لوله‌گذاری دریایی پایانه نفتی جاسک آغاز شد

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۱۴:۴۳:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۳۰۳۹
سرپرست طرح توسعه پایانه نفتی جاسک از آغاز عملیات لوله‌گذاری دریایی فاز زودهنگام این طرح خبر داد.

به گزارش برنا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، وحید مالکی در حاشیه عملیات لوله‌گذاری دریایی این طرح گفت: با مساعد شدن شرایط جوی و انجام مقدمات اولیه در روزهای گذشته، عملیات کشش خط لوله دریا از ساحل (shore pulling) مسیر منتهی به نخستین گوی شناور پایانه نفتی جاسک به طول ۲.۵ کیلومتر، از ساعات ابتدایی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ دی‌ماه) توسط شناور لوله‌گذار سی‌مستر آغاز شد.

وی اجرای این عملیات را نخستین بخش از توسعه دریایی پایانه نفتی جاسک عنوان کرد و افزود: بخش دریایی فاز زودهنگام این طرح با احداث دو رشته خط لوله ۳۶ اینچ دریایی به طول تقریبی ۱۲ کیلومتر و احداث یک گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی تکمیل می‌شود.

سرپرست طرح توسعه پایانه نفتی جاسک پیشرفت فاز زودهنگام طرح توسعه پایانه نفتی جاسک را ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش کارفرما (شرکت نفت و گاز پارس) و پیمانکاران طرح (کنسرسیوم شرکت‌های مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و شرکت گاما)، بهره‌برداری زودهنگام از این طرح تا پایان امسال محقق شود.

مالکی اجرای کامل این طرح را افزون بر تضمین استمرار صادرات نفت خام کشور و کاهش وابستگی ایران به تنگه هرمز، زمینه‌ساز اشتغال نیروهای بومی منطقه دانست و افزود: این پروژه در زمان اجرا برای حدود ۱۲۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک، شامل ۳ مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، ۳ مجموعه چندراهه دریایی و ۳ مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی است که مقرر است تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری کامل برسد.

نظر شما
پرونده ویژه