یک کارشناس مسکن در گفت و گو با برنا مطرح کرد

رشد نجومی قیمت املاک در استان­‌های شمالی کشور طی سه سال گذشته/ قراردادهای ملکی به بهانه‌های واهی فسخ می‌شود

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۰۹:۵۰:۱۶
کد خبر: ۱۲۷۶۲۲۶
رشد نجومی قیمت املاک در استان­‌های شمالی کشور طی سه سال گذشته/ قراردادهای ملکی به بهانه‌های واهی فسخ می‌شود
یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته در استان­‌های شمالی میانگین نرخ املاک تا بیست برابر رشد داشته است، تاکید کرد: جهش قیمت مسکن سبب بروز رفتارهای مغایر با اخلاق و قانون در بین برخی فروشندگان مسکن شد که مصادیق این معضل در این مناطق به مراتب بیشتر بوده و زمینه ایجاد دعاوی ملکی گسترده در نظام حقوقی و قضایی شده است.

"علیرضا بهشت ­آیین" کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا با بیان اینکه "بررسی فایل­‌های موجود در دفاتر مشاورین املاک حاکی از آن است که در استان­‌های شمالی کشور طی سه سال گذشته میانگین نرخ املاک تا حدود بیست برابر رشد داشته است"، اظهار کرد: در چندین مورد افرادی که در استان مازندارن زمین­‌هایی را به قیمت‌­های حدود یک و نیم میلیون تومان برای هر متر مربع در سال 97 خریداری کرده بودند، در حال حاضر ارزش این زمین‌ها به متر مربعی حدود 25 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه هر چند افزایش جهش گونه قیمت مسکن در سطح کلان و سراسر ایران بوده، اما در استان­‌های شمالی این رشد به مراتب افسار گسیخته­‌تر بوده است، درباره تبعات و پیامدهای  این اتفاق بر بازار معاملات مسکن گفت: جهش قیمت مسکن سبب بروز رفتارهای مغایر با اخلاق و قانون در بین برخی فروشندگان مسکن شد که مصادیق این معضل در این مناطق به مراتب بیشتر بوده و زمینه ایجاد دعاوی ملکی گسترده در نظام حقوقی و قضایی شده است.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: افزایش افسار گسیخته و جهش ناگهانی قیمت مسکن سبب شد، که تعداد زیادی از فروشندگان پس از رسیدن به توافق نهایی و انعقاد قرارداد، از تحویل زمین، ویلا و یا واحد مسکونی خودداری کنند.

بهشت­‌آیین افزود: در واقع در بازه زمانی تنظیم قراردادهای املاک و در فاصله بین پرداخت‌­های مربوطه تا زمان انتقال سند، رشد ناگهانی و چندین برابری نرخ املاک، سبب شد که فروشندگان از فروش ملک خود پشیمان شوند و با ترفندهای مختلف به دنبال برهم زدن معاملات شوند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال زمینی که در ابتدای سال 98 به مبلغ یک میلیارد تومان فروخته شده بود، در زمان تنظیم سند قیمت این ملک تا هشت میلیارد تومان رسیده بود.

بهشت­‌آیین تاکید کرد: تهیه مبایعه‌­نامه­ غیر رسمی برای فرار از فروش و بر هم زدن معامله از ترفندهای رایج فروشندگان طی این مدت بوده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی از این فروشندگان برای فسخ معامله، مبایعه‌نامه‌­ای به تاریخ قبل از زمان انعقاد قرارداد تهیه کرده و مدعی شده‌­اند که این ملک قبلا به فروش رفته است و یا برخی از فروشندگان با تهیه سند جعلی، مالک ملک را فرد دیگری معرفی کرده و پای او را به عنوان مدعی به قرارداد باز کرده اند. گروه دیگری هم مدعی می شدند که ملک مورد معامله موروثی بوده و بدون اجازه وراث ملک، فروخته شده است.

بهشت‌­آیین افزود: در بعضی موارد فروشنده به خریدار آرامش خاطر داده­‌اند که به دلیل کرونا، حضور فیزیکی در زمان تنظیم معامله لازم نیست و سپس به دفتر اسناد عدم اعلام حضور خریدار را اعلام کرده و از این طریق زمینه فسخ معامله را فراهم  کرده است.  

این کارشناس مسکن ادامه داد: عدم اطلاع بسیاری از خریداران از اطلاعات تخصصی حقوقی مرتبط با معاملات املاک سبب تشدید این رویه نادرست و سوء استفاده فروشندگان در زمان تنظیم قراردادهای ملکی شده است و این امر متاسفانه سبب تحمیل خسارات‌های مختلف مالی و ایجاد مشکلات عدیده برای خریداران مسکن شده است .

وی درباره دامنه وقوع این چالش گفت: این معضل به دنبال افزایش ناگهانی قیمت مسکن در همه شهرها وکلانشهرها ایجاد شد، اما در شهرهای بزرگ که افزایش قیمت به مراتب سنگین­‌تر بوده این رویه بیشتر رخ داده است و به دنبال آن پرونده­‌های حقوقی بیشتری بازشده است.

بهشت‌­آیین خطاب به خریداران مسکن گفت: با توجه به اینکه عدم اطلاع خریدران از مسائل حقوقی ملکی سبب بروز مشکلات عدیده حقوقی برای آنها می­‌شود، توصیه می شود که در زمان تنظیم قراردادها حتما از وکلای حقوقی ملکی استفاده شود.

وی همچنین در مورد آسیب دیگر جهش قیمت مسکن اظهار داشت: به دلیل رشد قیمت مسکن و افزایش سهم کمیسیون دفاتر املاک، شاهد رشد ­فعالیت بنگاه‌­های املاک در سراسر کشور هستیم که بعضا فاقد تسلط به مسائل کارشناسی و حقوقی ملکی هستند و این امر سبب می‌­شود که آنها قادر به ارائه مشاوره‌­های لازم به طرفین معاملات نشوند و از این رو طرفین معامله باید شخصا از وکلای متخصص در زمان انعقاد قراردادها استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز