آغاز به‌کار مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاریِ در شاهین‌شهر/موج سوم ابتلا به بیماری اچ آی وی در ایران

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۱۹:۵۵:۰۹
کد خبر: ۹۳۵۶۶۷
آغاز به‌کار مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاریِ در شاهین‌شهر/موج سوم  ابتلا به بیماری اچ آی وی در ایران
رئیس مرکز بهداشت شاهین‌شهر و میمه گفت:افتتاح دومین مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شاهین‌شهر در شرایط فعلی برای شهرستان ضروری است و از این طریق، آموزش و پیشگیری لازم جهت مبارزه با HIV، صورت می گیرد.

 ملیحه زیبنده پور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در اصفهان اظهار داشت: این دومین مرکز در استان  پس از مرکز نواب صفوی شهراصفهان است و با توجه به نیاز شهرستان با پیشنهاد مرکز بهداشت استان، افتتاح شد و یک پزشک، یک پرستار و یک روانشناس در این مرکز مشغول به‌کار و خدمت‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: در پنج سال اخیر موج سوم از ابتلا به بیماری اچ آی وی در ایران در حال پیشروی بوده است و در حال حاضر تعداد ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر در کل کشور به این بیماری مبتلا هستند که از این تعداد ۸۲ درصد مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، ۵۰ درصد از مبتلایان بین ۲۰ تا ۳۴ سال هستند که این آمار نشان می‌دهد، سن ابتلا به این بیماری در قشر جوان بیشتر است.

زیبنده پور تصریح کرد: در خصوص علل ابتلا به این بیماری چند عامل مهم را می‌توان برشمرد که اولین و مهمترین اولویت در ابتلا به بیماری اچ آی وی، تزریق با سرنگ مشترک است که ۱ /۶۰  درصد از مبتلایان را تشکیل می‌دهد و دومین عامل ارتباط جنسی ناسالم است که ۲۲/۱ درصد از مبتلایان را تشکیل می‌دهد، سومین عامل در ابتلا، انتقال از طریق مادر مبتلا به نوزاد می‌باشد که ۱/۷ درصد از مبتلایان را تشکیل می‌دهد و ۱۵/۸ از مبتلایان هم، راه انتقال و ابتلا به بیماری نامشخص تشخیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه، مشاهدات حاکی از اوج گرفتن انتقال بیماری از طریق رابطه جنسی با شیب صعودی می‌باشد، گفت: این خود زنگ خطری برای جامعه است و لزوم آگاهی و پیشگیری در این‌خصوص را یادآور می‌شود.

 زیبنده‌پور خاطرنشان کرد: طبق آخرین آماری که در شهرستان شاهین‌شهر از مبتلایان در دست است، ۸۹ نفر آلوده به HIV  تشخیص داده شده که از این تعداد ۲۶ نفر مرد و ۳ نفر زن می‌باشند و اولین هدف ما در مرکز بهداشت، آموزش عموم مردم به‌خصوص قشر جوان است تا در حد امکان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنیم.

وی افزود: طرح  «pmtct» طرح پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به نوزاد است که برای زنان باردار پوشش ۱۰۰ درصد دارد و با یک نوبت تست HIV در این مرکز، وضعیت مراجع شناسایی و در صورت، ابتلا و غربالگری انجام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان درپایان گفت: امیدواریم که مردم با خدمات این مرکز آشنا شوند و برای حل مشکلاتشان مراجعه کنند، تمام خدمات به صورت رایگان ارائه شده و اطلاعات مراجعه کنندگان محرمانه خواهد بود. در حال حاضر، ۲۳ پرونده‌ی فعال در این مرکز تشکیل شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز