سفیر جدید ایران در افغانستان :

افغانستان یک فرصت استثنایی اقتصادی برای ایران است

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۱۱:۲۶:۵۰
کد خبر: ۹۲۹۸۴۸
افغانستان یک فرصت استثنایی اقتصادی برای ایران است
سفیر جدید ایران در افغانستان گفت: با ایجاد مراکز صنعتی نزدیک به مرز افغانستان می توان برای توسعه صادرات از طریق این کشور اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، بهادر امینیان جزی،  سفیر جدید ایران در افغانستان در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه افغانستان در مباحث اقتصادی یک فرصت استثنایی برای ایران محسوب می شود، افزود: تاکنون در کشوراقدام بنیادینی برای استفاده از این پتانسیل صورت نگرفته؛ بنابراین ایجاد ساز و کاری  برای استفاده حداکثری از این ظرفیت، ضروری است.

وی عضویت افغانستان در WTO، دسترسی این کشور به هند و پاکستان، امکان صادرات بدون تعرفه به بیشتر کشورهای دنیا،وجود معادن عالی نظیرتیتانیوم، لاجورد، سنگ آهن، محصولات زراعی باکیفیت، انرژی و نیروی کار در دسترس را از جمله ظرفیت های موجود در افغانستان ذکر و تصریح کرد: از طریق ایجاد مراکز صنعتی نزدیک به مرز این کشور، می توان برای توسعه صادرات از طریق افغانستان به سایر کشورها اقدام کرد.

سفیر ایران در افغانستان ورود بخش خصوصی به بازار این کشوررا در استفاده از این فرصت های طلایی موثر دانست همچنین از افتتاح رسمی پروژه خط آهن ایران در نقطه مرزی افغانستان در روزهای آینده خبر داد و گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور از اولویت های ما بوده و با اتصال این خط آهن که تا عمق 35 کیلومتری خاک افغانستان ادامه دارد این مناسبات وارد فصل جدیدی خواهد شد. 

در ادامه این نشست،مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تقویت ارتباط با کشورهای همسایه را در شرایط تحریم حایز اهمیت دانست و گفت: معادن افغانستان به منزله گوهری است که سرمایه گذاریهای لازم  در آن صورت نگرفته و حضور موثر در بازار این کشور نیازمند ایجاد ساز و کاری قوی، هدفگذاری و مستلزم ایجاد دفاتر صادراتی است. 

وی استفاده از پروتکل های دولتی در کسب و کارهای کلان را در دستیابی به موفقیت موثر دانست.

گلشیرازی واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات ایرانی از طریق افغانستان را نیزفرصت دیگری برای کشور دانست و خواستار تضمین مدل های سرمایه گذاری از سوی دولت  شد.   

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز