زمان بازگشت بورس به مدار صعود/ پالایشی یکم بازدهی مناسبی خواهد داشت

۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۰۵:۴۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۵۲۴۰۷
زمان بازگشت بورس به مدار صعود/ پالایشی یکم بازدهی مناسبی خواهد داشت
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است با توجه به شرایط و نحوه معاملات، بازار بورس تا پایان شهریور روند متعادل تری خواهد داشت و انتظار می رود بعد از ارائه گزارش عملکرد شرکت‌ها بازار در اواسط مهرماه شروع به رشد کند.

«مصطفی صفاری»، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، گفت: انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس اشتباه بزرگی بود که سهامداران خرد از بازار بورس، داشتند. در زمان فصل تشکیل مجامع شرکت‌ها  قیمت سهام تا حدودی رشد پیدا می کند و بعد از بازگشایی نماد و تقسیم سود نقدی، نباید انتظار رشد مداوم سهام را داشت.

وی ادامه داد: در زمان بازگشایی نماد میزان سود تقسیمی مورد تائید در مجمع، از قیمت سهم کسر می‌شود و قیمت سهم پس از کسر مقدار سود نقدی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

صفاری افزود: گزارش‌های عملکرد نیمه اول سال شرکت‌های بورسی که در پایان شهریور منتشر می شود، عملا ارزش آتی سهام شرکت را مشخص می کند. پس از اعلام این گزارش‌ها سهام شرکت‌های سودده با افزایش تقاضا همراه شده و شروع به رشد می کند. با توجه به این موضوع انتظار می رود، بازار بورس در اواسط مهرماه مجدد به مدار رشد بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط و نحوه معاملات انتظار می رود بازار، روند متعادل تری داشته باشد و این تعادل تا پایان شهریور ادامه خواهد یافت. پس از مشخص شدن سود و زیان شرکت ها و با توجه به تورم بالا و افزایش نرخ ارز، انتظار می رود سهام شرکت صادرات محور، رشد بالاتری نسبت به دیگر شرکت‌ها داشته باشند.

وی تاکید کرد: شاخص درآمد به ازاء هر سهم (EPS) شرکت های بورسی از سال گذشته به روز نشده و به همین دلیل، خلا اطلاعاتی در خرید و فروش سهام ایجاد شده است. با توجه به اینکه بسیاری از مردم  بر اساس اطلاعات EPS شرکت ها اقدام به خرید سهام می کنند، برای رفع این خلاء اطلاعاتی  سازمان بورس باید شرکت های بزرگ بورسی را ملزم به ارائه پیش‌بینی سود امسال کند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص صندوق پلایشی یکم گفت: این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف پذیره نویسی می شود و با توجه به اینکه حدود یک میلیارد دلار تخفیف خوراک به پالایشگاه‌های تعلق خواهد گرفت، انتظار می رود این شرکت‌ها در آینده سود‌‌آوری مناسبی داشته باشند. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز