در گفت‌وگو با برنا عنوان شد:

مردم ما «کنترل تلویزیون» را هم کالای سرمایه‌ای می‌دانند/ از کسانی که روی دلار و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، مالیات سنگین بگیرید

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۵۹۷
مردم ما «کنترل تلویزیون» را هم کالای سرمایه‌ای می‌دانند/ از کسانی که روی دلار و طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، مالیات سنگین بگیرید
یک کارشناس بازار معتقد است که باید برای کسانی که روی طلا یا دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند، مالیات سنگین وضع کرد.

کامران قزل گل در خصوص بررسی‌های تازه مجلس برای طرح مالیات بر ارزش افزوده طلا، به خبرنگار اقتصادی برنا گفت: مالیات چیز خوبی است چون به جامعه باز می‌گردد و جزء درآمدهایی است که باعث تورم نمی‌شود. اگر بتوان روی حساب و کتاب کاری کرد خوب است اما موضوع این است که طرح‌های مختلفی ارائه می‌شود مثلا طرح مالیات بر خانه‌های خالی، خودروی گران و ... . یک بار برای همیشه مثل همه کشورها باید مالیات بر اشخاص حقیقی را وضع کرد تا مثل اشخاص حقوقی که باید آخر سال رقمی معادل 20 تا 25 درصدی را مالیات بدهند، با توجه به درآمدشان مالیات بدهند. الان تنها اشخاص حقیقی که به وقت مالیات می‌دهند، کارمندان هستند.

وی گفت: ما شاهد هستیم افرادی که طلا خرید و فروش می‌کنند یا از طریق خرید و فروش کالاهایی مثل خودرو درآمد به دست می‌آورد، مالیات نمی‌دهد. چون سیستم فعلی اقتصاد بستر اخذ مالیات از شخص حقوقی را ندارد و به این راحتی قابل اصلاح نیست. باید بتوان درآمد هر شخصی را تشخیص داد و مالیات را اخذ کرد. باید یک بار برای همیشه سیستم را اصلاح کرد. دوم اینکه باید مالیات سنگین برای کسانی گذاشت که سرمایه‌گذاری روی طلا یا دیگر اقلام این چنینی می‌کنند. شاید طلا در دیگر نقاط جهان هم کالای سرمایه‌ای باشد اما در مورد دلار باید مالیات سنگین گرفت.

به گفته وی، در کشور ما مردم از کنترل تلویزیون گرفته تا شلوار جین را کالای سرمایه‌ای می‌دانند و تصور می‌کنند باید زودتر بخرند تا ارزش پول‌شان افت نکند. البته حق دارند اما باید فرهنگ‌سازی کرد تا به جای سرمایه‌گذاری روی طلا و دلار، به سمت سرمایه‌گذاری روی حوزه مولد اقتصاد بروند.

قزل‌گل با اشاره به اینکه کلیه این صحبت‌ها با فرض اصلاح بقیه سیستم است، تاکید کرد: می‌توان به جای هزینه کردن بودجه برای برخورد با افراد، قبل از این کار آموزش و فرهنگ سازی کرد تا به سمت خرید دلار و پس‌انداز آن نروند و به جایش به سمت بخش مولد یا خرید سهام بروند. در تلویزیون هزینه‌های بسیاری برای تبلیغ رَنده و هزار مدل کالا می‌شود. می‌توان یک بار هم برنامه تهیه کرد تا به صورت آموزشی و فرهنگ‌سازی باشد و به مردم بیاموزد که برای سرمایه‌گذاری به سمت دلار نروند. کسی که از نوسانات طلا درآمد کسب می‌کند باید مالیات سنگین بدهد و هیچ بخشودگی هم در کار نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که «ورود کردن مجلس به چنین طرح‌هایی چقدر وظیفه این نهاد است»، گفت: طبیعی است که یا قانونی وجود دارد یا خیر. اگر وجود دارد باید اجرا شود و وظیفه دولت است اما اگر وجود ندارد، دولت باید لایحه بدهد. اینکه خود مجلس به این بحث ورود کند، خیلی مرسوم نیست. وظیفه دولت است که طرحی را ارائه کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز