خبرگزاری برنا بررسی می‌کند:

جنجال نجواها در ایوان عالی قاپو

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۷۱۱۵
جنجال نجواها در ایوان عالی قاپو
کاخ عالی قاپو در آخرین روزهای هفته‌ای که گذشت میزبان هنرمندانی بود که آمده بودند تا هفته فرهنگی اصفهان را به اتمام برساند. هفته‌ای که برای اصفهان و با هدف برگزاری بزرگداشت اصفهان هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ امسال هفته فرهنگی اصفهان برای قطع زنجیره کرونا با توجه به شعار «در خانه می‌مانیم» از محیط شهری به فضای مجازی نقل مکان کرد. اما این هفته فرهنگی در آخرین روز برگزاری و همزمان با اختتامیه، قرنطینه خود را شکست و به ایوان کاخ عالی قاپو رسید.

کاخ عالی قاپو با قدمتی چندصد ساله و باقی مانده از دوران صفوی، در یک شب بهاری میزبان آواهایی بود که برسر اصفهان خوانده شد. در این روز گروه موسیقی روزبه نعمت اللهی به دعوت شهرداری اصفهان در ایوان کاخ عالی قاپو کنسرتی به مناسبت اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان و روز ملی خلیج فارس اجرا کردند که به صورت مجازی و در لایو اینستاگرام در دسترس مردم شهر اصفهان قرار گرفت. پیش از برگزاری این کنسرت، روزبه نعمت اللهی در صحبت‌های کوتاهی گفت: «دوستان زیادی هستند که تلاش می‌کنند مردم در خانه باشند و از این برنامه و این کنسرت آنلاین لذت ببرند. ما هم در گروه موسیقی تلاش کردیم با حداقل صدا به اجرا بپردازیم تا آسیبی به بنای عمارت عالی‌قاپو وارد نشود.» اگر به قول خواننده مطرح کشور، صدای موسیقی پایین است اما نواخته شدن آواها در ایوان کاخ عالی قاپو داغ دل باستان ‌شناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی را تازه کرد.

کم طاقتی بنای شکننده عالی قاپو در برابر آواها

علیرضا جعفری زند، باستان‌شناس و نویسنده کتاب «اصفهان پیش از اسلام» با بیان اینکه این اتفاق بارها در اصفهان رخ داده است، گفت: از این قبیل کنسرت‌های موسیقی‌ در کاخ چهلستون برگزار می‌شود و بدون توجه میراث فرهنگی به اعتراض فعالین میراث، همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ایوان کاخ عالی قاپو بسیار شکننده و به تازگی مرمت شده است و توان مقابله با انبوه صداها را ندارد. از طرفی تجهیزاتی که برای کنسرت و فیلمبرداری به ایوان آورده شده، اغلب نیاز به برق دارد و این اتفاق برای بنا خطرناک و امکان دارد با ایجاد جرقه‌ای منجر به آتش سوزی بنا شود.

این باستان شناس ادامه داد: اگرچه مردم در این برنامه و در این بنا حضور نداشتند اما صدا و صوت ایجاد شده برای سقف شکننده عالی قاپو بسیار سنگین است و صدا روی بنا و آیینه کاری‌های چهارصد ساله ایوان کاخ نقش منفی دارد.

آتش سوزی انگورستان ملک را تکرار نکنیم

جعفری زند با بیان اینکه هیچکدام از بناهای تاریخی سربسته و سقف دار مناسب برگزاری چنین برنامه‌هایی نیست، تصریح کرد: بارها از این بابت به میراث فرهنگی گلایه کرده‌ایم اما متاسفانه پاسخی ندیدم. پیشنهاد می‌شود چنین برنامه هایی در فضای باز و با بک‌گراند ابنیه تاریخی برگزار شود که خطرات احتمالی کاهش پیدا کند.  

وی با اشاره به آتش سوزی انگورستان ملک گفت: چندسال پیش، سریال شیخ بهایی در انگورستان ملک در حال فیلمبرداری بود که اتصال سیم‌های برق منجر به آتش سوزی در انگورستان ملک شد. ابنیه تاریخی استان اصفهان دارای ارزش بسیاری است و ایمنی این آثار تاریخی و ارزشمند با برگزاری چنین برنامه‌هایی به خطر می‌افتد.

صدای ترک ابنیه تاریخی به گوش باستان شناسان می‌رسد اما مسئولین میراث فرهنگی نه پاسخگوی ابهامات هستند و نه زخم‌های نشسته بر پیکره‌ی تاریخی شهر را تسکین می‌دهند؛ بلکه با صدور مجوز مهر تایید بر اشتباهات مدیریتی و بی توجهی به نگرانی باستان شناسان می‌زنند.

روزبه نعمت اللهی

اجرای برنامه‌ی اختتامیه با رعایت پروتکل‌های حفاظتی میراثی

علیرضا روحانی در حاشیه برگزاری اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان، در ارتباط با هم‌زمانی اختتامیه هفته فرهنگی  اصفهان و روز ملی خلیج فارس گفت: «اصفهان قلب ایران‌زمین، ارتباط ویژه‌ای با نام مانای خلیج فارس در طول تاریخ ایفا کرده که باید این موضوع به صورت ویژه یادآوری می‌شد و این رویداد سبب شد پایان هفته فرهنگی اصفهان به آغاز روز ملی خلیج فارس گره بخورد و این اتصال ناگسستنی تاریخی مجدد یادآوری شود؛ از همین رو ایوان کاخ شکوهمند عالی‌قاپو برای برگزاری اختتامیه برنامه‌ها انتخاب شد.»

وی با ضمن تشکر از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان برای حمایت از برگزاری این برنامه در ایوان کاخ عالی‌قاپو ادامه می‌دهد: «این برنامه بدون حضور مخاطب و با رعایت همه پروتکل‌های حفاظتی میراثی و با حضور نمایندگان این اداره کل و در بستر فضای مجازی، با اجرای زنده موسیقی توسط روزبه نعمت اللهی اجرا شد.»

توییت مزروعی

منتظر جواب!

مهدی مزروعی، رئیس کمسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در اکانت خود در توییتر نوشت:« در خصوص اجرای کنسرت زنده موسیقی در کاخ عالی قاپو؛ دلیل انتخاب این مکان و تبعات احتمالی آن بر بنا، تناسب برنامه اجرا شده با مکان، هزینه‌های مصروفه و تعداد بازدیدکنندگان اجرا، در حداقل زمان ممکن، گزارش تصمیم گیران، مجریان و مراجع تخصصی را اخذ و به اطلاع شهروندان خواهم رساند.»

نت‌های موسیقی در ایوان کاخ عالی قاپو نواخته و آوازها خوانده شد؛ مردم استان از پشت گوشی شنونده ساز و بیننده زخم آواز بر تنه‌ی عالی قاپو بودند. مسئولین شهری و مدیران اجرایی هفته فرهنگی اصفهان با اعلام رضایت از برگزاری اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان با رویکردی نوین و ایده‌ای نو، برگی جدید در گزارش عملکرد خود رقم زدند. برگی که در آینده پرده از زخم‌های به جا مانده بر پیکره تاریخی ایوان عالی قاپو بر می‌دارد.

کیمیا صادقی خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز