گفت و گوی برنا با یک ایرانی مقیم چین؛

ائتلاف دولت و ملت، آنتی ویروس کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۵۰۳۲
ائتلاف دولت و ملت، آنتی ویروس کرونا
جعبه های آجری رنگ با نظم و ترتیب بسته بندی شده اند. چسب های ضخیم دور هر کدام پیچیده شده که در مسیر آسیب نبیند. قلب قرمز در کنار پرچم سه رنگ ایران روی جعبه‌ها نقش بسته است. هدیه ای از شرق آسیا در راه ایران است. هدیه ای که بر روی آن نوشته شده " تقدیم به تمام پرستاران و پزشکان دلسوز و متعهد" بسته‌ای در راه ایران است. بسته‌ای سرشار از محبت. بسته‌ای از چین!

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان؛ سهیل محترم، بزرگ شده اصفهان و محقق پسا دکتری دانشگاه هوهای شهر نانجینگ چین این روزها «غریبانه با یاد وطن می‌نالد». از چین می‌گوید و ویروسی که به نام چین جهانی شده است. از محبت ایرانیان مقیم چین می‌گوید و بسته هایی که از فرسنگ‌ها دورتر در راه ایران است.

بسته‌هایی که برای ارسال به ایران آماده کرده‌اید توسط چه کسانی تهیه شده است؟

این بسته‌ها با تلاش گروهی به همت گروه همیاری ایرانیان و دوستان چینی و خارجی مقیم چین به صورت خودجوش و به دور از هرگونه هیاهوی سیاسی و به امید حل، اندک مشکلات بی شمار پزشکان و پرستاران ایران در مبارزه با بیماری کوید-۱۹ تهیه شده است که در این راه خیلی از دوستان و همکارانم مثل خانم دکتر شیرانی و آقایان ساریخانی و ...  در این راه همکاری زیادی داشتند.

چه شد که تصمیم گرفتید در شرایط بحرانی که در کشور چین وجود دارد به ایرانیان کمک کنید؟

کشور چین تجربه تلخ ابتلای حداقل دوهزار نفر از پزشکان و پرستاران شهر ووهان به ویروس کرونا را داشته است. به همین دلیل زمانی که متوجه شدیم این ویروس در کشور ایران همه گیر شده تصمیم گرفتیم با ارسال این هدایا به ایران کمکی کرده‌ باشیم تا جامعه پزشکی ایران با خاطری آسوده به درمان بیماران بپردازند.

در این جعبه‌ها چه اقلامی برای ارسال به ایران تهیه شده است؟

با توجه به ممنوع بودن ارسال ماسک N95 و سخت گیری های شدید از سوی کشور چین و بسیاری از کشورهای درگیر، بسته های حاوی لباس‌های محافظتی ، تب‌سنج و پالس اکسی متر فراهم شده که امیدواریم به جامعه پزشکی برای روند درمانی بیماران کمک کند.

تهیه اقلام پزشکی در شرایطی که کشور چین در حال جنگیدن با چنین ویروس سر سختی است و شاید بیشتر به این تجهیزات نیاز داشته باشد، سخت نبود ؟

خب، قطعا تهیه اقلام بهداشتی در کشوری که با بیماری کرونا درگیر است، مشکل است به خصوص اینکه امکان دارد هر لحظه اوضاع در کشور چین بحرانی شود. اما تا آنجا که توان داشتیم برای کمک به ایرانیان کمر بستیم اما این بیماری آنطور که در چین ادامه دار بود در ایران نیز ادامه خواهد داشت و جامعه پزشکی ایران باید مطالبه تجهیزات لازم را از کشور خود داشته باشد وگرنه در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

هدیه چین به ایران

پرواز ماهان، این بار کمک درمانی های ویروس را به ایران می‌فرستد؟

بله؛ این محصولات از طریق کارگو از سمت گوانجو با پرواز باربری ماهان حمل خواهد شد و بلافاصله پس از ترخیص از گمرک با کمک نیروهای پشتیبانی حاضر در ایران، در بیش از 40 مقصد مختلف و اکثرا در شهرهای محروم تر در سطح کشور توزیع خواهد شد.

اوضاع در چین چگونه است؟

در کشور چین شرایط تحت کنترل است. تا کنون 80 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 55 هزار نفر ریکاوری، 3هزار نفر فوت شده و 22 هزار نفر تحت درمان هستند که از این تعداد بیش از 90 درصد در شهر ووهان زندگی می‌کنند. اما اوضاع در شهرهایی که تقریبا فروکش کرده است همچنان با دقت فراوان و سخت گیری مضاعف کنترل می شود.

شیوع بیماری کرونا در کشور چین روند نزولی پیدا کرده است یا صعودی؟

بیماران تا کنون شناسایی شده‌اند و شهر ووهان هم همچنان در قرنطینه است. خوشبختانه در شانگهای و نانجینگ دیگر بیمار جدیدی شناسایی نشده. اوضاع تحت کنترل دولت چین درآمده و روند شیوع بیماری رو به نزول است. نگرانی از ورود وشیوع مجدد این بیماری علی الخصوص توسط مسافرانی که از مبدا ایران ،ایتالیا، کره و ژاپن وارد خاک چین می شوند همچنان وجود دارد.  

دولت چین چه اقداماتی برای کنترل شیوع بیماری انجام داده است؟

از ابتدایی ترین روزهایی که بیماری کرونا در شهر ووهان شایع شد و قربانی گرفت، این شهر تحت قرنطینه کامل قرار گرفت که هنوز نیز پابرجاست و این اثربخش ترین و مهمترین اقدام صحیح انجام شده بود. سپس اطلاع رسانی با قدرت در شبکه های اجتماعی انجام شد. دانشگاهها و مراکز آموزشی ؛ شرکت های و فروشگاهها بغیر از سوپرمارکت های بزرگ و داروخانه ها کاملا تعطیل و استفاده از ماسک برای همه اجباری شد . که همچنان این روند ادامه داد. هم اکنون اکثریت مطلق بیماران شناسایی شده اند و در نقشه الکترونیکی که روی گوشی چینی‌ها نصب است امکانی فراهم شده که موقعیت افراد بیمار را نمایش می‌دهد.  دولت شانگهای، گوانگژو و ... ورود مسافران ایرانی، ایتالیایی‌، کره جنوبی و ژاپن و افرادی که طی 14 روز گذشته از این کشورها عبور کرده‌اند را با محدودیت مواجه کرده است.

هدیه چین به ایران

بیماران در منزل قرنطینه هستند؟

بیماران اکثرا در بیمارستان تحت درمان و قرنطینه هستند.

مردم قرنطینه خانگی را جدی گرفته‌اند؟

بله؛ مردم چین به دولت اعتماد کرده اند و دولت نیز جواب اعتماد آنها را به خوبی داده است. چینی ها به سلامت خود اهمیت ویژه می‌دهند و هرکسی از شخص خود و خانواده خود کنترل اپیدمی را دست گرفته است. حتی با تمام اعتقادی که به برگزاری مراسم سال نو داشتند، برای ریشه کن شدن این بیماری تمام مراسم های سال نو چینی را لغو کردند. خانه ها در چین به صورت شهرکی ساخته شده است و کنترل عبور و مرور از ورودی شهرکها انجام می‌شود. کسی نمی‌تواند از شهرکی به شهرک دیگر برود حتی اگر کار واجب داشته و یا بخواهد با خانواده‌اش دیدار داشته باشد.

زندگی قرنطینه در چین سخت نیست؟

در چین خانه ها کوچک و افراد خانوادگی با یکدیگر زندگی می‌کنند و در خانه ماندن برای سخت کوش ترین مردم دنیا موضوعی ساده نیست. اما اپیدمی کرونا همکاری مردم را می‌طلبد و مردم چین همکاری خوبی داشتند، برای همین است که ویروس کنترل شده و فقط برای اینکه بیماری مجدد در شهر شیوع پیدا نکند چنین پیشگیری هایی انجام می‌شود.

در این ایام قرنطینگی زندگی چینی‌ها چگونه می‌‌گذرد؟

در شرایط ضروری هر فرد اجازه دارد به مدت محدود از منزل خارج شود. بیشتر فعالیت ها آنلاین شده و مکان های عمومی، دانشگاه و مدارس تا آخر حداقل تا ماه مارس (اسفند) تعطیل شده است. بیشتر مردم در برنامه های فضای مجازی با تماس های تصویری با یکدیگر در ارتباط هستند و مهمانی، دید و بازدید و ... به صورت مجازی برگزار می‌شود تا نشاط بین مردم از بین نرود.

حقیقت دارد که کرونا از خفاش آمد؟

در ژانویه 2019 تقریبا یکسال پیش از شیوع این بیماری، یک محقق ویروس شناس و عضو آکادمی ملی چین در شعبه ووهان درباره شیوع این ویروس هشدار داده بود و عامل این ویروس را خفاش دانسته بود. این مقاله با عنوان Bat Coronaviruses in China گمانه زنی هایی در ارتباط با عامل بیماری کرونا در کشور چین مطرح شده است اما هنوز دولت چین موضع اصلی منشا ویروس را اعلام نکرده و بیشتر بر روی کنترل شیوع بیماری تمرکز دارد.

هدیه چین به ایران

مردم چین در مقابل شیوع ویروس کرونا چه واکنشی از خود نشان دادند؟

غلبه کردن بر ویروس کرونا همکاری تک تک مردم را می‌طلبید، در چین برخوردها قهر آمیز و سخت گیرانه بود اما سلامت برای مردم چین اولویت اول را دارد به همین دلیل همکاری کردند و اگر عدم همکاری یک نفر همه زحمات گروهی را به هدر می‌ داد اما مردم چین با دولت همگام شدند و بیماری کنترل شد.

به عبارتی چین با تحول عظیمی رو به رو شده است؟

بله؛ انقلاب فرهنگ بهداشتی در کشور چین مشهود است و مردم چین کوچکترین مسائل بهداشتی را جدی گرفته اند. مسائلی که شاید پیش از این اصلا به آن توجه نمی‌کردند.

از اوضاع ایران اخباری به گوشتان رسیده است؟

بله؛ من مدام با ایران در تماس هستم و با دقت اخبار ایران را رصد می‌کنم. متاسفانه رشد ویروس کرونا و عدم همکاری مردم نگران کننده است و اگر مردم نکات بهداشتی را جدی نگیرند ووهان دوم در ایران اتفاق می‌افتد و این خیلی دردناک است. ایرانیان نباید با این موضوع سیاسی برخورد کنند و سلامت مردم را اولویت قرار دهند. بیماری کرونا با یکدست شدن مردم و دولت و استفاده از تجربیات متخصصان حوزه سلامت قابل کنترل است. دقیقا شبیه به اتفاقی که در کشور چین افتاد، اعتماد متقابل بین مردم و دولت.

 

گفت و گو از کیمیا صادقی خبرنگار خبرگزاری برنا-اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز