رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان :

از همکاری مردم برای مبارزه با کرونا راضی نیستم

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۱۷:۰۹:۰۵
کد خبر: ۹۷۸۱۸۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: از همکاری و همراهی مردم راضی نیستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کرده و کرونا را جدی نگیرند آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ طاهره چنگیز ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: استان اصفهان بعد از قم، تهران و گیلان به کرونا مبتلا شد و در استان اصفهان تنها شهرستانی که تست مثبت کرونا نداشته، شهرستان بویین است. تمام شهرستان های استان اصفهان نمونه مثبت داشته است و شاهد گستردگی ویروس در همه شهرستان‌ها هستیم.

وی با اشاره به مهمترین اقدام در شرایط کنونی، گفت: مهمی که باید انجام دهیم پیشگیری از سرایت بستر در استان است. باید جابجایی در سطح استان و ارتباط افراد در استان به حداقل برسد. شعار ما این است که« تردد بی جا، تجمع بی جا ممنوع».

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افزود: ماسک جز پروتکل هایی است که باید در مکان های شلوغ و فضای محدود استفاده کرد.  دوره امروزه بحرانی است و هرچه تردد و تجمعات بیشتر باشد همه‌گیری صعودی خواهد بود.

چنگیز با بیان اینکه اولین فرد مبتلا به کرونا در استان اصفهان، کارمند فرودگاه نبوده است گفت: زمان که این بیماری در چین بود ما دنبال بیمار یابی بودیم و اولین نفرات که دو نفر بودند که در تاریخ یکم اسفند شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع بیماری آزمایش ها به تهران ارسال شد از هفتم اسفند انجام آزمایش در استان اصفهان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اعتبارات تعلق گرفته به دانشگاه علوم پزشکی گفت: مبلغی که استاندار در نشست رسانه‌ای خود اعلام کردند، از طرف استانداری نیست بلکه با پیگیری های صورت گرفته سازمان برنامه و بودجه، اعتباری بالغ بر ۵۰میلیارد تومان برای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اختصاص داد و اعلام شد از همین بودجه سهمی برای دانشگاه علوم پزشکی کاشان در نظر گرفته شود اما استاندار اصفهان در این قضیه ورود پیدا کرد و اعتباری اختصاصی برای کاشان گرفته شد.

وی با اشاره به کمبود بودجه اظهار کرد: بخشی از این هزینه ها برای تهیه اقلام بهداشتی صرف می‌شود. روزانه صد هزار ماسک سه لایه و ۱۵ هزار عدد ماسک مخصوص برای پزشکان و پرستاران استفاده می‌شود و تقریبا یک میلیارد تومان برای اقلام بهداشتی استفاده خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به دلیل قرنطینه نشدن شهر ها گفت: در جامعه دوگانگی وجود دارد که تصمیم گیری را سخت کرده است. نمی‌توانیم شهرها را قرنطینه کنیم اما با تعطیل کردن مدارس، معلمان و دانشجویان خانه نشین شدند و برخی ادارات نیز به صورت دورکاری مشغول به کار هستند.

چنگیز ادامه داد: ماسک و دستکش های موجود در استان تولید داخل است. با وجود اپیدمی، تقاضای القایی و کاذب پیش آمد و باعث ده برابر شدن نیاز و تقاضا به ماسک در استان شد، اما از آنجایی که تولید نمی‌تواند ده برابر شود، با کمبود ناگهانی ماسک مواجه شدیم. اکنون باید تقاضای القایی و واقعی را تشخیص دهیم، خیلی از ما که بیمار و یا در بیمارستان شاغل نیستیم با استفاده از ماسک های پارچه‌ای میتوانیم در برابر آلودگی محافظت کنیم.

وی در ارتباط با تصمیم شهردار اصفهان مبنی بر تعطیلی مترو، تصریح کرد: تعطیلی مترو تصمیمی است که در تمام شهرها گرفته شده است. در حالی که استفاده از واگن های مترو به یک چهارم رسیده بود و قطارها نیاز روزانه به مواد ضد عفونی کننده داشتند، تعطیلی مترو تصمیمی بود  که توسط شهردار و اعضای شورای شهر گرفته شد. این تصمیم جز تصمیم های دو گانه بود که در صورت تعطیل نشدن هزینه اضافی به شهر تحمیل می‌کرد و در صورت تعطیل شدن با شلوغی اتوبوس ها مواجه میشد. من معتقد هستم عبور و مرور برای شهروندان باید محدود و سخت باشد تا  در خانه ماندن را ترجیح دهند.

 وی با بیان اینکه تا کنون هفت مورد مرگ ناشی از الکل در استان اصفهان گزارش شده است، افزود: این موارد به دلیل بخور دادن الکل بوده است با این باور که از ابتلا شدن به کرونا جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به آمار مبتلایان در استان اصفهان، گفت: از هزار و ۹۰۹ نمونه که تست گرفته شده۳۶درصد موارد مثبت بوده است از مجموع مبتلایان ۶۱ درصد مرد و ۳۹ درصد زن هستند. میانگین سنی این افراد ۵۸ سال و کمترین سن مورد مبتلا ۱۴ ساله و بیشترین سن مورد مبتلا ۹۹ ساله بوده است. همچنین 33درصد بیماران ترخیص یافته و ۶ درصد از بیماران مبتلا به کرونا فوت شده‌اند.

چنگیز ادامه داد: نقاهتگاه یکی از ابزار هایی است که  کنترل تخت های بیمارستان انجام داده‌ایم. در این نقاهتگاه ها تخت هایی را برای بیمارانی که باید بعد دوره بستری در قرنطینه باشند و منزل آنها برای قرنطینه خانگی مناسب نیست و یا امکان پرستاری در منزل را ندارند، تهیه شده است. هلال احمر متولی اصلی در این زمینه شد و چند نقطه در شهر اصفهان را برای این کار نشان دار کرده ایم که دو نقطه در محدوده باغ ابریشم با ظرفیت هزار تخت و یک نقطه در محدوده مقبره بانو امین با هفتاد تخت تجهیز و آماده شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر دلیل عدم استفاده از بیمارستان الزهرا برای بستری بیماران کرونایی، اظهار کرد: بیمارستان های اختصاصی برای بیماران مبتلا به کرونا از اوایل بهمن ماه مشخص شد و به همین دلیل بیمارستان خورشید را برای این امر تخلیه کردیم. در همان ابتدا نمی‌توانستیم از ظرفیت های بیمارستان الزهرا که بیمارستان تخصصی و ارجاع دهنده در استان است استفاده کنیم بلکه در شرایط کنونی که تعداد بیماران رو به افزایش و کادر درمانی خسته شده‌اند، از ظرفیت ها، نیروی انسانی و تجهیزات بیمارستان الزهرا استفاده خواهیم کردیم.

چنگیز افزود: از همکاری و همراهی مردم راضی نیستیم و اگر همین روند ادامه پیدا کرده و کرونا را جدی نگیرند آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز