آیا قیمت ارز دوباره می‌جهد؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۲۳:۳۰:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۰۳۱۰
آیا قیمت ارز دوباره می‌جهد؟
بازار ارز روز گذشته با افزایشی جدی همراه بود و صرافی ملی طی چهار مرحله به‌روزرسانی قیمت، 400 تومان افزایش را برای نرخ ارز به ثبت رساند. اما آیا این روند افزایشی، آغازی برای جهش بار دیگر قیمت ارز است؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ قیمت ارز در سال‌های گذشته شاهد جهش‌هایی بوده‌ است که نرخ این شاخص‌ها را در کشور ما حتی تا چند برابر نیز افزایش داده‌اند. در روزهای اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم که قیمت ارز روندی افزایشی را در پی گرفته است و برخی گمانه‌زنی‌ها از امکان جهش دوباره قیمت ارز مانند دو سال گذشته حکایت دارند. با این حال یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که قیمت ارز، جهشی جدی را تجربه نخواهد کرد و روند کنونی تنها در پی تورم موجود رخ داده است.

«محمود فراهانی»، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص افزایش نرخ ارز گفت: افزایش نرخ ارز در صرافی‌ها در پیروی از بازار رخ می‌دهد و این امکان وجود دارد که قیمت‌ها چندین بار در یک روز به‌روزرسانی شوند.

او ادامه داد: اما باید به افزایش قیمت‌ها به صورت درصدی نگاه کنیم و عدد را در نظر نگیریم. بر این اساس شاهد آن خواهیم بود که قیمت ارز در روزهای اخیر، افزایش چندانی نیز نداشته است.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر در در یک سال گذشته به نرخ تورم کشور نگاه کنیم، شاهد آن خواهیم بود که افزایش قیمت ارز بیشتر از این میزان نبوده و افزایش آن در چارچوب تورم ایجاد شده است.

فراهانی با اشاره به این که سیاست آزادسازی نرخ ارز یکی از شجاعانه‌ترین سیاست‌های بانک مرکزی است، گفت: پیش از این دولت نرخ ارز را ثابت نگه می‌داشت تا ثبات این نرخ در نهایت مانعی برای تورم باشد، اما همیشه این سیاست نادرست عمل می‌کرد و نتیجه‌ای عکس داشت. اما هم اکنون نرخ ارز می‌تواند با نرخ تورم حرکت کند و به عنوان دماسنجی نمایانگر وضعیت اقتصادی کشور باشد.

او در ادامه در خصوص پیش‌بینی‌ها از بازار ارز گفت: با توجه به سیاستی که دولت برای حمایت از بازار بورس در نظر گرفته است و این بازار نیز ظرفیت رشد را دارد، بعید به نظر می‌رسد که نقدینگی بار دیگر به سمت بازار ارز حرکت کند. از طرفی هم اگر بازار ارز را با بازارهایی مانند مسکن و خودرو مقایسه کنیم، شاهد آن خواهیم بود که بازار ارز نه تنها به آن میزان رشد نکرده، بلکه ظرفیت آن مقدار از افزایش را هم ندارد.

این کارشناس حوزه اقتصادی ادامه داد: با توجه به وضعیت نرخ تورم پیش‌بینی می‌شود که قیمت ارز نیز در ماه‌های آینده نهایتا تا 10 درصد افزایش پیدا کند اما این که بار دیگر مانند دو سال پیش افزایش چند برابری را به ثبت برساند، دور از تصور است.

از این رو می‌توان دریافت که افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته به نوعی جبران جاماندگی نرخ ارز از نرخ تورم است و این مساله مبین احتمال ادامه افزایش آرام نرخ ارز است، اما این نمی‌تواند نشان دهنده یک جهش برای قیمت ارز باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز