عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

تصمیمات نفتی برای بازگشت تعادل به اقتصاد جهانی

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۴:۴۹:۴۱
کد خبر: ۱۰۹۸۶۹۴
تصمیمات نفتی برای بازگشت تعادل به اقتصاد جهانی
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اجلاس اخیر اوپک از تصمیم این نهاد برای کاهش اندک تولید نفت و اثرگذاری آن بر تعادل بیشتر بازار گفت.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برگزاری اجلاس یکصد‌و‌هشتادم اوپک که پنج‌شنبه گذشته برگزار شد و آخرین تصمیماتی که کشورهای صاحب نفت گرفتند، توافق صورت گرفته در این اجلاس مبنی بر اصلاح میزان کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولیدکننده را گامی در مسیر تعادل این بازار طی ماه‌های آتی دانست.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، رضا پدیدار با یادآوری اینکه کشورهای عضو اوپک و غیراوپک طی اجلاس گذشته تصمیم گرفتند که میزان کاهش تولید نفت کشورهای این اتحادیه بین‌المللی را به 7 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسانند، تصریح کرد که کشورهای صاحب نفت در جلسه اخیر تصمیم گرفتند که این میزان را به 7 میلیون و 200 هزار بشکه در روز اصلاح کنند.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، برخی از کشورهای عضو این اتحادیه از جمله عراق، به تعهدات خود مبنی بر کاهش تولید نفت پایبند بودند و در اجلاس اخیر به سه کشور عضو اوپک و غیراوپک که تعهد خود را ایفا نکردند فرصت داده شد تا پایان ماه مارس 2021 تعهدات خود را اجرایی کنند. وی در عین حال یادآور شد که کشورهای ایران، ونزوئلا و لیبی همچنان از هرگونه کاهش تولید نفت مستثنی هستند.

پدیدار با بیان اینکه تصمیم اخیر اجلاس اوپک، می‌تواند ثبات نسبی و تعادل قیمتی را به بازار جهانی نفت بازگرداند، افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دامنه قیمت جهانی نفت خام طی ماه‌های پیش رو، همچنان در بازه 40 تا 50 دلار برای هر بشکه در نوسان باشد و طی زمستان امسال و در اوج مصرف آن نیز نرخ 50 دلار را به ثبت برساند.

به گفته این فعال حوزه اقتصاد انرژی، این بازه قیمتی می‌تواند وضعیت پایداری را برای کشورهای تولیدکننده نفت ایجاد کند، هرچند اقتصاد برخی از کشورهای این حوزه با قیمت‌های بالاتر از 50 دلار برای هر بشکه نفت، روی آرامش نسبی را خواهد دید که در میان کشور عربستان اقتصادش با نفت 80 دلاری که در بودجه این کشور نیز پیش‌بینی شده، به تعادل می‌رسد و برای کشور عراق نیز نفت 90 دلاری مناسب خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، همچنین یادآوری کرد که در اجلاس 180 اوپک، پیرامون بازگشت ایران به بازار جهانی نفت به دنبال انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و احتمال لغو تحریم‌های ایران، بحث و گفت‌و‌گوهایی میان نمایندگان کشورهای عضو صورت گرفت.

به گفته وی، همچنین در این جلسه بنا بر آماری که دبیرکل اوپک اعلام کرد، آخرین میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک طی ماه نوامبر امسال، 25 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود که در مقایسه با ماه اکتبر، 750 هزار بشکه افزایش داشته است.

پدیدار همچنین تصریح کرد که اجلاس یکصد و هشتادم اوپک در حالی به کار خود پایان داد که اعضای این اتحادیه بزرگ نفتی بر اتخاذ تصمیماتی که منجر به تضمین امنیت انرژی در جهان شود، تاکید کردند.

همچنین به گفته وی، قرار بر این شد طی 3 ماه آینده کمیته نظارتی و راهبردی اوپک کماکان به وظایف خود در دبیرخانه این اتحادیه بپردازند و گزارش خود را به رئیس اجلاس ارائه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز