سخنگوی کمیسیون انرژی:

استانهای گرمسیر و جنوبی کشور به نوبت تعطیلات تابستانی می‌روند/ با کمک دستگاه قضایی رمزارزهای مجوزدار و بی‌مجوز جمع می‌شوند

۱۴۰۰/۰۴/۱۸ - ۰۵:۴۰:۲۹
کد خبر: ۱۲۰۳۵۸۷
سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس یازدهم گفت: اعلام کردیم، تعطیلات تابستانی و تعمیرات تابستانی برخی از صنایع سنگین که بیشترین حجم مصرف برق را دارند، پیش از موعد و ظرف این یک ماه و به تدریج انجام شود.

فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک و سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس یازدهم، در خصوص جلسه مشترک اعضای کمیسیون انرژی با وزیر نیرو و معاونان وزیر نیرو گفت: برای اینکه مصارف خانگی ما مشکل پیدا نکند یکسری روشنی های غیر ضرور داریم که بر این اساس جدول، درصد برقی آنها مشخص است. ما گفتیم همه مصارفی که غیر ضرور است در یک مدت کوتاهی از جمله معابر برق آنها قطع شود که مشترکین خانگی قطعی برق نداشته باشند. برای مثال شما در خانه در کنار خانواده نشستید و در گرمای  50درجه شب استراحت می کنید، برق در خیابان و بلوار روشن باشد بهتر است یا برق خانه روشن باشد.

حسنوند در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی برنا مبتنی بر اینکه خاموشی معابر موجب تصادفات و سانحه‌های ناگوار می‌شود، گفت: اینطوری نیست که ظلمات بشود مگر همه جاده های ایران روشنایی دارند، خیر ندارند. شما باید اهم و فی الاهم کنید. مردم ایران نگران هستند و بد موقع برق آنها قطع می شود و همچنین خاموشی های خارج از برنامه به آنها وارد می شود بنابراین گفتیم، برق مصارف غیر ضرور قطع شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در رابطه با تصمیمات اخذ شده در جلسه مشترک با هیئت دولت افزود: در موضوع خاموشی‌ها یک سری اقدامات کوتاه مدت وجود دارد تا از این بحران یک ماهه عبور کنیم و همچنین باید اقدامات میان مدت و بلند مدت برای سال آینده و سال های بعد برنامه‌ریزی شود. در حال حاضر بحران برق و خاموشی در سراسر کشور داریم که بعضا با قطعی برق مشکل آب هم به وجود می آید ما این را در اولویت گذاشتیم که در ابتدا اقدامات کوتاه مدت را دنبال کنیم.

او ادامه داد: ما گفتیم در برخی استان های گرمسیر و جنوبی کشور، دولت به نوبت تعطیلات تابستانی اعلام کند البته نه همه با هم. به عنوان مثال استان بوشهر، سیستان وبلوچستان و هرمزگان و خوزستان و بخشی از فارس چون گرما بالای 50 درجه دارند طبق استانداردها باید به آنها تعطیلی بدهیم. هیات دولت به بعضی از استانها تعطیلی بدهد تا ما بتوانیم از آن شرایط استفاده کنیم و برق را در جاهای دیگر داشته باشیم. نکته دومی که گفتیم این بود که در برخی از استان های کشور پنج شنبه ها را در سراسر کشور تا پایان شهریورماه تعطیلی برای ادارات، بازارها و جاهای دیگر در نظر بگیریم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس درباره رمزارزها گفت: رمرارزها چه آنهایی که مجوز داشتند و چه آنهایی که مجوز نداشتند همه باید جمع آوری شود و مشترکین پر مصرف و آنهایی که مصرفشان به نوعی از حد متعارف بالاتر رفته احتمال رمز ارزهای غیرمجاز می‌دهیم که باید نیروهای بسیج و نیروی انتظامی با کمک دستگاه قضایی ورود کنند و جلوی فعالیت آنها را بگیرند. ما معتقد هستیم حتما باید جلوی فعالیت رمز ارزها تا اطلاع ثانوی گرفته شود.

حسنوند عنوان کرد:  بخشی از مشکلات ما در اورهال نیروگاه های برق آبی همین رمز ارزها بودند حتما باید تا اطلاع ثانوی فعالیت آنها متوقف شود. برای رمز ارزها توسط وزارت صمت مجوز به فرد داده شده و مجوز مکان نیست و ممکن است شما اینها را به منزل، مزرعه و یا کارگاه ببرید که اینها باید شناسایی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم ادامه داد: گفتیم ستاد فرماندهی واحد می‌خواهیم؛ باید وزیر نیرو با اختیارات دولت و رئیس جمهور فرماندهی موضوع را به عهده بگیرد و همه استانها و وزارتخانه ها با ایشان هماهنگ باشند. از ظرفیت نیروگاهی سایر وزارتخانه ها باید استفاده شود. برخی از وزارتخانه ها مثل وزارت نفت و پتروشیمی و پالایشگاه ها اینها نیروگاه هایی دارند که ظرفیت برقشان را می توانند به شبکه برق سراسری وارد و استفاده کنیم.

حسنوند با بیان اینکه بسیاری از مراکز درمانی ما و مراکز اداری و مراکز نیروهای مسلح دارای ژنراتور و دیزل های تولید برق هستند؛ تصریح کرد:  اینها را برای کمک، باید وارد مدار کنیم تا آنها از شبکه برق سراسری کمتر استفاده کنند تا به مشترکین خانگی خاموشی ندهیم. تولید برق در بعضی از نقاط پراکنده توسط بخش خصوصی انجام شده که حدود 300 مگاوات است و سریعا وزارت نیرو با اینها قرارداد انجام بدهد که این 300 مگاوات هم وارد شبکه سراسری برق کشور بشود. گفتیم در موضوع صادرات یک تجدیدنظر صورت بگیرد که بتوانیم برق داخل را تامین کنیم و مشکلات داخلی را مرتفع و مردم هم با خاموشی کمتر مواجه شوند. برخی کشورها که امکان واردات برق به ایران دارند گفتیم که سریعا واردات به ایران انجام شود.

فریدون حسنوند با اشاره به راهکار واردات برای دو ماه پیشرو جهت تسریع حل مشکل خاموشی‌ها، ادامه داد: گفتیم، تعطیلات تابستانی و تعمیرات تابستانی برخی از صنایع سنگین که بیشترین حجم مصرف برق را دارند، پیش از موعد و ظرف این یک ماه و به تدریج انجام شود. 9 درصد مصرف برقمان در مصارف عمومی است که گفتیم بخشی از ادارات تعطیل شوند.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: قرار بر این شد که در همه وزارتخانه ها و سازمان ها بسیج ادارات و حراست، بعد از پایان تایم اداری همه سیستم‌های سرمایشی و روشنایی را خاموش کنند چون بعضا دیده شده که برای حضور تعداد اندکی چون سیستم سرمایش مرکزی بوده، مجبور بودند همه را روشن کنند که گفتیم، باید خاموش کنند و با افراد متخلف برخورد شود. این‌ها را هم دستگاه قضایی پیگیری خواهد کرد و دادستان کل هم ماموریت هایی برای نیروهای بسیج و نیروهای انتظامی مشخص کرده است. 

سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به اهمیت آگاهی مردم از وضع موجود اظهار داشت: پیشنهاد دادیم، ستاد اطلاع رسانی وزارت نیرو در دیسپاچینگ ملی مستقر شود و اکیپ صدا و سیما هم در آنجا مستقر شود و بطور مستقیم در پی چند برنامه با مردم صحبت کنند و به طور لحظه ای میزان تولید برق و مصرف برق به اطلاع مردم رسانده شود که به نوعی خود مردم در این صرفه جویی، مشارکت کنند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی در رابطه با زمان بندی خاموشی‌ها گفت: باید زمان بندی خاموشی‌ها را به حداقل برسانیم و اضافه بر آن هم خاموشی نداشته باشیم. ما حداقل خاموشی ها را خواهیم داشت بهرحال ما دنبال این هستیم که بعضی از نیروگاه ها که اورهال بودند به مدار بیایند و اگر بتوانیم، از ظرفیت برق آبی که تولید ندارد استفاده کنیم تا بخشی از مشکلات حل شود. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز