ادامه حضور در لیست سیاه FATF، مهم‌ترین تحریم ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۰۵:۳۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۷۷۸۸۰
ادامه حضور در لیست سیاه FATF، مهم‌ترین تحریم ایران
پس از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه از سوی آمریکا، ایران بار دیگر برای ورود به لیست سیاه FATF مورد هشدار قرار گرفت و با به تعویق افتادن بررسی‌ها در نهایت در لیست سیاه قرار گرفت و اکنون نیز بار دیگر گروه اقدام مالی اعلام کرده است که ایران در لیست سیاه باقی خواهد ماند که این مساله می‌تواند معضلات تجاری را بیش از پیش دشوار کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «گروه ویژه اقدام مالی» در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (جی ۸) و با مأموریت مبارزه با پولشویی تأسیس شد. سران گروه جی ۸ ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان کردند.

در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شده در دستور کار فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت. نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و در سطح کشورها رسالت اصلی FATF محسوب می‌شود.

با این وجود ایران به دلیل تحریم هایی که در سال های گذشته با آن مواجه بوده است، مجبور بوده که تراکنش های مالی خود را از طرقی مختلف انجام دهد که همین امر نیز موجب شده است که ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد.

اخیرا گروه ویژه اقدام مالی در پایان نشست دوره‌ای خود اعلام کرد جمهوری اسلامی و کره شمالی در لیست سیاه این نهاد باقی می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارکوس پلیر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی، می‌گوید در وضعیت این دو کشور تغییری رخ نداده و به همین دلیل مشمول اقدام‌های متقابل و محدودکننده باقی خواهند ماند.

او از همه کشورهای عضو و هم‌پیمان با اف‌ای‌تی‌اف خواست تدابیر موثری علیه ایران و کره شمالی اعمال کنند. پلیر تاکید کرد که این دو کشور در دور زدن تحریم‌ها هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند و به همین دلیل دیگر کشورها نیز باید در مراودات بانکی و مالی با آنها هوشمندتر باشند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز شنبه اعلام کرد که گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF با طرح اصلاح استانداردهایش به منظور ارتقای نظارت بر تبادلات مالی که هدفشان دور زدن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بوده، موافقت کرده است‌.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که  اهمیت دادن به استانداردهای جدید توسط گروه ویژه اقدام مالی در جلسه این هفته‌اش، پاسخ جهانی به جلوگیری از اشاعه تسلیحات را تقویت خواهد کرد.

ادعا شده که ایران و کره شمالی با تثبیت شبکه‌های پیچیده و دقیقی که شامل شرکت‌های پوسته‌ای که در کشورهای عضو FATF مستقر هستند، به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و انتقال بودجه به منظور آن چه «توسعه اهداف خطرناک‌شان» خوانده شده، هستند.

اما مساله اصلی این است که ادامه حضور ایران در لیست سیاه FATF می تواند یکی از اصلی ترین دلایل برای ناتوانی در برقراری ارتباطات مالی با سایر کشورها باشد.

زمانی که تحریم های ایران به صورت یک جانبه انجام شده است، این امکان وجود دارد که تجار جا به جایی های پول را انجام دهند، اما ادامه حضور در لیست سیاه FATF می تواند رفته رفته تراکنش های مالی را بیش از پیش دشوار کند.

از این رو می توان گفت که حضور در لیست سیاه FATF می تواند مهم ترین نوع تحریم ایران باشد که روز به روز دست فعالان اقتصادی را برای کار در عرصه های بین المللی و ارزآوری بیشتر می بندد.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز