در خرداد ۱۴۰۰؛

عبور تجارت خارجی ایران از ۸ میلیارد دلار

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۱۱:۴۴:۰۸
کد خبر: ۱۲۰۰۲۶۹
عبور تجارت خارجی ایران از ۸ میلیارد دلار
سخنگوی گمرک اعلام کرد، تجارت خارجی کشور در ماه خرداد از هشت میلیارد دلار عبور کرد که به این ترتیب تراز تجاری ماه خرداد مثبت ۶۸۱ میلیون دلار شد.

به گزارش برنا به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی افزود: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در خردادماه با رشد چهار میلیون و ۲۳۶ هزار تنی نسبت به اردیبهشت ماه به ۱۶ میلیون و ۱۳۶ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۵۷ میلیون دلار رسید که با افزایش ۹۷۴ میلیون دلاری، در این ماه نسبت به اردیبهشت، ۳۵ درصد در وزن و ۱۴ درصد در ارزش رشد را تجربه کرده است.

لطیفی گفت: تجارت خارجی غیرنفتی در فصل بهار به ۳۸ میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا و به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار دلار رسید که ۱۶ میلیون و ۱۳۶ هزار تن، به ارزش هشت میلیارد و ۵۷ میلیون دلار آن مربوط به خردادماه است.

لطیفی افزود: از این میزان تجارت خارجی در خردادماه، ۱۳ میلیون و ۸۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار مربوط به صادرات کالا‌های ایرانی است و مابقی آن به وزن سه میلیون و ۴۹ هزار تن، به ارزش سه میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.

وی توضیح داد: با وجود رشد ۶۹ درصدی صادرات از لحاظ ارزش در مجموع سه ماه فصل بهار، نسبت به این مدت در سال قبل، در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه با چهار میلیون و ۵۰۸ هزارتن کالای بیشتر و یک میلیارد و ۱۷ میلیون دلار فروش بیشتر، رشد ۵۲ درصدی در وزن و ۳۰ درصدی در ارزش را شاهد بودیم,، اما در رویه واردات در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه ۲۷۲ هزار تن کالای کمتر و ۴۳ میلیون دلار ارزش کمتر نسبت به ماه قبل کالا وارد کشور شده که به ترتیب هشت درصد و یک درصد در وزن و ارزش کالا کمتر وارد شده است.

سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کالا‌های ایرانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ گفت: در سومین ماه سال، عراق با ۶ میلیون و ۴۸۸ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار، چین با دو میلیون و ۴۵۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۲۵ هزار تن به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، افغانستان با ۴۷۵ هزار تن به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار و ترکیه با ۲۷۹ هزار تن به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی کشور در خرداد ماه بودند که با اضافه شدن آمار صادرات گاز مایع به عراق، این کشور در خرداد ماه اولین مقصد کالا‌های صادراتی شد.

وی افزود: امارات با یک میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار، چین با ۲۲۲ هزار تن به ارزش ۷۲۹ میلیون دلار، ترکیه با ۳۰۷ هزار تن به ارزش ۳۸۴ میلیون دلار، آلمان با ۸۳ هزار تن به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار و سوئیس با ۱۱۳ هزار تن به ارزش ۱۰۱ میلیون دلار، پنج شریک کشورمان برای تامین کالا‌های مورد نیاز کشور بودند.

لطیفی در خصوص میزان کالا‌های عبوری از کشور توضیح داد: ترانزیت کشور در خردادماه مانند دو ماه فروردین و اردیبهشت روند خوبی دارد و ۹۰۱ هزار تن کالا، میزان کالا‌های عبوری از کشورمان در این ماه بوده است که با وجود رشد ۱۲۱ درصدی ترانزیت در سه ماهه اول سال نسبت به فصل بهار ۱۳۹۹، نسبت به اردیبهشت ماه ۳۲ هزار تن کالای کمتر از کشورمان عبور کرده که این میزان کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز