عضو هیات مدیره شرکت دخانیات ایران:

صنعت دخانیات کشور بی‌حمایت مانده است/ سالیانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد نخ قاچاق سیگار در کشور صورت می‌گیرد/ ارز ۴۲۰۰ تومانی دخانیات صرف خرید مواد اولیه شرکت‌های خارجی می‌شد

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۵:۳۳:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۰۴۴۶
صنعت دخانیات کشور بی‌حمایت مانده است/ سالیانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد نخ قاچاق سیگار در کشور صورت می‌گیرد/ ارز ۴۲۰۰ تومانی دخانیات صرف خرید مواد اولیه شرکت‌های خارجی می‌شد
عضو هیات مدیره شرکت دخانیات ایران بر این باور است که صنعت دخانیات در کشور به رغم سودآوری مطلوب و ایجاد چرخه وسیع اشتغال، بدون حمایت مانده و با مشکلاتی جدی روبه‌رو است.

پیام همدانی مجرد، عضو هیات مدیره شرکت دخانیات ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، گفت: صنعت دخانیات جزو پنج صنعت پرسود دنیاست و در بسیاری از کشورهای از نظر بحث رنک صنعتی و سوددهی هم رده با صنعت فولاد و پتروشیمی است.

او ادامه داد: کل تولید داخلی دخانیات کشور در سال 1398 حدود 55 میلیارد نخ بوده و چیزی بین 65 تا 75 میلیارد نخ سیگار در داخل کشور مصرف می‌شود. از این رو می‌توان دریافت که چیزی حدود 10 تا 20 میلیارد نخ به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

مجرد با اشاره به این که حجم مارکت دخانیات حدود 30 هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است، اظهار کرد: به همین خاطر می‌گوییم صنعت دخانیات از صنایع پرسود کشور است.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت دخانیات ایران: نکته‌ای که وجود دارد این است که  بخش اعظمی از تولید سیگار کشور روی محصولات خارجی متمرکز شده است. به این معنی که محصولات شرکت‌های خارجی و سایر محصولاتی که تحت لیسانس کشورهای خارجی است در داخل ایران تولید می‌شود.

او ادامه داد: مساله قابل توجه این است که کشور آمریکا ایران را تحریم کرده است اما صنعت سیگار خود را خیر. این گونه که یک شرکت آمریکایی همچنان مواد اولیه خود را به سادگی در اختیار شرکت‌هایی که در ایران حضور دارند، قرار می‌دهد و مدت‌ها دولت به این صنعت ارز 4200 تومانی تخصیص می‌داد.

مجرد در ادامه توضیح داد: این تحریم نکردن، باعث شده است که صنعت داخلی در ایران با معضلاتی جدی روبه‌رو شود. چرا که تحریم برای شرکت‌های تولیدکننده داخلی وجود دارد و واردات هر محصولی برای آنها بسیار دشوار است. علاوه بر این این مساله در کنار تحریم‌های داخلی صنعت دخانیات قرار گرفته است.

او با اشاره به این که صنعت دخانیات در کشور همیشه به عنوان تولیدکننده یک محصول مضر شناخته می‌شود، افزود: این مساله موجب شده است که این صنعت هیچ متصدی و دغدغه‌مندی ندارد. این در حالی است که اگر حمایت‌هایی از این صنعت صورت بگیرد، این احتمال وجود دارد که صنعتگران ایرانی با تولید محصولاتی باکیفیت‌تر از ضرر محصولات دخانی بکاهد.

مجرد تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران به عنوان تولیدکننده بومی سیگار که با چیزی حدود 45 میلیارد نخ می‌تواند بزرگ‌ترین تولید‌‌کننده سیگار در خاورمیانه باشد، اما با وجود تحریم و عدم حمایت از این صنعت، امکان تولید این میزان وجود ندارد. این در حالی است که چرخه اشتغال این صنعت بسیار گسترده است و از کشت توتون، تولید خرمن تا سیگارت سازی ادامه دارد.

عضو هیات مدیره شرکت دخانیات ایران ادامه داد: از این رو قابل مشاهده است که حمایت از این صنعت علاوه بر توزیع محصول دخانی باکیفیت و کمک به سلامت جامعه، می‌تواند چرخه اقتصاد و اشتغال کشور را نیز تقویت کند و از بحران‌های موجود بکاهد. با این حال تولید شرکت دخانیات ایران، سال به سال با کاهش روبه‌رو می‌‍شود و تولید این شرکت به حدود 6 میلیارد نخ در سال رسیده است.

او افزود: نکته جالب این است که ارز دولتی 4200 تومانی برای شرکت‌های تحت لیسانس خارجی تخصیص داده می‌شد، اما به شرکت داخلی دخانیات ایران این ارز تعلق نمی‌گرفت.

عضو هیات مدیره شرکت دخانیات ایران افزود: برای مثال عوارض واردات توتون با خرمن آماده در کشور برابر است و کسی که سرمایه‌گذاری کرده است تا خرمن تولید کند، با کسی که واردات مستقیم و آماده انجام می‌دهد، یکی هستند.

مجرد با بیان ایت که شرکت دخانیات ایران با وجود کشاورزان توتون کار، حدود 20 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم و مستقیم را شامل می‌شود، اظهار کرد: با این حال در زمان کمبود نقدینگی و یا موانع دیگر، دولت از آن حمایت نمی‌کند. ادامه روند موجود به آلارم تولید منجر خواهد شد و از این رو نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه آینده‌ای در انتظار صنعت دخانیات داخل است.

او اضافه کرد: شرکت دخانیات ایران پیش از این یک شرکت دولتی بوده است و پس از خصوصی سازی با مشکلات عدیده‌‌ای از قبیل موظف بودن به خرید توتون تولید شده از کشاورزان و مازاد نیروی کار، مواجه شد. با این حال اعتقاد مدیران این شرکت بر این است که کارگران نباید تعدیل شوند، بلکه این توان تولید است که باید به ظرفیت اسمی برسد و از کارگران و کارخانه حمایت کند.

به گفته او خرید توتون این شرکت از کشاورزان به صورت عرفی است و وظیفه وزارت جهاد و کشاورزی را شرکت دخانیات ایران به عهده دارد.

عضو هیات مدیره شرکت دخانیات ایران همچنین در پایان خاطرنشان کرد: از این رو با توجه به زنجیره اشتغال گسترده و سودآوری صنعت دخانیات و همچنین عجین بودن آن با سلامت مردم، دولت باید حمایت‌هایی جدی از این صنعت انجام دهد. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز