رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان:

درهای گرجستان به همه کشورها به جز ایران باز است/ شیوع بیماری کووید۱۹ دلیل توقف تجارت ایران و گرجستان نیست/ شرکت‌های ایرانی در منطقه آزاد گرجستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند

۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۱۱:۳۳:۵۳
کد خبر: ۱۰۱۷۰۵۲
یک ماهی می‌شود روابط تجاری ایران و گرجستان تعطیل شده است. این توقف در حالی اتفاق افتاده که نه دلیل آن مشخص است و نه زمان پایان آن. این در حالی است که گرجستان واسطه انتقال کالاهای ایرانی به کشورهای اروپای شمالی به شمار می‌آید و شماری از ایرانی‌ها منطقه آزاد گرجستان را به عنوان جایگاه کسب‌و‌کار خود انتخاب کرده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بنا بر آخرین آمار منتشر شده در وب‌سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران رقم واردات گرجستان به ایران در سال 97، 68میلیارد و 904میلیون و 691دلار بود و وزن واردات به 30میلیون و 60هزار و 360کیلوگرم می‌رسید. همچنین در همین سال ارزش صادرات ایران به گرجستان 161میلیون و 523هزار و 829دلار بود و وزن واردات آن به 493میلیون و 740هزار و 557کیلوگرم می رسید. از بین رفتن فرصت‌های صادرات به گرجستان به معنای از دست رفتن درآمدهای صادراتی از این مقصد است.

فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان، پیش از این در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود نه تنها هیچ تاریخ دقیقی برای پایان این توقف اعلام نشده، بلکه دلیلی هم برای این اتفاق عنوان نشده است.

مقیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا درباره پیامدهای طولانی شدن این توقف توضیح داد: بازار گرجستان برای کالاهایی ایرانی بازار نهایی به شمار نمی‌آید بلکه اجناس ایرانی از بنادر این کشور به اروپای شمالی راه پیدا می‌کند.

او افزود: فکر نمی کنم شیوع بیماری کووید 19 دلیل این توقف بوده باشد چون مرز گرجستان به سایر کشورها باز است و این کشور تنها تجارت خود را با ایران متوقف کرده است. بار ایران هم تا آذربایجان و پل سرخ که مرز با گرجستان است، می‌رود اما در همان نقطه هرگونه بار چه محموله‌ای که بار کامیون است و چه محموله‌ای که بار واگن است، متوقف می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان همچنین گفت: مواد غذایی و مصالح ساختمانی اصلی‌ترین اقلام صادراتی از ایران به گرجستان بودند و چون منطقه آزاد گرجستان هم فعال شده، شماری از شرکت‌های ایران در این منطقه حضور پیدا کرده و بر روابط تجاری دو کشور حساب باز کرده بودند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز