برنا گزارش می‌دهد؛

تعلل اوپکی‌ها و سقوط آزاد قیمت نفت

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۹:۵۲:۰۴
کد خبر: ۱۰۹۷۱۴۱
تعلل اوپکی‌ها و سقوط آزاد قیمت نفت
درست در روزی که نشست اوپک برگزار شد، قیمت سبد نفتی این سازمان (اوپک) با کاهش روبرو شد. در عین حال تداوم کاهش قیمت نفت نیز نشان از چشم‌انتظاری بازار برای مشخص شدن نتیجه جلسه اوپک دارد.

به گزارش برنا، نشست اخیر اوپک با اما و اگرهای بسیاری همراه بود. آخرین جلسه‌ای که اعضای اوپک داشتند در شامگاه دوشنبه بود که باز هم توافق لازم صورت نگرفته بود. اوپکی‌ها تلاش کردند در این جلسه به توافقی برای تمدید توافق کاهش تولید روزانه 7.7 میلیون بشکه‌ای برسند. با این حال، توافق حاصل نشد و نشست به روزهای بعد موکول شد.

بیژه زنگنه وزیر نفت بعد از جلسه اوپک گفته بود: در این نشست بحث تمدید توافق کاهش تولید روزانه هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای مطرح بود که اگرچه بعضی از اعضای اوپک گلایه‌هایی مبنی بر مراعات نشدن تصمیم‌های پیشین ازسوی بعضی از اعضا داشتند، اما در اوپک اجماع نسبی وجود دارد و این گلایه‌ها آن‌طور نبود که بتواند مانع تصمیم برای تمدید توافق کنونی شود. نگرانی اصلی اعضای اوپک از نحوه همکاری اعضای غیراوپک است.نشست اوپک برای تنفس تعطیل و ادامه آن به نشست اوپک پلاس موکول شد. آنچه مهم است اینکه مذاکره کنیم و حوصله داشته باشیم تا به نتیجه برسیم.

وی در خصوص دلایل حاصل نشدن توافق گفته بود: مساله روسیه و قزاقستان مطرح است. نظر قزاقستان این است که کاهش تولید ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ادامه نیابد و بر اساس همان توافق پیشین، سطح کاهش تولید به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد. ما هم با آنچه تصمیم بیشتر اعضا باشد، موافقیم.

ریزش قیمت ها

اما درست در روزی که نشست اوپک برگزار شد، قیمت سبد نفتی این سازمان (اوپک) با کاهش روبرو شد. آنطور که شانا گزارش داده بود، قیمت سبد نفتی این سازمان به ۴۶ دلار و ۴۳ سنت رسید در حالی‌ که روز جمعه (هفتم آبان‌ماه) ۴۶ دلار و ۷۹ سنت بود.

سبد نفتی اوپک شامل ۱۳ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

اما همزمان قیمت نفت نیز با کاهش روبرو شد. قیمت نفت برنت تا لحظه تنظیم این گزارش به 47.17 دلار و نفت WTI به 44.25 دلار رسید که تداوم کاهش در روزهای اخیر را نشان می‌دهد.

برخی کارشناسان معتقدند که قیمت نفت خام به‌دلیل افزایش نگرانی از مازاد عرضه نفت اتفاق افتاد است. برخی خبرگزاری‌ها نیز نوشته‌اند که دلیل این افزایش نگرانی، موکول شدن ادامه نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و برگزاری نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک به روز پنجشنبه است. البته باب یاوگر، از مدیران انرژی مؤسسه میزوهو آمریکا نیز دراین باره گفته که به نظر می‌رسد اوپک پلاس کاهش تولید کنونی خود را سه ماه تمدید کند.

چشم‌انتظاری ادامه دارد

پیش از این نیز رئیس دوره‌ای اوپک گفته بود چشم جهان به تصمیم اوپک است و به نظر می‌رسد این تداوم در کاهش قیمت نیز همین مساله را تایید می‌کند. عبدالمجید عطار رئیس دوره‌ای اوپک با بیان اینکه چشم جهان به تصمیم اوپک است، گفته بود: پیش‌بینی شده تقاضا در سال آینده همچنان روند نزولی داشته باشد و این رقم ۹ میلیون بشکه اعلام شده است.سال ۲۰۲۰ سالی پر از چالش بخاطر ویروس کرونا بود و از همین رو  اقتصاد جهان در رکورد شدیدی به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه شرایط به همین شکل در سال ۲۰۲۱ ادامه دارد، افزود: اما انتهای مسیر روشن خواهد بود و اقتصاد جهانی حدود ۴.۴ درصد در این سال رشد پیدا خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز