افزایش اعتبارات قانون حمایت از معلولان در بودجه ۱۴۰۰

فرافکنی نکید؛ دولت به فکر معلولان است

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۱۴۶
فرافکنی نکید؛ دولت به فکر معلولان است
دولت بر اساس وعده ای که داده بود سهم مشخصی برای معلولان در بودجه 1400لحاظ کرد تا این قشر از جامعه از تسهیلات کافی برخوردار شود. دولت دوازدهم در سال 98 و 99 بودجه کافی برای معلولان لحاظ کرد و در همین راستا در بودجه 1400 هم این قشر از توجه دولت محروم نماند و بودجه لازم برای معلولان لحاظ شد.

به گزارش برنا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند روز قبل ، از رشد ۳۰ درصدی بودجه لازم برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت:« بودجه بهزیستی نیز بیش از ۲۶درصد رشد داشته است» قانون حمایت از حقوق معلولان اسفند ۹۶ در مجلس تصویب و اردیبهشت ۹۷ توسط رئیس جمهوری برای اجرا به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. جمعیت معلولان تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی، حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ نفر است. دولت در بودجه 1400 به افزایش بودجه معلولان پرداخت چنانکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:« در سال های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۱۱۰۰ و  ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون مربوط به افراد دارای معلولیت اختصاص یافته بود. امسال هم شاهد رشد این رقم هستید.»  محمدشریعتمداری توضیح داد:« همه افراد معلولی که با اراده و خلاقیت خود افراد سالم را به چالش می کشند و توانایی های خود را در عرضه های گوناگون نشان می دهند، نشان داده اند که اگر در یک عضو دارای نقص و معلولیت باشند اما دارای فکر، اندیشه، حرکت، جسم و روح فعال و خلاقی هستند و می توانند جامعه را در یک سمت و سوی خاص رهبری کنند.» 

*پاسخ به فرافکنی ها علیه دولت

به منظور اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور علاوه بر اعتبار مندرج در ردیف مستقل «سازمان بهزیستی کشور - اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین (۱۳۱۵۱۰)»، معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان (با رشد ۳۱ درصد) پیش‌بینی گردیده است؛ همچنین از محل ردیف اصلی سازمان بهزیستی کشور تحت عنوان «سازمان بهزیستی کشور - (۱۳۱۵۰۰)»، مبلغ ۱۶۱۴ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بابت پوشش بعضی از تعهدات مندرج در قانون مزبور از قبیل حق بیمه سهم کارفرمایی و خویش‌فرمایی معلولان تحت پوشش، کمک به تأمین، تعمیر و اجاره مسکن معلولان، حمایت از اشتغال معلولان، پرداخت مستمری معلولان شدید و خیلی شدید تحت پوشش، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی معلولان و بیماران روانی مزمن در مراکز غیردولتی و خانواده، کمک به توانبخشی و آموزش معلولان در مراکز غیردولتی روزانه، حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی، شهریه دانشجویان، کمک هزینه وسایل بهداشتی و درمانی و کمک هزینه وسایل توانبخشی پیش‌بینی شده است. به عبارت دیگر در مجموع ۳۳۱۴ میلیارد تومان اعتبار بابت ارائه خدمات تعریف‌شده در قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. شایان ذکر است در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور برای اجرای برنامه‌های فوق اعتباری معادل ۱۶۳۷ میلیارد تومان نیز پیش‌بینی شده که تاکنون ۱۰۹۱ میلیارد تومان، معادل ۶۷ درصد از اعتبارات پیش‌بینی‌شده، به سازمان بهزیستی کشور پرداخت شده است

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز