مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در گفت‎‌وگو با برنا:

قیمت سکه در بازار فیزیکی از بورس تاثیر نمی‌گیرد

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۰۵:۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۰۳۰۴۹۶
قیمت سکه در بازار فیزیکی از بورس تاثیر نمی‌گیرد
چندی پیش هجمه‌هایی در شبکه های اجتماعی ایجاد شد که یک بانک موجب شده است که سکه تا این حد گران شود؛ اما حقیقت امر این گونه است که کارگزاری بانک عملا نمی‌تواند دخالتی در قیمت داشته باشد و تنها تقاضای مشتریان را اجرا، می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، در این راستا «فردین آقابزرگی»، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه، در گفت‎‌وگو با خبرنگار برنا گفت: سازوکار و فرآیند معاملات چه در حوزه بورس کالا و ابزارهای مشتقه و چه در حوزه اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار به این ترتیب است که مبتنی بر اردرهای خرید و فروش به نیابت از طرف مشتری یا مشتریان انجام می شود.

او ادامه داد: به این یعنی که لزوما هیچ ارتباط مستقیمی بین نهادی مثل کارگزاری یک بانک که اگر سفارشی از جانب یک مشتری می‌دهد با مشتری، وجود ندارد.

به گفته آقابزگی، توضیح مشخص آن به همین ترتیب است که مثلا کارگزاری‌ زمانی که مشتری اعم از حقیقی یا حقوقی سفارشی بدهد بر اساس ضوابط و شرایط سازمانی سازمان بورس، کارگزاری موظف به اجرا و ورود این سفارش خرید و فروش، به سامانه‌های معاملات است. از این رو گواهی های سپرده طلا و یا حتی معاملات آتی سکه‌ای که قبلا در بورس کالا معاملاتش انجام می‌شد، هم تابع همین ضوابط است.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه افزود: در این میان باید به این مساله نیز اشاره کرد که در برخی مواقع به واسطه نوسانات قیمت جهانی طلا یا نوسان نرخ ارز در داخل کشور که برآیند این دو منتهی به نوسان در قیمت سکه می‌شود، معمولا اختلاف قیمتی بین گواهی سپرده یا در دوره‌های گذشته در معاملات آتی سکه با قیمت معامله فیزیکی چه در جهت مثبت چه در جهت منفی، اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: از این رو باید گفت نه در ایران، بلکه در همه دنیا فلسفه وجودی بورس این است که قیمت شفاف، نقدشونده و قانونمند باشد؛ در نتیجه بهترین شکل و شفاف ترین شکل ممکن از انجام معاملات، معاملاتی است که در بورس انجام می‌شود. با این حال برخی بر این باورند که ممکن است، فعل و انفعالات بورس در بازار فیزیکی تاثیر بگذارد. این در حالی است که نظارت ها در بورس بسیار بیشتر است و بازار فیزیکی از قوانین سنتی، تاثیر می‌گیرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه اظهار کرد: حتی معاملات آتی سکه به همین دلیل کلا متوقف شد. در آن زمان هم برداشت این بود که آتی سکه موجب می شود قیمت سکه بالا برود این در حالی است که آن زمان سکه، 2.5  میلیون تومان بود و اکنون به بالای 10 میلیون تومان رسیده است. این موضوع می‌تواند دلیلی برای اثبات تلطیف کنندگی فضای بازار فیزیکی توسط بورس باشد. از این رو می‌توان این گونه برداشت کرد که مشتری و کارگزاری در بورس نمی‌توانند بر بازار فیزیکی تاثیر بگذارند؛ چرا که بورس این توانایی را دارد که نوسان بیش از حد را غیر معقول بداند و معاملات را باطل کند. پس زمانی که معاملات تایید می‌شود، مشکلی در آن وجود نداشته است.

آقا بزرگی خاطرنشان کرد: گواهی سپرده طلا و سکه و معاملات آتی در اکثر مواقع از بازار فیزیکی نشات می‌گیرد و با افزایش قیمت‌ها در بازار فیزیکی، کسانی که به خرید تمایل دارند، اقدام به خرید در بورس می‌کنند. این مساله نه تنها عرضه را تا حدودی کنترل می‌کند، بلکه نشان‌دهنده این است که تقاضا و قیمت‌ها در بورس، اکثرا متاثر از بازار فیزیکی است.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه همچنین در پایان اظهار کرد: در نتیجه قابل درک است که یک کارگزاری نمی‌تواند، نقشی در تعیین قیمت و یا بالا بردن قیمت کالایی مانند سکه در بازار فیزیکی شود. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز