رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکیدکرد:

رایزنان بازرگانی فرصتی برای توسعه صادرات در کشورهای هدف

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۱۱:۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۲۳۹۴۳۴
رایزنان بازرگانی فرصتی برای توسعه صادرات در کشورهای هدف
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه انتخاب رایزنان بازرگانی فرآیندی مهم، دشوار و بر اساس شایسته‌سالاری است، گفت: حضور این افراد باعث کشف و بهره‌برداری از فرصت‌ها و کاهش هزینه صادرکنندگان در شناسایی بازارهای هدف شده و در نهایت به توسعه صادرات می‌انجامد.

به گزارش برنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «علیرضا پیمان‌پاک» در خصوص برگزاری آزمون زبان انگلیسی در فرآیند انتخاب رایزنان بازرگانی، اظهار داشت: این آزمون هرساله به صورت حضوری برگزار می‌شود اما امسال به دلیل شرایط قرنطینه استانی، به صورت برخط با نظارت واحد حراست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های محل خدمت داوطلبان به صورت شفاهی و کتبی انجام شد. 

وی افزود: مطابق قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، داوطلبان رایزنی بازرگانی علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی باید به زبان انگلیسی یا محلی تسلط داشته باشند و افراد واجد امتیاز لازم از آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی وارد مراحل بعدی انتخاب شده و باید در آزمون تخصصی مطابق سرفصل‌های مندرج در دستورالعمل ۲۰۰۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت کنند.

پیمان‌پاک خاطرنشان‌کرد: داوطلبان لازم است ۷۰ درصد نمره قبولی در مصاحبه داخلی سازمان توسعه تجارت ایران و کمیته نهایی متشکل از رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رییس اتاق تعاون ایران را نیز کسب کنند.

وی تصریح‌کرد: نهادهای نظارتی متعددی بر چگونگی انتخاب و عملکرد رایزنان بازرگانی نظارت دارند و در صورت اثبات تخلف توسط دادگاه، حقوق دریافتی توسط رایزن باید توسط فرد متخلف به خزانه دولت بازگردانده شود.

معاون وزیر صنعت گفت: بر اساس  آمار، قبولی داوطلبان رایزنی بازرگانی در سال‌های گذشته فقط سه درصد بوده است، به‌طوری که از ۲۳۸ داوطلب در سال ۹۸ تنها هشت نفر موفق به طی کردن مراحل انتخاب شده‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه پُست رایزنی بازرگانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه‌داد: رونق تولید نیازمند صرفه اقتصادی تولید و ایجاد صرفه اقتصادی در گرو صادرات است و به همین دلیل، رایزنان بازرگانی به عنوان نیروهای پشتیبان صادرکنندگان برای دستیابی به بازارهای هدف، منتج به کشف و بهره‌برداری از فرصت‌ها و کاهش هزینه صادرکنندگان در شناسایی بازارهای هدف و توسعه صادرات می‌شوند که افزایش تولید، کاهش بیکاری و در نهایت رفاه اجتماعی را در پی خواهد داشت.

پیمان‌پاک با بیان اینکه اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف از طرف نهادهای مختلف درخواست می‌شود اما توان مالی اعزام آنان در سازمان توسعه تجارت ایران وجود ندارد، اضافه‌کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، سازمان‌های توسعه تجارت کشورهای توسعه‌یافته و پیشتاز در زمینه صادرات دست‌کم ۴۰ و حداکثر ۶۱ درصد از نیروهای خود را به عنوان رایزن بازرگانی یا کادر در اختیار آنان به خارج از کشور اعزام کرده‌اند. 

معاون وزیر صنعت با اشاره به پشتیبانی وزیر امور خارجه از وزارت صنعت در دفاعیه رای اعتماد خود در مجلس از رایزنان بازرگانی و لزوم افزایش بودجه برای استقرار آنان، ابراز امیدواری‌کرد: با پشتیبانی‌های دیگر مقام‌های مسوول به‌ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، امکان تکمیل حداقل ۶۰ پست مصوب رایزنی بازرگانی در خارج از کشور در دولت سیزدهم فراهم شود.

وی ادامه‌داد: استقرار رایزن بازرگانی در ۳۰ کشور هدف از جمله کشورهای همسایه دارای روابط تجاری، هند و چین و سایر کشورهای دارای ظرفیت صادراتی به‌منظور اقدام در سال جاری مورد توجه است. 

نظر شما