احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر / وارد مدار شدن ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پیک تابستان آینده

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۱۶:۳۳:۱۴
کد خبر: ۱۲۵۸۳۰۶
احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر / وارد مدار شدن ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پیک تابستان آینده
رئیس سازمان انرژی­‌های تجدیدپذیر و بهره­‌وری انرژی برق (ساتبا)، جزئیات احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی چهار سال را تشریح کرد.

به‌ گزارش برنا به نقل از وزارت نیرو ، "محمود کمانی" با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، اظهار کرد: از ابتدای شناخته شدن انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ۹۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده وجود دارد که شامل ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی، ۳۹۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و مابقی نیز نیروگاه‌های برق‌آبی، زیست‌توده و غیره است.
وی اضافه کرد: میزان ظرفیت نصب شده حدود یک درصد ظرفیت نیروگاهی کشور بوده که بسیار رقم پایینی است. در جهان حدود 30 درصد ظرفیت نیروگاهی متوسط از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود که در کشورهای مختلف این عدد بسیار بیشتر بوده و در برخی کشورها تا 80 درصد نیز مشاهده شده است.
به گفته معاون وزیر نیرو، روندی که در سراسر دنیا وجود دارد این است که به سمتی حرکت شود تا کل انرژی برق از انرژی تجدیدپذیر تامین شود.
رئیس سازمان انرژی­‌های تجدیدپذیر و بهره­‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان اینکه به دلیل وجود منابع گاز و در کل سوخت فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر بهایی داده نشده است، خاطرنشان کرد: با منابع گازی موجود حتی در بخش توسعه نیروگاه‌های فسیلی نیز احتمال به مشکل خوردن وجود دارد. در حال حاضر در فصل سرما برای تامین گاز امکان چالش نیز وجود داشته و باید از سوخت مایع استفاده شود.
کمانی با بیان اینکه در بلندمدت نمی‌توانیم برق خود را با تکیه بر انرژی‌های فسیلی تامین کنیم، تصریح کرد: در برنامه دولت سیزدهم به همین دلیل برای احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر اعلام آمادگی شده است.
رئیس سازمان ساتبا اظهار کرد: هم‌اکنون در کشور امکان احداث ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی شناسایی شده است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به دو اتفاق مهم در موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر، یادآور شد: اتفاق اول افزایش بهره‌وری در استفاده از تجهیزات تجدیدپذیر و مورد دوم نیز کاهش هزینه‌های خریداری این تجهیزات است؛ به‌طوری‌که در گذشته به ازای هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی 2000 دلار پرداخت می‌شد، اما این رقم به ۶۰۰ دلار کاهش یافته که این اتفاق به دلیل نوآوری انجام شده در دنیا است.
کمانی با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر آلودگی در محیط زیست ندارند، ادامه داد: اگر قیمت گاز را با نرخ صادراتی آن محاسبه کنیم، تولید برق در نیروگاه بادی یا خورشیدی قابل رقابت با انرژی فسیلی است.
وی با اشاره به برنامه ساتبا برای تغییر رویکرد، گفت: در برنامه‌ خرید تضمینی برق کسانی که با ساتبا قرارداد دارند، به آن‌ها متعهد هستیم و قرارداد‌ها در چارچوب خود باقی ‌خواهد ماند.
به گفته رئیس سازمان ساتبا، این روش به دلیل کمبود منابع با مشکل مواجه شده به همین دلیل وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مدل جدیدی را تعریف کرده است.
وی با اشاره به مدل جدید نیز خاطرنشان کرد: در مدل جدید که فراخوان ۱۰ هزار مگاوات احداث نیروگاه ارائه شده، متقاضیان درخواست خود را به ساتبا انتقال می‌دهند و این سازمان نیز بعد از بررسی موارد لازم وارد مرحله امضای تفاهم‌نامه خواهد شد.
کمانی با بیان اینکه تاکنون برای احداث ۳۲ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درخواست داده شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این درخواست‌ها به ۵۰ تا ۶۰ مگاوات نیز برسد. مسیر این مهم از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که نیاز به مصوبه‌ای از شورای اقتصاد دارد. یعنی به ازای سوخت صرفه‌جویی شده تهاتر صورت می‌گیرد و سود سرمایه‌گذاری طی مدت سه تا چهار سال بازگردانده شده و حدود شش تا هفت سال نیز تعهد وجود دارد.
رئیس سازمان انرژی­‌های تجدیدپذیر و بهره­‌وری انرژی برق (ساتبا) ادامه داد: در این مدل سرمایه‌گذار پس از احداث نیروگاه ظرف ۶ سال رقم سرمایه‌گذاری شده و سود خود را دریافت خواهد کرد.
به گفته وی، در این مدت ۶ سال برق را از این نیروگاه‌ها تحویل خواهیم گرفت و پس از آن نیز تا ۲۰ سال سرمایه‌گذاران می‌توانند برق خود را در بورس عرضه کنند.
کمانی با اشاره به داخلی سازی تجهیزات در انرژی‌های تجدیدپذیر، اضافه کرد: فناوری و پتانسیل این تجهیزات به طور کامل در کشور وجود دارد، اما به دلیل اینکه این نیروگاه‌ها در کشور در حجم کمی احداث شده تولید نیز بالطبع به‌صورت محدود است.
وی با بیان اینکه در پرداخت مطالبات نیروگاه‌های مقیاس کوچک هیچ مشکلی نداریم، از پرداخت مطالبات دیگر تولید کنندگان تا پایان امسال خبر داد.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال احداث وجود دارد، گفت: تا پیک تابستان ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد.
وی میزان مطالبات تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر را حدود ۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: آیین‌نامه پرداخت بدهی‌ها باید در دولت تصویب و تعیین تکلیف شود تا بتوانیم از محل سوخت صرفه‌جویی شده مطالبات را پرداخت کنیم.
کمانی در پایان با اشاره به زمان احداث این ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر گفت: این برنامه چهار ساله تدوین شده و بر مبنای پیشنهاداتی که سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنند پیش خواهیم رفت و پیش‌بینی می‌شود تا پیک ۱۴۰۱ با آنچه که در قبل از طریق خرید تضمینی وجود داشت ۵۰۰ مگاوات احداث کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز