وزیر نیرو در نشست افتتاحیه اجلاس چهاردهم کمیسیون همکاری‌ مشترک ایران و تاجیکستان:

توسعه روابط تجاری، صنعتی و بانکی تهران و دوشنبه/ اجرای توافقات به دست آمده نیازمند اراده و تحرک بیشتری است

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۱۴:۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۱۸۹۴۲۷
توسعه روابط تجاری، صنعتی و بانکی تهران و دوشنبه/ اجرای توافقات به دست آمده نیازمند اراده و تحرک بیشتری است
وزیر نیرو خواستار توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان شده و با تاکید بر اجرای توافقات به دست آمده در اجلاسیه سیزدهم کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور گفت: با وجود اراده رهبران عالی دو کشور و توافقات مناسب و تایید شده، اجرای این توافقات نیازمند اراده و تحرک بیشتری است.
به‌گزارش برنا به نقل از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" روز دوشنبه در نشست افتتاحیه اجلاسیه چهاردهم کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور در شهر دوشنبه با قدردانی از میهمان‌نوازی طرف تاجیکستانی اظهار داشت: ما به عنوان مسوولان کمیسیون باید چاره‌جویی کنیم تا توافق‌هایی که با صرف وقت، هزینه و بر اساس اراده رهبران عالی به دست آمده، هر چه زودتر به نتایح ملموس‌تری برسد و روند اجرای آن‌ها به سطح مطلوب و شایسته دو کشور رسانده شود.
وی افزود: یکی از زمینه‌های مهم برای گسترش روابط تجاری دو کشور وجود روابط بانکی مابین بوده و لازم است دو طرف در این زمینه تحرک لازم را انجام دهند.
وزیر نیرو با استقبال از درخواست و پیشنهاد طرف تاجیکستانی برای گسترش سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایران در تاجیکستان با استفاده از نیروی کار و منابع اولیه این کشور گفت: حل مشکلات بانکی پیش نیاز توسعه سرمایه‌گذاری طرف‌های ایرانی است.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان با آرزوی سلامتی و موفقیت برای طرف تاجیکستانی ابراز امیدواری کرد: در زمان مسئولیت خود و وزیر انرژی تاجیکستان گام‌های اساسی در توسعه همکاری‌های دو کشور برداشته شود و در مذاکرات اجلاسیه بتوانیم به مسئولیت مشترک در توسعه روابط دو کشور بیش از پیش بپردازیم.
"دلیر جمعه" رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان هم با خوش آمدگویی به هیات ایرانی ابراز اضافه کرد: با برگزاری اجلاسیه چهاردهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تحرک ویژه‌ای در ارتقا و توسعه روابط دو کشور هم فرهنگ، دوست و همزبان به وجود بیاید.
وی با اشاره به روابط تجاری و تراز صادرات و واردات بین دو کشور در چند سال گذشته گفت: بر اساس اطلاعات واردات و صادرات بین دو کشور پتانسیل بسیار زیادی در جهت ارتقای روابط تجاری دو طرف وجود دارد.
وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان همکاری دو کشور در ساخت سد و نیروگاه برق‌آبی سنگ توده را به عنوان نمونه‌ بسیار موفق همکاری دو کشور ذکر کرد که توسط شرکت‌های متخصص طراحی و ساخته و توسط روسای جمهوری دو کشور بهره‌برداری شده است.
جمعه همچنین با اشاره به توافق دو کشور در اجرای پروژه تکمیل تاسیسات تونل استقلال تاجیکستان و کمک ایران در این زمینه، بر آمادگی کشورش بر ایفای تعهدات مالی خود در این چارچوب به همراه تعهدات مالی طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد.
وی در عین حال به مشکلات ناشی از کرونا اشاره و  ابراز آمادگی کرد: دو طرف بتوانند هر چه سریعتر رابط سازنده فی مابین را به حد قابل قبولی برسانند.​
نظر شما