عملکرد صادراتی ایران در فصل دوم سال ۲۰۲۰

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۵:۳۵:۴۱
کد خبر: ۱۰۸۵۲۱۸
عملکرد صادراتی ایران در فصل دوم سال ۲۰۲۰
بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل شاخص عملکرد صادراتی ایران در فصل دوم سال 2020 ، معادل 0.16 بوده که نسبتا پایین‌تر از کشورهای دیگر است و شاخص عملکرد صادراتی برزیل 3.7 برابر و شاخص عملکرد ترکیه 2.5 برابر ایران است.

به گزارش برنا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل  (UNCTAD) برای مقایسه وضعیت صادرات در کشورهای جهان، دو شاخص با عنوان «عملکرد صادرات» و »نوسان صادژرات» معرفی کرده است. «عملکرد صادرات» یک شاخص ترکیبی است که شامل نرخ رشد، عملکرد در مقایسه با رقبا و رقابت‌پذیری در بازارهای بزرگ و پویا است. امتیاز بالاتر نشان‌دهنده عملکرد صادراتی بهتر است. در عین حال، «نوسان صادرات»، عملکرد صادراتی طی چهار فصل را مورد بررسی قرار می‌دهد و امتیاز بالاتر آن نشان دهنده آسیب‌پذیری بالاتر است.

براساس گزارش آنکتاد، شاخص عملکرد صادراتی ایران در فصل دوم سال 2020، معادل 0.16 بوده که نسبتا پایین‌تر از کشورهای دیگر است. در میان کشورهای مورد بررسی شاخص عملکرد صادراتی کشورهای برزیل (0.59)،کره جنوبی (0.39)، مالزی (0.38)و ترکیه (0.36) به نسبت بالاتر از سایر کشورها است. شاخص عملکرد صادراتی برزیل 3.7 برابر ایران و شاخص عملکرد ترکیه 2.5 برابر ایران است.

همچنین نوسان صادراتی کشورهای کویت (0.87)، هند (0.79)، ترکیه (0.76) و عمان (0.7.2) نیز بالاتر از باقی سایر کشورها بوده است. همچنین، نوسان صادراتی ایران بسیار پایین و معادل 0.06 است که علت آن عدم مشارکت فعال ایران در زنجیره ارزش جهانی و گرفتارشدن در تله رقم کم صادرات است.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز