خودکفایی در تولید گندم در نتیجه ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی؛

میانگین درآمد گندم‌کاران ۴ برابر شد/ خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۰۵:۵۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۲۵۵۸۳
میانگین درآمد گندم‌کاران ۴ برابر شد/ خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی
آمار و ارقام منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران و وزارت جهاد کشاورزی به همراه تحلیل کارشناسان ترسیم‌گر روند صعودی رشد تولید گندم از سال 1392 تاکنون است. سال‌هایی که دولت‌های یازدهم و دوازدهم سکان هدایت بخش کشاورزی را در اختیار داشته است. رشد تولید گندم به معنای افزایش درآمد کشاورزان است، دستاوردهایی که اتفاقی حاصل نشده و ارتقای بهره‌وری در جریان تولید به آفرینش آن انجامیده است، بهره‌وری که نتیجه ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ گندم‌کاری ایران تا به امروز چندین بار طعم خودکفایی را چشیده است. این موفقیت نشان می‌دهد کشور می‌تواند نیاز خود را به گندم تامین کند، آن هم با وجودی که ما در گروه کشورهای پرمصرف جهان قرار داریم. در واقع اقلیم ایران استعداد خوبی برای پرورش گندم دارد، از خوزستان گرفته تا استان‌های فارس، اصفهان، آذربایجان، اردبیل و گلستان همگی قابلیت کشت گندم را دارند و برداشت گندم از اسفند تا مرداد در نقاط مختلفی از کشور انجام می‌شود. در نتیجه چنین پتانسیلی، تولید ایران گاه تا 14میلیون تن در سال هم رسیده است، این در حالی است که نیاز کل کشور 11 میلیون تن برآورد شده است، یعنی گندم‌کاران توانسته‌اند حتی بیشتر از نیاز داخل تولید کنند.

رشد 34درصدی تولید گندم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

موفقیت ایران در تولید گندم بیش از نیاز جامعه، دستاوردی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حاصل شده است. آخرین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حکایت از آن دارد که تولید گندم در سال زراعی 97-96، 12 میلیون و 704 هزار و 746 تن بوده است، در حالی که آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد، تولید گندم در سال زراعی 91 و 92 و آغاز دولت یازدهم 9/3 میلیون تن بوده است. این ارقام حاکی از آن است که دولت یازدهم و دوازدهم توانست تولید گندم را بیش از 34درصد در طول 5 سال رشد دهد.

رشد تولید و درآمد، نتیجه افزایش بهره‌وری است

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، در توضیح بیشتر درباره دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در تولید گندم به خبرنگار برنا گفت: تولید گندم و انواع محصولات کشاورزی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایشی بوده است.

او افزود: ما در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در تولید گندم به مرز 12/5میلیون تن رسیدیم در حالی که پیش از این دولت، کشور در مرز 9میلیون تن قرار داشت، این ارقام نشان‌دهنده افزایش 3/5میلیون تنی در تولید است.

او اضافه کرد: میزان خرید گندم پیش از دولت یازدهم 4میلیون و 800هزار تن بوده است. این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌طور میانگین به بیش از 8میلیون تن رسید، یعنی نزدیک به دو برابر شد. همچنین پیش از دولت یازدهم میانگین درآمد گندمکاران 3 میلیون و 70هزار تومان در سال بود، این رقم در دولت دوازدهم به متوسط 12میلیون و 750هزار تومان در سال رسید، یعنی 4برابر شد.

ایمانی تصریح کرد: افزایش تولید گندم و در پی آن رشد درآمد کشاورزان بی‌شک نشان‌دهنده افزایش درآمد کشاورزان است، اما باید یادآور شد که این ارقام تصاعدی در تولید و درآمد اتفاقی حاصل نشده و نشانگر افزایش بهره‌وری در تولید گندم است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران همچنین گفت: این دستاوردها با توسعه مکانیزاسیون اتفاقی افتاده است. این مدل توسعه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بی‌نظیر بود. خرید تراکتور، ایجاد خطوط اعتباری که برای کشاورزان ایجاد شد تا بتوانند تراکتور، کمباین و ادوات خریداری کنند، خیلی تاثیرگذار بود یعنی کشاورزان هر میزان تراکتور و ادوات که لازم داشتند به راحتی می‌توانستند تهیه کنند و این در تولید تاثیر بسزایی داشت. دیگر توفیق دولت‌های یازدهم و دوازدهم در تامین نهاده‌ها بود، هر چند در یک تا دو سال اخیر با کاهش تامین نهاده‌ها رو به رو بودیم، اتفاقی حاصل تشدید تحریم‌ها و در مضیقه قرار گرفتن اقتصاد کشور بوده است، اما پیش از این مدت ما در تامین نهاده‌ها هیچ مشکلی نداشتیم. همچنین در تجهیز به سیستم‌های آبیاری نوین، انتقال آب از چاه به مزرعه کارهای بسیار مثبتی صورت گرفته است.

او ادامه داد: البته لازم به ذکر است که دولت در عملکرد خود ضعف‌هایی هم داشته و ما نمی‌گوئیم هر چه بوده خوب بوده است. به هر حال مشکلاتی هم وجود داشته به طور مثال گاه پرداخت‌ها و مطالبات کشاورزان و یا تامین نهاده‌ها دچار مشکل شده است. این مشکلات البته متاثر از مشکلات کلی اقتصادی کشور بوده است. با این حال در مجموع عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم برای بخش کشاورزی در زمینه‌های مختلف تاثیرات بسیاری مثبتی در پس داشته است.

ایمانی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی بخشی که باید مورد حمایت قرار بگیرد. مقام معظم رهبری پیوسته در سخنرانی‌ها و دیدار با مسئولین بر حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان تاکید داشتند پس نگاه دولت‌ها باید، نگاه حمایتی باشد.

او در ادامه به برنامه‌های دولت در زمینه رشد تولید دانه‌های روغنی پرداخت و گفت: در حال حاضر در تولید گندم خودکفا هستیم و دولت برنامه دارد در تولید دانه‌های روغنی نیز کشور را به خودکفایی برساند، با این اتفاق ضریب امنیت غذایی کشور در بخش روغن هم ارتقا پیدا می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی اکنون برنامه ای 10ساله برای دانه‌های روغنی دارد که دو سالی از آن گذشته است، در همین دو سال گذشته تولید دانه‌های روغنی به ویژه کلزا رشد چشمگیری داشته است و امید می‌رود با حمایت از آن واردات، این دانه‌ها کاهش پیدا کند. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز