاش کرده صدای مردم باشد و مطالبات مردمی که به شورا رای دادند را تا حد امکان عملی کند، صدای مردمی که شاید پیش تر صدایشان کم تر در برنامه های شهر منعکس می شد.

فریده روشن به خبرنگار خبرگزاری برنا در اصفهان گفت: در حوزه فرهنگی در شهر فقط شهرداری مسئولیت ندارد. متولی اصلی فرهنگ اداره کل ارشاد اسلامی است که متاسفانه انتقاداتی به این اداره وجود دارد، چرا که به جای انجام امور فرهنگی تنها به صدور مجوز بسنده کرده و شهرداری در بسیاری از امور فرهنگی وظایف بر زمین مانده این نهادهای دولتی را به جهت خدمت رسانی به مردم انجام میدهد. این کم کاری نهادهای مختلف در امور کتابخانه ها، مساجد، مراکز فرهنگی، میراث فرهنگی و حتی ورزش و جوانان قابل مشاهده است.

وی درباره اهمیت نقش نظارتی شوراخاطرنشان کرد: تذکر یک نماینده مردم در صحن علنی شورا تنها به شهرداری خلاصه نمی شود و نماینده مردم می تواند در نطق خود به تمامی مدیران شهری انجام وظایفشان را یادآوری نماید و یا پیشنهادات خود را به صور مختلف بیان کند. شوراهای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم که با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند در نقش ناظرو سیاستگذارعمل می می کند . یعنی علاوه بر سیاستگذاری و بیان تاکیدات و اولویت هاواعمال این سیاست های در برنامه بودجه شهرداری است ، وظیفه نظارت بر امور شهررا نیز دارد. این وظیفه از طریق ابزاری همچون اداره نظارت و ارزیابی شورا، برگزاری کمیته های نظارتی در مناطق ، بازدیدهای میدانی و دوره ای انجام می شود و اعضای شورای شهر برای اعمال نظارت خود می توانند به شهردار تذکر دهند یا در نطق خود پیشنهاداتی را بیان کنند و یا از دیگر ابزار خود هم چون سوال و استیضاح استفاده کنند.

روشن در ادامه افزود:اعضای شورای شهر حق مداخله در امور اجرایی را ندارند و طبق قانون می توانند از دو روش سیاستگذاری و نظارت استفاده کنند یعنی در جلسات کمیسیون ها سیاستگذاری کنند و با تصویب بودجه مشخص نمایند از شهرداری چه می خواهند،سپس بر روند اجرای آن نیز نظارت کنند و هرکجا مشاهده کردند که آنچه مصوب بوده اجرا نمی شود، یا در شهر مساله ای در حال وقوع است که لازم است تغییر روش داده شود ویا متوقف گردد، تذکر دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان تصریح کرد:در این دوره مصوب شد شهرداری هنگام تدوین بودجه بر اساس اولویت های این کمیسیون بودجه فرهنگی را تدوین نماید و سپس در مراحل بررسی نیز کمیسیون بودجه ارایه شده را بر اساس سیاست های خود سنجید و اگر لازم بود تغییراتی در آن اعمال و مصوب کرد. بنا براین کمیسیون به وظایف خود عمل کرده است و مخاطب بایدها دقیقا بر اساس وظایف شورا،  شهرداری است . نطق و تذکر از وظایف شوراست و یک عضو با ارایه نطق و تذکر باید ها را به شهردار محترم یادآوری می نماید.هم چنین شایسته است خبرنگاران دلسوز فرهنگ و ورزش شهر بر عملکرد این نهادها نیز نظارت داشته و گزارش خود را به مردم ارایه کنند.

روشن با اشاره به عملکرد فرهنگی شورا در دوسال اخیرگفت:در طول دوره دو ساله اقدامات مثبتی انجام شده است. برگزاری جشنواره های مختلف هم چون جشنواره ادبی جمالزاده، جایزه زاون، نمایشگاه صنعت سینما، رونمایی از آثار منتشر نشده استاد تاج، جشنواره موسیقی اصفهان و تحول در جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان وافتتاح  سینما بهمن در خوراسگان از اقدامات شایسته توجه است. مواردی که در زمره سیاستگذاری های کمیسیون در برنامه بودجه بودجه و به خوبی نیز انجام شده است.

وی در رابطه با حمایت از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: تصویب واگذاری حداقل 20 درصد آموزش ها به بخش خصوصی با هدف افزایش کیفیت خدمات ارایه شده به مردم و هدفمند سازی آموزش ها و سامان دهی واگذاری مراکز به بخش خصوصی اقدامات مثبت کمیسیون فرهنگی است. برای این واگذاری ها آیین نامه ای تدوین شد و کمیته ای تشکیل شد تا واگذاری ها بر اساس فراخوان، مصاحبه و امتیاز دهی انجام شود و فرد محور و سلیقه محور نباشد.کمیته مشارکت با مراکز فرهنگی و اجتماعی به صورت مستمر تشکیل می شود تا مراکز مختلف فرهنگی بتوانند به صورت سامان یافته از کمک های شهرداری بهره مند شود.

روشن بااشاره به اینکه پیش از این تنها برخی از مراکز فرهنگی و هیات ها و کانون های مساجد می توانستند از کمک های شهرداری بهره ببرند تصریح کرد:درگذشته تنها پنج سمن با سازمان فرهنگی و ورزشی در ارتباط بودند اما در این دوره اگرچه دست شهرداری از لحاظ مالی بسته است و به راحتی نمی تواند هم چون قبل کمک مالی کند اما با تدوین یک شیوه نامه کمک به سمن های مردم نهاد و البته مساجد در قالب یک طرح تشویقی و نه بدون حساب و کتاب در حال انجام است.

وی در ادامه بااشاره به تغییرات چهارباغ عباسی افزود:بازآفرینی چهارباغ به عنوان یک گذر فرهنگی، حمایت از حضور گروه های مردمی و واگذاری برخی ساختمان های موجود طی شیوه نامه  گذرهای فرهنگی به سمن ها یا هنرمندان برای انجام امور فرهنگی، چهارباغ را درآینده نزدیک به یک گذر فرهنگی پر رونق تیدیل می کند.همچنین با ایجاد موزه موسیقی و سالن تئاتر و مجموعه تئاتر شهر بر رونق چهارباغ افزوده خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با نحوه تدوین بودجه سازمان فرهنگی افزود:سامان دهی و ارتقای آموزش، مهارت افزایی، شایسته سالاری و سامان دهی منابع انسانی، توسعه سالن های نمایش فیلم و تئاتر با ارزیابی امکان تغییر کاربری سالن ها وظرفیت های موجود سازمان، تاکید بر هویت سازی از طریق توجه به معرفی مشاهیر و اختصاص اعتبار مناسب جهت ساماندهی و بهسازی تالار هنر از جمله تاکیدات این کمیسیون جهت تدوین بودجه سازمان فرهنگی بوده است.

روشن در رابطه با علت به تعویق افتادن بازسازی تالار هنر  گفت: تالار هنر با تاکید شورای شهر جهت بهسازی فضا و با هدف توسعه زیرساخت تئاتر با اختصاص بودجه مورد بازسازی قرارگفت. متاسفانه پس از شروع عملیات بازسازی برخی مدعی شده اند به جای صرف این هزینه در این فضا می توان  تالار جدیدی ساخت به همین جهت با دستور شهردار این عملیات متوقف شد و بعد ازپیگیری و تذکر اعضای شورا از جمله بنده فرآیند بازسازی ادامه پیدا کرد. این توقف هنرمندان تئاتر را ناراحت کرده بود که با صحبت با نماینده گروه های تئاتر اطمینان خاطر داده شد که  شورای شهر برای بازسازی تالار هنر بر عهد خود ایستاده است و به شهردار تذکر داده شد که ضمن تسریع در انجام کار باید در این مدت فضا و امکانات دیگر شهر برای هنرمندان قابل استفاده باشد.

وی در ادامه بااشاره به پتانسیل های پردیس هنر برای تئاترشهر افزود: متاسفانه پردیس هنر بدون اینکه آماده بهره برداری باشد در دوره قبل افتتاح شده بود. حدد یک سال طول کشید تا عملیات ساخت پردیس و آمفی تئاتر روباز قابل استفاده بشود.این آمفی تئاتر علی رغم همه شعارهایی که داده می شد اصلا  طراحی مناسبی نداشته وهنرمندان بابت فرهم نبودن فضایی برای تمرین یا تعویض لباس و گریم و حضور در صحنه یا فضای پشت صحنه گله مند بودند.  این درحالی است که با کسب نظر از خود اهالی تئاتر قرار شد با اعمال تغییراتی این فضا برای برگزاری نمایش های صحنه ای هم آماده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی،ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به جشنواره بین المللی فیلم کودک ونوجوان اصفهان اظهار داشت:در جشنواره فیلم کودک سال قبل و هم چنین در جشنواره در سال جاری نیز اتفاقات مهمی رخ داد که هدف از همه آنها ایجاد شادی و نشاط، برندسازی و کمک به فعالیت اقتصادی شهر و تربیت کودکان و نوجوانان دارای تخصص سینما در زمینه داوری و خبرنگاری با ایجاد مدرسه جشنواره است . این به معنای بهره برداری زیرساختی کودکان اصفهان از جشنواره در اصفهان است.

روشن درباره  اقدامات کمیسیون فرهنگی و ورزشی در زمینه بهبود اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار گفت: با تشکیل مرکز کارآفرینی در خانه جوان و با افتتاح رسمی هاب اصفهان و حمایت از ایجاد فضاهای کار اشتراکی و کافه های کارآفرینی به زودی بزرگترین فضای کارآفرینی به صورت رسمی در شهر افتتاح خواهد شد.تمامی این اقدامات درکنار انواع برنامه های تفریحی، ورزشی و فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و مناطق است که به صورت برنامه و رویدادهایی همچون نشاطستان و تاب ستانه و محله عمودی و ... اجرا شد.

وی ادامه داد: این کمیسیون همچنین سامان دهی تابلوهای شهری را نیزمورد توجه قرار داد و از شهرداری خواست تبلیغات و تابلوهای شهری به گونه ای سامان دهی شود که یک متولی داشته باشد یا به عنوان منبع درآمدی برای شهرداری از شیوه ای یکسان برخوردار باشد.

روشن در رابطه با نحوه نامگذاری معابر در شهرنیز افزود: شورای نامگذاری معابر به عنوان یکی از شوراهای شهرداری که چند عضو شورای شهر نیز در آن به نمایندگی از شورا و با معرفی رییس حضور دارند و در کنار دیگر اعضا شامل متخصصین فرهنگی و مدیران اداره کل ارتباطات و امور بین الملل به انجام وظیفه می پر دازند و معابر و فضاهای عمومی و ایستگاه های اتوبوس و مترو را نامگذاری می کنند. برخی از نامگذرای ها بر مبنای درخواست مردمی یا درخواست اساتید و هنرمندان است و برخی نیز به پیشنهاد هریک از اعضا که در صورت تصویب در این شورا به صورت یک لایحه به شورای شهر ارایه می شود،  و در صورت تصویب برای شهرداری لازم الاجراست. دراین شورا تلاش شد اسامی اساتید و هنرمندان اصفهانی و بزرگان ایران بر خیابان های شهرنامیده شود و یا در مواردی که مردم درخواستی داشته اند به آن عمل شود. این نامگذاری ها شامل اسامی شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس، شخصیت های تاریخی مهم ایران و ادیبان و هنرمندان و یا صفات شهر اصفهان بوده و اعضای شورا در نامگذاری به وظایف قانونی خود عمل کرده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان در پایان یادآور شد:باوجودهمه این اقدامات مثبت، قابل پذیرش است که انتقاداتی نیز وجود داشته باشد. در بسیاری از بخش ها شهردارتوانسته انتظارات کمیسیون فرهنگی را برآورده سازد و یک عضو شورا موظف است هرجا اقدام مثبتی صورت گرفته بود قدردانی نماید و هرکجا کاستی یا لغزشی دید تذکر دهد و این به معنای رد همه اقدامات مثبت نیست بلکه انجام وظایف شوراست و کمیسیون فرهنگی نیز با وجود تعامل و همکاری در راستای انجام وظایف خود در موارد مورد نیاز جهت بهبود عملکرد و خدمت رسانی مطلوب به مردم تذکر و نطق ارایه می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز