عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

صدور ۱۵ میلیون تن مازاد فولاد به ورود ۶ تا ۷ میلیارد دلار ارز می‌انجامد/ در صادرات فولاد راحت تر می‌توان تحریم‌ها را دور زد

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۵:۳۵:۳۳
کد خبر: ۱۰۳۱۶۲۱
صدور ۱۵ میلیون تن مازاد فولاد به ورود ۶ تا ۷ میلیارد دلار ارز می‌انجامد/ در صادرات فولاد راحت تر می‌توان تحریم‌ها را دور زد
بحران ارزی که کشور امروز با آن رو‌به‌روست به سود تولیدکنندگان فولاد تمام شده، چون وزارت صمت برای کمک به تامین ارز موردنیاز کشور موانع پیش روی صادرات فولاد را برداشته تا حجم چشمگیر مازاد فولادی که در کشور وجود دارد، منبع تامین ارز شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در یک ماه گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت موانع صادرات محصولات فولادی را یکی پس از دیگری برطرف کرده است. ابتدا شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل را از نظارت معاون معدنی و صنایع معدنی وزارتخانه بر صادرات معاف کرد و پس از آن تولیدکنندگان، بیلت و بلوم و تولیدکنندگان مقاطع طویل از محدودیت یاد شده معاف شدند. رفع این محدودیت‌ها که وزارت صمت در سال گذشته با تاکید زیادی آنها را وضع کرده بود، روزگار خوشی را برای تولیدکنندگان محصولات کشور رقم می زند.

«سیدرضا شهرستانی»، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در تشریح بیشتر این موضوع به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر که وضعیت ارزی کشور نا‌به‌سامان است و قیمت دلار به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا می‌کند، کشور نیاز به ارز دارد. در چنین شرایطی فولاد و محصولات زنجیره فولاد می‌تواند محل خوبی برای ورود ارز به کشور باشد، ارزی که پیش از این با فروش نفت تامین می‌شد.

او افزود: در حالی که امیدواریم تولید شمش فولاد کشور امسال به 30 میلیون تن برسد و میزان مصرف داخل 15 میلیون تن است، صدور 15 میلیون تن باقی مانده می تواند، به ورود 6تا 7 میلیارد دلار ارز به کشور بینجامد.

او ادامه داد: مزیت دیگری صادرات فولاد این است که خریداران خارجی، محصولات پتروشیمی را به طور معمول از دولت‌ها می‌خرند در حالی که محصولات فولادی را از تاجران می‌خرند و در خرید از تاجران، راحت‌تر می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند.

شهرستانی تصریح کرد: آنچه در این مجال ذکر آن اهمیت دارد این است که محصولات بالا دست زنجیره ارزان‌تر از محصولات پایین دست به بازارهای خارجی، فروخته نشود.  

او در پاسخ به این سوال که چرا صادرات سنگ آهن همچنان با مانع رو‌به‌روست و از این محصول هم برای تامین ارز استفاده نمی‌شود، گفت: ما باید محصولاتی را صادر کنیم که ارزش افزوده بالایی دارند و صادرات سنگ آهن خام، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره سنگ آهن ارزش افزوده چشمگیری ندارند و قیمت آنها در بازارهای جهانی چندان بالا نیست، در نتیجه صادرات آنها سود لازم را برای کشور ندارد. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز