سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

ارز ترجیحی حذف نمی‌شود، شکل پرداخت آن تغییر می‌کند

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۱۴:۰۱:۱۵
کد خبر: ۱۲۷۶۲۷۵
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به دلیل زیان هایی که ارز ترجیحی به اقتصاد کشور وارد کرده است، دنبال این هستیم این ارز که در کنار خود قاچاق، رانت و فساد ایجاد کرده است را مدیریت کنیم.

به گزارش برنا، مرحبا عنوان کرد: یارانه ارز 4200 تومانی قرار نیست حذف شود و فقط شکل پرداخت آن تغییر خواهد کردبه گونه ای که مدیریت آن دقیق‌تر و با آسیب‌های کمتری باشد.برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص اولویت های رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده با غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

غلامرضا مرحبا بودجه را اصلی ترین برنامه مدیریت کشور در حوزه های درآمدی، هزینه های، عمرانی و معیشتی دانست و گفت: همه اجزا و جزئیات بودجه نیازمند توجه جدی و حساسیت است و باید به همه آن ها پرداخته شود.

وی به اولویت های بودجه اشاره و بیان کرد: مدیریت هزینه و درآمد مهم ترین بخش بودجه محسوب می شود. با توجه به اینکه درآمد کشور از نفت به سمت مالیات و گمرک است نیازمند برنامه ریزی درست و دقیقی هستیم تا اقتصاد خود را از وابستگی به نفت نجات دهیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از کسری بودجه به عنوان یک عامل منفی در بودجه سنواتی سال های اخیر گفت و بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر رقم کسری بودجه بزرگ بوده است. این مسئله عاملی برای رکود و هم تورم است و متاسفانه اقتصاد کشورها در سال های اخیر درگیر هم تورم و هم رکود شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت تورم و کسری بودجه مورد توجه نمایندگان مردم قرار خواهد گرفت اظهار کرد: خروجی اجرای برنامه و بودجه، طبیعتا مدیریت معیشت و افزایش سطح رفاه مردم است. این موضوع یک مورد بسیار حساسی محسوب می شود که نمایندگان مجلس نسبت به آن دغدغه جدی دارند.

مرحبا در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که وقتی سامانه اقتصادی کشور اصلاح شود، افزایش سطح رفاه مردم را نیز به دنبال خواهد داشت درباره ارز حذف ترجیحی در بودجه آینده عنوان کرد: یارانه ارز 4200 تومانی قرار نیست حذف شود و فقط شکل پرداخت آن تغییر خواهد کرد و در حقیقت به گونه ای پرداخت می شود که مدیریت آن دقیق تر و با آسیب های کمتری باشد.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل زیان هایی که ارز ترجیحی به اقتصاد کشور وارد کرده است، دنبال این هستیم این ارز که در کنار خود قاچاق، رانت و فساد ایجاد کرده است را مدیریت کنیم. البته این را قبول داریم که حذف یکباره ارز ترجیحی تورم 6 تا 8 درصدی به کشور اضافه خواهد کرد اما با توجه به آسیب های جدی و اتلاف منابعی در تخصیص ارز ترجیحی داشته ایم، اعتقاد داریم اگر هر چه سریعتر این جراحی انجام شود به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز