رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان

هشدار نسبت به افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید صادراتی/ نباید اجازه دهیم روند صادرات و ارزآوری کند شود

۱۳۹۹/۰۶/۰۸ - ۱۰:۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۰۵۰۹۴۸
هشدار نسبت به افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید صادراتی/ نباید اجازه دهیم روند صادرات و ارزآوری کند شود
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان نسبت به افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید صادراتی و کاهش رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی هشدار داد و گفت: نباید اجازه داد که روند صادرات غیرنفتی کشور و ارزآوری ناشی از آن کند شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از گنفدراسیون صادرات ایران، حسن احمدیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به بررسی افزایش هزینه صادرکنندگان پرداخت و اظهار داشت: بی‌ثباتی نرخ ارز را می‌توان از فاکتورهای مهم در افزایش هزینه صادرکنندگان دانست؛ این در حالی است که مسائلی از جمله کرونا، تصمیمات آنی دولتی و بی‌ثباتی آنها باعث شده هزینه‌های تمام‌شده صادرکنندگان و تولیدکنندگان بالا برود و اینگونه قضایا باعث کند شدن روند صادرات و کاهش ارزآوری خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به موضوع کارت‌های بازرگانی و اثر آن در حوزه صادرات نیز اشاره کرد و گفت: تمدید این کارت‌ها از اتاق بازرگانی گرفته و به سازمان توسعه تجارت ایران سپرده شده است که این منجر به برخی اثرات منفی در عرصه تجارت شده است.

احمدیان در خصوص تعهدات ارزی نیز تصریح کرد: اصل و فرع نرخ ارز به دارایی‌های بانک مرکزی و کشور نسبت به مدیریت در این موضوع برمی‌گردد؛ به این معنا که با وجود تحریم‌ها و عدم فروش نفت، دولت با محدودیت منابع ارزی مواجه شده و تلاش دارد تا با اتکای به صادرکنندگان و فشار برای برگرداندن ارز صادراتی، بازار را مدیریت نماید؛ این در حالی است که بخش عمده از این ارزهای صادراتی متعلق به خصولتی‌ها و شرکت‌هایی است که مستقیما زیر نظر دولت بوده و خارج از حیطه صادرکنندگان عام فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکتهای پتروشیمی و فولاد، ارز زیادی را می‌توانند به کشور بازگردانند؛ اما مدیریت به گونه‌ای دیگر بوده و تاثیر منفی این امر به صادرکنندگان خرد وارد شده و عملا فشاری غیرمنطقی به این بخش وارد آورده است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران، به وضعیت بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: در بورس نگاه بر اساس ورود سرمایه مردم و کنترل نقدینگی در حوزه تولید و تامین سرمایه بود؛ اما بخش عمده‌ای از آن به شکل کاذب عملیاتی شده است.

وی افزود: بخشی از سرمایه‌های در دست مردم جمع آوری شده؛ اما طبق پیش‌بینی اقتصاددانان و بخش خصوصی، افت سرمایه‌های مردم به لحاظ آنچه در بورس طی روزهای اخیر اتفاق افتاده، فضای کاذب و متلاطمی را ایجاد کرده که ثمره آن بی‌اعتمادی خواهد بود.

احمدیان معتقد است که نگاه به بخش تولید عملی نشده و تنها در خرید و فروش های کاذب خلاصه شد که نه در بخش تولید و نه در بازار سرمایه جذب آن اتفاق نیفتاد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز