شاخص بورس ۲ میلیون واحدی می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۵:۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۰۳۶۷۹۲
شاخص بورس ۲ میلیون واحدی می‌شود؟
بازار بورس این روزها درگیر مقاومت شاخص برای رسیدن به عدد 2 میلیونی شده و در این راستا گمانه‌زنی‌های بسیاری صورت گرفته است. با این وجود باید دید آیا شاخص در نهایت از عدد 2 میلیونی عبور می‌کند یاخیر؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بازار بورس در ماه‌های گذشته به شدت از سوی دولت تحت حمایت قرار گرفت و این موضوع موجب شده است که بسیاری از سرمایه‌های خرد مردم، از بازارهای دیگر به بازار سهام منتقل شوند.

از این رو از ابتدای سال 99 شاهد آن هستیم که شاخص کل از حدود 500 هزار به بالای یک میلیون و 900 هزار واحد رسید و در آستانه 2 میلیونی شدن قرار دارد.

با این وجود در روزهای اخیر مسائل مختلفی این بازار را درگیر کرده و تا کنون اجازه نداده است که شاخص کل از سقف 2 میلیونی عبور کند.

در این راستا برخی بر این باورند که با ابهامات ایجاد شده در خصوص عرضه دارادوم و تمایل دولت برای متعادل سازی بازار توان رشد شاخص کاهش پیدا کرده و عبور از شاخص 2 میلیون واحدی، حداقل در تابستان بعید به نظر می‌رسد.

این در شرایطی است که در صورت ادامه پیدا کردن روند اصلاحی در سهم های بزرگ، امکان طولانی شدن فاز اصلاحی و دور شدن هرچه بیشتر شاخص از سقف 2 میلیون واحدی بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر سهم های بازار با توجه به دلار 20 هزار تومانی، قیمت بالاتری را به ارزش واقعی خود اختصاص داده‌اند، بنابراین اصلاح بازار منطقی به نظر می‌رسد. البته در این بازار هم سهم هایی که P بر E منطقی داشته باشند می‌توانند گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

برای مثال می‌توان به شرکت‌هایی که P بر E کمتر از 10 دارند مراجعه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را در آنها بررسی کرد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان انتظار دلار 35 هزار تومانی دارند، اما در این مورد نمی‌توان رشد انتظاری دلار را در روند قیمتی سهم‌های بازار دانست. بنابراین با توجه به نوسانات بازار ارز فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند که سهام را با نرخ روز دلار بخرند نه انتظاری که برای قیمت آن در آینده وجود دارد.

از سوی دیگر دلار 35 هزار تومانی زمینه شکل گیری و پیامدهای منفی در اقتصاد دارد که بر EPS شرکت ها تاثیر می‌گذارد و نمیتوان گفت که رشد دلار صد در صد باعث رشد قیمت سهام می‌شود.

مساله دیگری که بازار را تحت فشار قرار داده این است که دولت می‌خواهد میزان سهام شناور شرکت‌های بزرگ را به 25 درصد برساند که این موضوع به خودی خود سهم‌های بزرگ را با افزایش عرضه مواجه می‌کند.

مجموع این عوامل موجب شده است که بازار این روزها حال خوشی نداشته باشد و این مساله ممکن است روزهای سرخ بیشتری را برای بورس به همراه داشته باشد.

با این حال تعداد دیگری از کارشناسان بر این باورند که اصلاح بازار بلندمدت نخواهد بود و شاخص می‌تواند حتی بالای 3 میلیون نیز قرار بگیرد. البته اصلاح ممکن است تا یک میلیون و 500 هزار واحد ادامه داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز